Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitotyön erityiskysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031390-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.07.2019 - 09.09.2019

Ajoitus

12.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Jaana Tomppo
  • Anu Puodinketo-Wahlsten

Ryhmät

  • PTERTK16
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus, K16

Tavoitteet

TERVEYDENHOITOTYÖN ERITYISKYSYMYKSET 5 op TERIOpiskelija-osaa arvioida ja tukea eri-ikäisten ihmisten ja perheiden voimavaroja ja ennaltaehkäistä terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä- osaa analysoida erilaisia asiakaslähtöisiä terveydenhoitotyön menetelmiä- syventää tietojaan puheeksi ottamisen ja varhaisen puuttumisen sekä neuvonnan ja hoidon tarpeen arvioinnissa- syventää tietojaan erilaisissa ryhmätyömenetelmissä ja osaa ohjata vertaisryhmiä- osaa toimia yhteisö- ja yksilötason erityiskysymysten hoitamisessa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaryhmän kanssa ja osaa käyttää tietojaan ympäristön vaikutuksesta yhteisön terveydelle- syventää tietojaan erityisryhmien terveydenhoitotyössä- syventää valmiuksiaan lääkehoidossa

Sisältö

-eri ikäryhmiin liittyvät erityiskysymykset-lapsiperheisiin ja nuoriin liittyvät erityiskysymykset esim. varhainen vuorovaikutus, sateenkaariperheet, lapsen puheenkehityksen häiriöt, lasten kaltoinkohtelu, varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, syömishä

Oppimateriaalit

Osoitetaan opintojakson alussa
Tenttikirjana: Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, P. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

- Työelämälähtöiset luennot ryhmäkeskustelun pohjaksi, opintokäynnit, moniammatillinen päivä yhdessä sosionomiopiskelijoiden kanssa. Lopputentti annetusta materiaalista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lopputentti 25.9.2019

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys: luennoitsijat tulevat työelämän eri sektoreilta.
Kansainvälisyys näkyy sisällöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Reflektiopäiväkirja, tentti, luennot ja oppimiskäynnit, ennakkotehtävät moniammatilliseen päivään.
Opiskelijan työtunnit yhteensä 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

2.9. - 25.9.2019
- eri ikäisiin ja eri väestöryhmiin liittyvät terveyden edistämisen ja terveydenhoitotyön erityiskysymykset.
- terveydenedistämisen menetelmät
- moniammatillisuus
- seksuaalisuus ja sen tukeminen terveydenhoitajan työssä
- varhainen puuttuminen ja puheeksiotto
- lähisuhdeväkivallan puheeksiottaminen
- kaltoinkohtelu
- lastensuojelun kysymykset
- sote-uudistus ja muut ajankohtaiset asiat
- päihde- ja mielenterveys
- monikko- ja uusperheet



- haittojavähentävätyö päihteidenkäyttäjien parissa
- monikkoperheet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen työpajoihin ja simulaatiotilanteisiin, läsnäolo 100%. Poissaolot korvataan kirjallisella tehtävällä, tarkemmat ohjeet opintojakson alkaessa.
Reflektiopäiväkirja hks/hyl
Etukäteistehtävät hyv-hyl
Työpajatuotos hyv-hyl
Simulaatio hyv-hyl.
Tentti 0-5