Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Sini Eloranta
Mervi Vuolas
Nina Rantalaiho
Sini Eloranta ja Mervi Vuolas
Vaihtoehtoinen toteutus Erasmus lyhyt vaihto Espanjassa: Nina Rantalaiho
Etäopetus
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.
Kehittämistyöhön osallistuminen jakson aikana, aktiivinen osallisuus,ennakko- ja välitehtävät sekä kirjallinen loppuraportti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty).
ERASMUSvaihto
Intensiiviviikon tapahtuman suunnittelu jakson etukäteen, yhteistyökumppanien kanssa yhteistyömuodoista sopiminen, vaihtoon lähteminen, 3op opintojakson suorittaminen Malagan yliopiston kanssa yhteistyössä mm. Suomen terveydenhuoltojärjestelmän esittely. Lopuksi kerätään palaute yhteistyökumppaneilta sekä myös teiltä ko. vaihtoehtoisesta toteutuksesta.
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
25.09.2023 - 31.01.2024
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Innovaatiopedagogiikka, oppimista aktivoivat menetelmät
Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 133t
linkki verkko-opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä
Opintojakson sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa
Aikataulu:
Ennakkotehtävä (Itsissä ohjeistus)
to 25.1. 11-15 verkko-opetus (Aloitus)
to 8.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (ymmärrys vaihe)
to 29.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (konseptointi vaihe)
to 21.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (prototypointi vaihe)
to 11.4 9-12 opiskelijaryhmien loppuesitykset
_____________________________________
JAKSON VAIHTOEHTOINEN TOTEUTUS ERASMUS LYHYT VAIHTO ESPANJASSA
Laitathan viestiä nina.rantalaiho@turkuamk.fi, jos/kun olet kiinnostunut tästä mahdollisuudesta. INFOA tulee lisää lokakuun 2023 aikana.
Tämä opintokokonaisuus on mahdollista suorittaa myös niin, että varsinaisena tuotoksena onkin mm. hyvinvointitarkastusten organisointi Espanjassa ulkosuomalaisille, jotka ovat Aurinkorannikon alueella enemmän kuin 3 kk.
Tähänkin projektiin sisältyvät ylläolevat vaiheet ymmärryksestä prototypointiin. Ensin kartoitetaan tilanne aurinkorannikolla yhteistyökumppaneiden kanssa mm. Aurinkorannikon Sydänyhdistys. Tämän jälkeen suunnitellaan ko. intensiiviviikko Fuengirolassa. Vaihdon ajankohdasta neuvotellaan sekä vaihtoon lähtijöiden että ko. yhteistyökumppanien kanssa. Tällä hetkellä ajoittumassa maaliskuu 2024 viikko 10 tai 11 tai huhtikuu 2024, pääsiäisen jälkeen. Lyhytvaihtoa on markkinoitu myös terveydenhoitajaopiskelijoille.
Vaihto kestäisi vähintään 5 päivää. Erasmus myöntää tietyin perustein tukea myös lyhytvaihtoon. Malagan Yliopisto toimii pääyhteistyökumppanina. 3 op opintojakso Multiprofessional nursing/ethics/ Social and health care organization.
HUOM! Hyvinvointitarkastuksiin tulevat ovat suomenkielisiä, Malagan yliopistossa kielenä englanti, ei vaadita espanjan alkeita suoritetuiksi.
Sini Eloranta
Nina Rantalaiho
Nina Rantalaiho
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävä (yksilötyö) ja verkkoseminaari. Tarkemmat ohjeet löytyvät ItsLearning oppimisalustalta.
Seminaariesitys ja aktiivinen osallistuminen keskusteluun (hyl-hyv) sekä kirjallinen tehtävä (1-5)
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
18.09.2023 - 21.01.2024
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
H-5
Oppimistehtävä ja seminaariesitys
5 op = 133t
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä
Opintojakson sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä
EthCo - For better Ethical safety in future nursing environments
- Opintojaksolla myös TKI-integraatio kansainväliseen (Latvia, Malta, Espanja, Ruotsi ja Suomi), hankkeeseen, jossa kehitetään eettistä turvallisuutta tukevia menetelmiä hoitotyöhön. Mukana näkökulmia fysioterapeuttien ja sairaanhoitajien kautta moniammatilliseen yhteistyöhön ja sen kehittämiseen
- Osa tehtävistä englanninkielisiä
Opintojakson aikataulu
16.4.2024 klo 10-12 Opintojakson info
3.5.2024 klo 10-12 Teoria
15.5.2024 International discussion (EthCo-project)
21.5.2024 klo 10-14 Seminaari
Ohjausaikoja tarpeen mukaan. Vähintään 30min/ryhmä x 1.
Opintojakson esittely ja tehtäväksiannot 1h etänä
- Itsenäistä työskentelyä
Kirjallisen tehtävään liittyvät ohjausajat 20min/ryhmä etänä
-Itsenäistä työskentelyä
Ethical Challanges in nursing 4h Distance learning
Opiskelijoiden esitykset 4h etänä
Anne Merta
Sini Eloranta
Nina Rantalaiho
Etäopetus
Ilmoitetaan jakson ensimmäisellä lähikerralla.
Itsenäinen ennakkotehtävä. Verkko-opiskelu, seminaari työskentely, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät.
Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.
Seminaariesitys (ryhmätyö) (hyl/hyv) ja kirjallinen tehtävä (hyl, 1-5)
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
15.05.2023 - 04.09.2023
10 - 25
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
5 op
H-5
Innovaatiopedagogiikka, oppimista aktivoivat menetelmät
Oppimistehtävä ilmoitetaan jakson ensimmäisellä lähikerralla. Oppimiatehtävä löytyy Its-oppimisympäristöstä.
5 op = 133t
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida ikä- ja muistiystävällisen asuin- ja elinympäristön kehittämisen suunnat ja mahdollisuudet
· hahmottaa historian ja kulttuurin vaikutuksia ihmisten elämänkulkuun ja vanhuuteen
· Hahmottaa ja hyödyntää kolmannen sektorin toimintakentän mahdollisuuksia asiantuntijatyössään
Opintojakson sisältö
· Koti nyt ja tulevaisuudessa (2030-visio)
· Asuinalueet ja paikallisuus (alueellisen erityispiirteet, historia, kulttuuri)
· Monipuolistuvat, ikäyställiset asuin- ja toimintaympäristöt (asumisen tuki ja turva)
· Muistiystävällinen yhteiskunta
· Järjestöjen monipuoliset mahdollisuudet (mm ennakoiva ja etsivä työ)
Aikataulu - opetus verkossa, linkki (tulee tähän ennen jakson alkua ja löytyy myös Its-pohjasta)
28.8. klo 12–13.30 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus ja ryhmiin jakautuminen. / NR, AM
18.9. klo 9–11.00 Perhehoitokoti asumismuotona / Asiantuntija
16.10.klo 12.00–16.00 Seminaari, jossa ryhmät esittelevät perehtyneisyytensä. /NR, AM
Heli Vaartio-Rajalin
Heli Vaartio-Rajalin
Etäopetus
Bowling & Hankins et al. 2013. A short measure of quality of life in older age: the performance of the brief Older People's Quality of Life questionnaire (OPQOL-brief). Archives of gerontology and geriatrics, DOI:10.1016/j.archger.2012.08.012
Elvira, L., ym. 2019. Understanding the Multi-Dimensional Mental WellBeing in Late Life: Evidence from the Perspective of the Oldest Old Population. Journal of Happiness Studies, 109, –. https://doi.org/10.1007/s10902-019-00090-1
Iäkkäiden henkilöiden toimintakyvyn arviointi kotikuntoutuksessa. 2023. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/tmi/article/tms00058?toc=802599
Integrated care for older people. Guidelines on community-level interventions to manage declines in intrinsic capacity. WHO 2017.
Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 : Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 31. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162462
Liikkumisen suositukset yli 65-vuotiaille. 2023. UKK-instituutti. https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/liikkumisen-suositus-yli-65-vuotiaille/
Livingston et al. 2020. Dementia prevention, intervention, and care: 2020 report of the Lancet Commission. The Lancet commissions 396 (10248), 413-446. DOI:https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30367-6
Martín-María, N., Lara, E, Cresswell-Smith, J., Forsman, A.K, Kalseth, J., Donisi, V., Amaddeo, .F, Wahlbeck, K. & Miret, M. 2021. Instruments to evaluate mental well-being in old age: a systematic review, Aging & Mental Health, 25:7, 1191-1205, DOI: 10.1080/13607863.2020.1774742
Mitra, S. & Tom Shakespeare, T.2019. Remodeling the ICF. Disability and Health Journal 12(3), 337-339, ISSN 1936-6574, https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2019.01.008.
Muistisairauksien käypä hoito. 2021. https://www.kaypahoito.fi/hoi50044
Murphy, M., Hollinghurst, S. & Salisbury, C. 2018. Identification, description and appraisal of generic PROMs for primary care: a systematic review. BMC Family Practice 19:41. doi: 10.1186/s12875-018-0722-9.
Nordmyr, J., Creswell-Smith, J., Donisi, V., Lara,E., Martín-María, N., Linda Nyholm, L. & Forsman, A.K. 2020. Mental well-being among the oldest old: revisiting the model of healthy ageing in a Finnish context, International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 15:1, 1734276, DOI: 10.1080/17482631.2020.1734276
Ravn, M.B., Petersen, K.S. & Thuesen, J. 2019. Rehabilitation for People Living with Dementia: A Scoping Review of Processes and Outcomes. Journal of Aging Research, ID 4141050. https://doi.org/10.1155/2019/4141050
Seikkula, Aura & Petäjäjärvi, Krista (toim.) 2022. Ikääntymisen tulevaisuuksia 2060 – taidevälitteinen asiantuntijadialogi uuden ajattelun lähteenä. Helsinki, Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 2/2022.
Vaartio-Rajalin, H., Rauhala, A. & Fagerström, L. 2019. Person-centered home-based rehabilitation for persons with Parkinson’s disease – a scoping review. International Journal of Nursing Studies 99, https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2019.103395
Vaartio-Rajalin, H. & Fagerström, L. 2019. Professional care at home: patient-centeredness, interprofessionality and effectivity? A scoping review. Health & Social Care in the Community 27(4), 1-9, DOI http://dx.doi.org/10.1111/hsc.12731
Zoom-linkki
Join Zoom Meeting (aina sama linkki) https://turkuamk.zoom.us/j/9559210825
Itseopiskelu, heräteluennot, yksilö- ja paritehtävät sekä seminaari
Yksilötehtävä 1, paritehtävät 2 ja 3
Suomi
05.02.2024 - 22.04.2024
02.12.2023 - 04.02.2024
10 - 35
Yamk opintoja, ei sovi perusopiskelijoille, avoin amk 5 paikkaa
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
4 op
5 op
H-5
Ei ole.
Flipped learning eli opiskelija tutustuu kurssikirjallisuuteen ja muuhun lähdemateriaaliin omaehtoisesti, yksilöllisten tiedollisten tarpeittensa pohjalta, jotta hän voi heräteluennoilla ja yksilö- sekä paritehtävissä sekä seminaarissa osallistua keskusteluun ja uuden, yhteisen ammatillisen tiedon rakentamiseen
Tarkemmat tehtäväksi annot ovat Itsissä:
Tehtävä 1 (yksilötyö) 1 op: toimintakyvyn määritelmät ja ikääntyvän toimintakyvyn alenemiseen liittyvät tekijät
Tehtävä 2 (parityö) 2 op: gerontologinen kokonaisarviointi terveyden edistämisen ja kuntoutuksen lähtökohtana
Tehtävä 3 (parityö) 2 op: gerontologisen hoitopolun analyysi ja kehittämisehdotus
Palautukset ITSiin:
Tehtävä 1 21.2 2024 ennen klo 12.00
Tehtävä 2 21.3 2024 ennen klo 12.00
Tehtävä 3 18.4 2024 ennen klo 12.00
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään
Opintojakson sisältö
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus
5.2 kl 9-11.15 Orientaatio opintojaksolle; Terveys ja toimintakyky: toimintakyvyn ulottuvuudet ja niiden objektiivinen mittaaminen
4.3 kl 14.30-16 Keskustelu yksilötehtävän tuloksista; Hyvinvointi: elämänlaadun ulottuvuudet ja niiden subjektiivinen mittaaminen; Gerontologinen kokonaisarviointi terveyden edistämisen ja kuntoutuksen lähtökohtana
25.3 kl 9.00- 12.00 Keskustelu paritehtävän tuloksista; Gerontologisen kuntoutuksen lähtökohdat ja menetelmät
22.4 kl 9-15 Seminaari (paritehtävän 2 tuloksista)
Vastaustekstiä ei perustella tai se perustellaan ainoastaan omien kokemusten tai olettamusten pohjalta. Vastauksissa määritellään vain osa käsitteistä tai vain osaan kysymyksistä vastataan. Hoitopolkua ei ole kuvailtu tai kehitetty, tai se käsittää vain yhden ulottuvuuden.
Vastausteksti perustellaan pääosin vain omien kokemusten tai oletusten perusteella, käyttäen tukena vain muutamia kurssikirjallisuudessa annettuja lähteitä. Vastauksissa määritellään vain osa käsitteistä tai vain osaan kysymyksistä vastataan. Hoitopolku on kuvailtu ja sen yhtä ulottuvuutta on kehitetty.
Vastausteksti perustellaan kurssikirjalisuuden, itse etsityn lisämateriaalin sekä omien kokemusten pohjalta. Vastauksessa määritellään kaikki keskeiset käsitteet ja kaikkiin tehtävän osiin on vastattu. Hoitopolku on kuvailtu analyyttisesti ja sen kaikkia ulottuvuuksia on kehitetty tasapainoisesti.
Vastausteksti perustellaan kurssikirjalisuuden, itse etsityn lisämateriaalin sekä omien kokemusten pohjalta ja niitä reflektoidaan suhteessa toisiinsa. Vastauksessa määritellään kaikki keskeiset käsitteet ja kaikkiin tehtävän osiin on vastattu, ja tehtävien osia on pohdittu suhteessa toisiinsa. Hoitopolku on kuvailtu analyyttisesti j kriittisesti, ja sen kaikkia ulottuvuuksia on kehitetty tasapainoisesti.
Tuuli Lahti
Yliopettaja Tuuli Lahti
tuuli.lahti@turkuamk.fi
Etäopetus
Verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu oppimateriaali, kuten Karvonen ym. 2022 (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/145692/Suomalaisten%20hyvinvointi%202022%20verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y) ja ETENE 2011 (https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf). Valtaosa kurssin oppimateriaaleista on suomeksi, mutta jonkin verran mukana on myös englanninkielistä materiaalia.
- Lukeminen, kirjoittaminen ja pohtiminen
- Tiedonhakujen toteuttaminen
- Moduulien lopputestit
Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää, että kurssin oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ennen kurssin päättymistä.
Suomi
02.10.2023 - 12.12.2023
01.06.2023 - 29.09.2023
0 - 35
Kurssin viestintäkanavana toimii Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Its Learning, jonka kautta opettajalle voi lähettää tarvittaessa viestejä.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Paikasta riippumaton
1 op
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaista suoritustapaa.
Avoin amk 3 paikkaa, YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkinto-opiskelijoille.
Kurssilla ei ole erillisiä tenttejä.
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Itsenäisesti suoritettavalla verkkourssilla tätä toteutetaan toiminnallisten sisältöjen ja tehtävänantojen avulla.
Kurssin laajuus on 5 opintopistettä. Laskennallisesti tämä tarkoittaa noin 133 tuntia opiskelijan työtä. Riippuen aiemmista opinnoistasi ja työkokemuksestasi, kurssin työmäärä voi kuitenkin olla tätä suurempi tai pienempi.
Kurssin pääsisältöjä ovat:
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään liittyvät keskeiset käsitteet
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen
- väestön palvelutarpeisiin ja sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisteen vaikuttavat tekijät
- sosiaali- ja terveyspalvelujen toiminnan tavoitteet, rakenne ja rahoitus
- sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjauksen ja valvonnan mekanismit
Kurssin ajoitus:
- Kurssin ilmoittautuminen on auki 01.06-29.09.2023 ja kurssiympäristö avautuu opiskelijoille 02.10.2023 mennessä. Suoritat kurssin Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö itslearningissä täysin itsenäisesti, ajasta ja paikasta riippumatta.
- Syyslukukaudella 2023 kurssi on suoritettavissa 2.10-12.12 välisenä aikana.
Moduulien lopputestien hyväksytty suoritus edellyttää, että vähintään 80 % vastauksista on oikein.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.