Myyntiprosessi ja -työkalut (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS03-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 30.09.2020
Ajoitus
01.09.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jouko Broman
Ryhmät
-
MLIITS19MYMAMLIITS19MYMA
-
MLIITS19Liiketalous, aikuiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää henkilökohtaisenmyyntityön roolin yrityksessä ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä.
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja.
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa.
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita yritysten välisessä kaupankäynnissä arvonluonnin näkökulmasta
Sisältö
Luennot, ryhmäreflektiot. Tehtävät, jotka perustuvat Castleberry & Tannerin teokseen "Selling, Building Partnerships", sisältävät henkilökohtaisen perehtymisen, ryhmäkeskustelun, ryhmän neuvotteleman ja toteuttaman reflektoinnin, ja esityksen. Esitys perustuu yhdessä laadittuun ryhmäkohtaiseen PPT-esitykseen ja jokainen ryhmän jäsen esittää ennalta sovitun osan esityksestä.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Selling and sales management: Jobber & Lancaster. Pearson Education LTD 2015
The New Strategic Selling: Miller & Heiman. 3rd Edition
Selling, Building Partnerships: Castleberry & Tanner. McCrawHill Education 9th Edition 2014
Keki R Bother: Beyond Customer satisfaction to Customer Loyalty AMA New York 1996
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmäreflektiot. Tehtävät, jotka perustuvat Castleberry & Tannerin teokseen "Selling, Building Partnerships", sisältävät henkilökohtaisen perehtymisen, ryhmäkeskustelun, ryhmän neuvotteleman ja toteuttaman reflektoinnin, ja esityksen. Esitys perustuu yhdessä laadittuun ryhmäkohtaiseen PPT-esitykseen ja jokainen ryhmän jäsen esittää ennalta sovitun osan esityksestä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Alustavasti viikolla 49 (1-4.12.)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kuuntelu, keskustelu, mielipiteiden ja näkemysten yhteensovittaminen ja neuvottelu, yhteisesti hyväksyttyyn esitykseen sitoutuminen ja esitys yhdessä luokan edessä muiden ryhmien kommentoidessa.
Tavoitteena kehittää esittämisen rutiineja - opetellaan huomioimaan kohdeyleisö/yksilö. Harjoitellaan jäsentämään seuraavat keskeiset hyvän esityksen tekijät: 1) mitä sanotaan, 2) missä järjestyksessä sanotaan, 3) miten sanotaan. Opetuksen painotus esittämisen lisäksi kuuntelemisen opettelemisella. Teemana kysy - kuuntele, anna asiakkaan puhua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole. Merkitkää tapaamiskerrat kalenteriinne sitovasti. Läsnäolo välttämätöntä kokonaishyödyn kannalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
03.09.2020 13.00 - 16.00 LEM_A314 (40 henkilöä)
01.10.2020 09.00 - 12.00 LEM_A317 (40 henkilöä)
29.10.2020 13.00 - 16.00 LEM_A317 (40 henkilöä)
26.11.2020 13.00 - 16.00 LEM_A317 (40 henkilöä)
Tapaamiskertoja 4, joista viimeisellä esitetään ryhmätöiden tulokset. Kolmella ensimmäisellä kerralla käymme läpi myyntiprosessiin liittyvää teoriaa ja materiaaleja luentojen muodossa keskustellen. Keskeisiä aiheita: myyntiprosessin vaiheet, BtoB myyntineuvotteluun valmistautuminen, myyntineuvottelu, ostajaorganisaation jäsenten roolit päätöksenteossa, asiakassuhteiden luominen, asiakaslojaliteetin merkitys ja lojaliteetin rakentamisen osatekijät.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää henkilökohtaisenmyyntityön roolin yrityksessä ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä.
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja.
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa.
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita yritysten (B-to-B) välisessä kaupankäynnissä arvonluonnin näkökulmasta
Viestintäkanava ja lisätietoja
Loppukoe pidetään yhdessä sovittavana ajankohtana Joulukuun alkupuolella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo, aktiivisuus, ryhmätyö, loppukoe.
Hylätty (0)
Ei oltu läsnä, ryhmätyö tai loppukoe suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Läsnäolo 2-4 kertaa. Ryhmätyön sisältö puutteellinen ja esittämisessä ristiriitoja valmistellun materiaalin suhteen. Loppukokeesta 2 tai alle.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Joka kerta paikalla. Osallistunut kysymyksin ja kommentein luentojen kulkuun. Ryhmätyön sisältö suunnitellun mukainen, mutta esitys ei vielä kaikin tavoin vakuuttava. Loppukokeesta 4 tai alle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Joka kerta aktiivisesti paikalla kysellen ja keskustellen. Ryhmätyön sisältö tavoitteiden mukainen ja esitys vakuuttava. Loppukokeesta 4 tai yli.