Terveydenhoitotyön erityiskysymykset (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031390-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.07.2019 - 09.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Jaana Tomppo
- Anu Puodinketo-Wahlsten
- Opintojakso
- 7031390
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
2.9. - 25.9.2019
- eri ikäisiin ja eri väestöryhmiin liittyvät terveyden edistämisen ja terveydenhoitotyön erityiskysymykset.
- terveydenedistämisen menetelmät
- moniammatillisuus
- seksuaalisuus ja sen tukeminen terveydenhoitajan työssä
- varhainen puuttuminen ja puheeksiotto
- lähisuhdeväkivallan puheeksiottaminen
- kaltoinkohtelu
- lastensuojelun kysymykset
- sote-uudistus ja muut ajankohtaiset asiat
- päihde- ja mielenterveys
- monikko- ja uusperheet
- haittojavähentävätyö päihteidenkäyttäjien parissa
- monikkoperheet
Tavoitteet
TERVEYDENHOITOTYÖN ERITYISKYSYMYKSET 5 op TERIOpiskelija-osaa arvioida ja tukea eri-ikäisten ihmisten ja perheiden voimavaroja ja ennaltaehkäistä terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä- osaa analysoida erilaisia asiakaslähtöisiä terveydenhoitotyön menetelmiä- syventää tietojaan puheeksi ottamisen ja varhaisen puuttumisen sekä neuvonnan ja hoidon tarpeen arvioinnissa- syventää tietojaan erilaisissa ryhmätyömenetelmissä ja osaa ohjata vertaisryhmiä- osaa toimia yhteisö- ja yksilötason erityiskysymysten hoitamisessa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaryhmän kanssa ja osaa käyttää tietojaan ympäristön vaikutuksesta yhteisön terveydelle- syventää tietojaan erityisryhmien terveydenhoitotyössä- syventää valmiuksiaan lääkehoidossa
Sisältö
-eri ikäryhmiin liittyvät erityiskysymykset-lapsiperheisiin ja nuoriin liittyvät erityiskysymykset esim. varhainen vuorovaikutus, sateenkaariperheet, lapsen puheenkehityksen häiriöt, lasten kaltoinkohtelu, varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, syömishä
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson alussa
Tenttikirjana: Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, P. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
- Työelämälähtöiset luennot ryhmäkeskustelun pohjaksi, opintokäynnit, moniammatillinen päivä yhdessä sosionomiopiskelijoiden kanssa. Lopputentti annetusta materiaalista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopputentti 25.9.2019
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys: luennoitsijat tulevat työelämän eri sektoreilta.
Kansainvälisyys näkyy sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Reflektiopäiväkirja, tentti, luennot ja oppimiskäynnit, ennakkotehtävät moniammatilliseen päivään.
Opiskelijan työtunnit yhteensä 135 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen työpajoihin ja simulaatiotilanteisiin, läsnäolo 100%. Poissaolot korvataan kirjallisella tehtävällä, tarkemmat ohjeet opintojakson alkaessa.
Reflektiopäiväkirja hks/hyl
Etukäteistehtävät hyv-hyl
Työpajatuotos hyv-hyl
Simulaatio hyv-hyl.
Tentti 0-5