Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081211-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 30.01.2020

Ajoitus

06.01.2020 - 23.02.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Maija-Liisa Aronpää
  • Sirppa Kinos

Vastuuopettaja

Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSTS17
    Sosionomi(AMK) PSOSTS17

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamisyöhön

- osaa analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla

- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja -kulttuuriseen yhteistyöhön.

- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa.

- kykenee kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen.

- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotouttaminen

Oppimateriaalit

Ryhmätenttiin:
Derald Wing Sue: Multicultural social work practice
https://ahmadrofai.files.wordpress.com/2017/08/multikulturderald-wing-sue-multicultural-social-work-practice.pdf.
Online manual on the Act on the Promotion of Immigrant Integration, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-integration
Online Manual on Refugee Reception, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-refugee-reception.
Key concepts, https://kotouttaminen.fi/en/key-concepts
Actors, https://kotouttaminen.fi/en/actors.
Lähiopiskelumateriaali.

Muu oppimateriaali:
Alueanalyysin tueksi
Rasinkangas, Jarkko 2013. Sosiaalinen eriytyminen Turun kaupunkiseudulla. Tutkimus asumisen alueellisista muutoksista ja asumispreferensseistä.
Osoitteessa: https://www.utupub.fi/handle/10024/91701
https://www.utupub.fi/handle/10024/91701.

Kivinen, Outi (eds.) 2014. Promoting Urban health. Experiences from developing Multiprofessional studies in Social and Health Care Education. Turku University of Applied Sciences. Available:
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165459.pdf.

https://www.turku.fi/tilastot.

Safety and security walks – a Guide
http://www.tryggaremanskligare.goteborg.se/pdf/engelska/step_by_step.pdf

Honkanummi , E.2015. The Development of Safety and Security Walks for the City of Espoo
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/94868/Thesis_Honkanummi.pdf?sequence=1

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely; oppimistehtäväperusteinen, kirjallisuusperusteinen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

11.2.2020 klo 8.30-11.30 Ryhmätentti.
Uusintatentti yleisenä tenttipäivänä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen.

Sisällön jaksotus

7.1.2020 Klo 8.15-11.30 Jakson aloitus, MLA, SK. Aluetyö MLA. 12.30-15.45 Alueanalyysitehtävän ohjeistus ja käynnistäminen SK,MLA.
14.1.2020 klo 12.30-15.45 Globaalit megatrendit. Monikulttuurinen osaaminen. (Siirto seur. kertaan: Monikulttuuristen ryhmien ohjaaminen). SK.
21.1.2020 klo 10-14 Sukupuolisensitiivinen työ, SETA:n vieraileva luennoitsija. SK
28.1.2020 8.15-11.30 Vaikuttamistyö MLA. Klo 12-14 Alueanalyysitehtävien ohjaus (jokainen ryhmä varaa ajan) MLA/SK.
4.2.2020 klo 8-11.30 Verkostotyö MLA. 12.30-15.45Sosiokulttuurinen innostaminen SK.
10.2.2020 klo 10-16 Alueanalyysitehtävien purku, M-LA.
11.2.2020 klo 8.30-11.30 Ryhmätentti,M-LA
Alueanalyysiraporttien palautus 14.2., 2.palautus 13.3.2020.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ryhmätentti 2 op.
Oppimistentävä 2 op.
Lähiopiskelu 1 op.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Alueanalyysitehtävä hylätty /hyväksytty.
Ryhmätentti hyl./T1-K5.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotouttaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä seuraavat keskeiset käsitteet:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotouttaminen.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.