Markkinatutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011662-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 09.09.2020
Ajoitus
31.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 32
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Killström
Ryhmät
-
PLIITS18marPLIITS18mar
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella markkinatutkimuksen
- valita soveltuvat tutkimusmenetelmät ja soveltaa niitä
- valita soveltuvat tiedonhankkimistavat
- tulkita hankittua markkinatietoa, analysoida sitä ja tulkita analyysin tuloksia.
Sisältö
Tutkimussuunnitelman tekeminen
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen
Oppimateriaalit
* Hamersveld, Mario van ; Bont, Cees de, 1964- John Wiley & Sons c2007. Market research handbook, 5th ed
Luku: PART ONE MARKET RESEARCH: THE CONTEXT, MAIN ROLES AND CORNERSTONES
* Aki Taanila: tilastoapu-sivusto (https://tilastoapu.wordpress.com/tilastoapu/)
* Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus, josta löytyy materiaalia myös verkossa: (http://www.tilastollinentutkimus.fi/)
* Tietoarkiston aineistonhallinnan käsikirja https://www.fsd.tuni.fi/aineistonhallinta/fi/
Opintojaksolla opiskeltavasta SPSS-tilasto-ohjelmasta löytyy useita korkeakoulujen julkaisemia oppaita.
Opetusmenetelmät
Toteutuksessa opiskellaan osittain itsenäisesti annettujen ohjeiden mukaisesti ja tehdään tehtäviä, joita käsitellään yhdessä. Lisäksi toteutuksessa tehdään pienryhmissä markkinatutkimus ulkopuoliselle toimeksiantajalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta sovitaan toteutuksen alkaessa. Tentti järjestetään toteutuksen alkupuolella. Tentti järjestetään mahdollisesti kahtena osatenttinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksossa opiskellaan osittain itsenäisesti, osittain lähiopetuksessa yhdessä ryhmän kanssa. Toteutuksessa tehdään paljon harjoituksia sekä yhdessä että itsenäisesti. Ulkopuoliselta toimeksiantajalta hankittavan markkinatutkimuksen tekemisessä työskennellään pienryhmissä projektiluontoisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teorian lukeminen ohjatusti + tentti - noin 30 h
Harjoitusten tekeminen ja osallistuminen niiden läpikäymiseen yhteisesti noin 30 h
Ulkopuoliselle tehtävä markkinatutkimus (suunnitelman tekeminen, tutkimuksen suorittaminen, tulosten käsittely ja analysointi sekä raportin kirjoittaminen) yhteensä 75 h
Opiskelijan työtuntimäärä on yhteensä noin 135h, eli 5 opintopisteen edellyttämä työmäärä.
Sisällön jaksotus
Sisältö:
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Tutkimussuunnitelman tekeminen ja tutkimuksen suorittaminen
SPSS-tilasto-ohjelma
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelijat hankkivat markkinatutkimustoimeksiannot itse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson läpäisemiseksi opiskelijan on läpäistävä tentti ja tehtävä vähintään 50% kustakin tehtäväsarjasta. Opintojakson arvosana muodostuu toimeksiannon suorittamisesta, markkinatutkimussuunnitelmasta, toteutuksesta, analysoinnista ja raportista.
Hylätty (0)
Tenttiä ei ole suoritettu hyväksytysti tai harjoituksia ei ole palautettu riittävästi. Markkinatutkimusta ei ole tehty ryhmässä riittävällä tasolla ja tuotoksia pitää täydentää.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tentti on suoritettu hyväksytysti ja harjoituksista on tehty vähintään puolet. Markkinatutkimusprojekti on suoritettu hyväksytysti. Siitä on tehty suunnitelma, se on toteutettu ja tulokset on analysoitu. Raportti tuloksista on tehty hyväksytysti ja siinä on käytetty vähintään kolmea lähdettä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tentti on suoritettu hyväksytysti ja harjoituksista on tehty vähintään puolet. Markkinatutkimusprojekti on suoritettu hyvin. Siitä on tehty realistinen suunnitelma, se on toteutettu ja tulokset on analysoitu huolellisesti. Raportti tuloksista on tehty hyvin, lähteitä hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tentti on suoritettu hyväksytysti ja harjoituksista on tehty vähintään puolet. Markkinatutkimusprojekti on suoritettu erinomaisesti. Siitä on tehty realistinen ja huolellinen suunnitelma, se on toteutettu ja tulokset on analysoitu huolellisesti. Raportti tuloksista on tehty oivaltavasti ja soveltuvia lähteitä hyödyntäen.