Multicultural and community work (5 cr)
Code: 7081211-3008
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 30.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.01.2020 - 23.02.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
7.1.2020 Klo 8.15-11.30 Jakson aloitus, MLA, SK. Aluetyö MLA. 12.30-15.45 Alueanalyysitehtävän ohjeistus ja käynnistäminen SK,MLA.
14.1.2020 klo 12.30-15.45 Globaalit megatrendit. Monikulttuurinen osaaminen. (Siirto seur. kertaan: Monikulttuuristen ryhmien ohjaaminen). SK.
21.1.2020 klo 10-14 Sukupuolisensitiivinen työ, SETA:n vieraileva luennoitsija. SK
28.1.2020 8.15-11.30 Vaikuttamistyö MLA. Klo 12-14 Alueanalyysitehtävien ohjaus (jokainen ryhmä varaa ajan) MLA/SK.
4.2.2020 klo 8-11.30 Verkostotyö MLA. 12.30-15.45Sosiokulttuurinen innostaminen SK.
10.2.2020 klo 10-16 Alueanalyysitehtävien purku, M-LA.
11.2.2020 klo 8.30-11.30 Ryhmätentti,M-LA
Alueanalyysiraporttien palautus 14.2., 2.palautus 13.3.2020.
Objective
Students
- are able to network and cooperate in multidisciplinary and multicultural settings
- understand cultural differencies and take them into account in client work
- are able to participate in international communication and interaction
- are able to support participation of citizens and to take part in societal influencing together with clients and other social partners.
Content
- cultural sensitivity, multicultural work
- community work methods
Materials
Ryhmätenttiin:
Derald Wing Sue: Multicultural social work practice
https://ahmadrofai.files.wordpress.com/2017/08/multikulturderald-wing-sue-multicultural-social-work-practice.pdf.
Online manual on the Act on the Promotion of Immigrant Integration, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-integration
Online Manual on Refugee Reception, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-refugee-reception.
Key concepts, https://kotouttaminen.fi/en/key-concepts
Actors, https://kotouttaminen.fi/en/actors.
Lähiopiskelumateriaali.
Muu oppimateriaali:
Alueanalyysin tueksi
Rasinkangas, Jarkko 2013. Sosiaalinen eriytyminen Turun kaupunkiseudulla. Tutkimus asumisen alueellisista muutoksista ja asumispreferensseistä.
Osoitteessa: https://www.utupub.fi/handle/10024/91701
https://www.utupub.fi/handle/10024/91701.
Kivinen, Outi (eds.) 2014. Promoting Urban health. Experiences from developing Multiprofessional studies in Social and Health Care Education. Turku University of Applied Sciences. Available:
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165459.pdf.
https://www.turku.fi/tilastot.
Safety and security walks – a Guide
http://www.tryggaremanskligare.goteborg.se/pdf/engelska/step_by_step.pdf
Honkanummi , E.2015. The Development of Safety and Security Walks for the City of Espoo
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/94868/Thesis_Honkanummi.pdf?sequence=1
Teaching methods
Ryhmätyöskentely; oppimistehtäväperusteinen, kirjallisuusperusteinen.
Exam schedules
11.2.2020 klo 8.30-11.30 Ryhmätentti.
Uusintatentti yleisenä tenttipäivänä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Yhteistoiminnallinen oppiminen.
Evaluation methods and criteria
Alueanalyysitehtävä hylätty /hyväksytty.
Ryhmätentti hyl./T1-K5.
Failed (0)
Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotouttaminen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä seuraavat keskeiset käsitteet:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotouttaminen.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.
Further information
Ryhmätentti 2 op.
Oppimistentävä 2 op.
Lähiopiskelu 1 op.