Terveydenhoitotyön erityiskysymykset (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031390-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.07.2019 - 09.09.2019
Ajoitus
12.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Jaana Tomppo
- Anu Puodinketo-Wahlsten
Ryhmät
-
PTERTK16Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus, K16
Tavoitteet
TERVEYDENHOITOTYÖN ERITYISKYSYMYKSET 5 op TERIOpiskelija-osaa arvioida ja tukea eri-ikäisten ihmisten ja perheiden voimavaroja ja ennaltaehkäistä terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä- osaa analysoida erilaisia asiakaslähtöisiä terveydenhoitotyön menetelmiä- syventää tietojaan puheeksi ottamisen ja varhaisen puuttumisen sekä neuvonnan ja hoidon tarpeen arvioinnissa- syventää tietojaan erilaisissa ryhmätyömenetelmissä ja osaa ohjata vertaisryhmiä- osaa toimia yhteisö- ja yksilötason erityiskysymysten hoitamisessa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaryhmän kanssa ja osaa käyttää tietojaan ympäristön vaikutuksesta yhteisön terveydelle- syventää tietojaan erityisryhmien terveydenhoitotyössä- syventää valmiuksiaan lääkehoidossa
Sisältö
-eri ikäryhmiin liittyvät erityiskysymykset-lapsiperheisiin ja nuoriin liittyvät erityiskysymykset esim. varhainen vuorovaikutus, sateenkaariperheet, lapsen puheenkehityksen häiriöt, lasten kaltoinkohtelu, varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, syömishä
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson alussa
Tenttikirjana: Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, P. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
- Työelämälähtöiset luennot ryhmäkeskustelun pohjaksi, opintokäynnit, moniammatillinen päivä yhdessä sosionomiopiskelijoiden kanssa. Lopputentti annetusta materiaalista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopputentti 25.9.2019
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys: luennoitsijat tulevat työelämän eri sektoreilta.
Kansainvälisyys näkyy sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Reflektiopäiväkirja, tentti, luennot ja oppimiskäynnit, ennakkotehtävät moniammatilliseen päivään.
Opiskelijan työtunnit yhteensä 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
2.9. - 25.9.2019
- eri ikäisiin ja eri väestöryhmiin liittyvät terveyden edistämisen ja terveydenhoitotyön erityiskysymykset.
- terveydenedistämisen menetelmät
- moniammatillisuus
- seksuaalisuus ja sen tukeminen terveydenhoitajan työssä
- varhainen puuttuminen ja puheeksiotto
- lähisuhdeväkivallan puheeksiottaminen
- kaltoinkohtelu
- lastensuojelun kysymykset
- sote-uudistus ja muut ajankohtaiset asiat
- päihde- ja mielenterveys
- monikko- ja uusperheet
- haittojavähentävätyö päihteidenkäyttäjien parissa
- monikkoperheet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen työpajoihin ja simulaatiotilanteisiin, läsnäolo 100%. Poissaolot korvataan kirjallisella tehtävällä, tarkemmat ohjeet opintojakson alkaessa.
Reflektiopäiväkirja hks/hyl
Etukäteistehtävät hyv-hyl
Työpajatuotos hyv-hyl
Simulaatio hyv-hyl.
Tentti 0-5