Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS04-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MLIITS19MYMA
    MLIITS19MYMA
  • MLIITS19
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija:
-tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksia myyjänä
-kommunikoi dialogissa asiakkaan kanssa
-etenee myyntiprosessin mukaisesti kaupantekoon

Sisältö

-reflektio omasta myyntitaidosta
-dialogin tunnusmerkit ja vuorovaikutuksen tärkeys
-myyntiprosessin harjoittelu ja arviointi

Oppimateriaalit

Oivalta myyntityö-asiakkaan organisaatio, Hänti Sirpa, Kairisto-Mertanen Liisa.

Malthora, D. – Bazerman, M.H. 2008. Negotiation Genius. How to Overcome Obstacles and Achieve Brilliant Results at the Bargaining Table and Beyond. Harvard Business School. Bantam Books, USA.
Peterson, E. – Riesterer, T. – Smith, C. & Geoffrion, C. (2015). Three Value Conversations. How to Create, Elevate, Capture Customer Value at Every Stage of the Long-Lead Sale. McGraw-Hill, USA.
TED Talk https://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_you_are
Plus additional material.
Harvard Business Review. May-June issue (2018).
The Surprising Power of Questions. Alison Wood Brooks and Leslie K. John.

Opettajan oma luentomateriaali.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen
-yrityslähtöisen ryhmätöiden työstäminen ja esittelyt
-harjoitukset ja simuloidut myyntitilanteet

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely
Optimaa hyödynnetään verkko-oppimisalustana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttömahdollisuus, josta sovitaan tapauskohtaisesti ohjaajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä
Lähiopetus: Opettajan luennot, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen), harjoitukset, simuloidut myyntitilanteet
Itsenäiset ryhmätyöt.

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opiskelija:
-tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksia myyjänä
-kommunikoi dialogissa asiakkaan kanssa myyntineuvottelussa
-etenee myyntiprosessin mukaisesti kaupantekoon

Sisältö:
-reflektio omasta myyntitaidosta
-dialogin tunnusmerkit ja vuorovaikutuksen tärkeys asiakasneuvottelussa
-myyntineuvottelun harjoittelu ja arviointi

Lähiopetus: 4.9. klo 9.15.-12.15, 1.10. klo 13.15-16.30, 29.10. klo 9.15-12.15, 19.11. klo 9.15-12.15.
Ennakkotehtävä
-lue kirja Oivaltava myyntityö-asiakkaana organisaatio, Hänti Sirpa, Kairisto-Mertanen Liisa.
-kirjoita maks. 1 sivun kirjareflektio. Voit kirjoittaa reflektion suomeksi tai englanniksi), vie reflektio Optimaan. deadline 4.9.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjallisuusreflektion kirjoittaminen hyväksytty/hylätty 10%
Myyntisuunnitelman laatiminen 30 %
Nauhoitettu Teams-neuvottelu 30 %
Myyntineuvottelu face-to-face 30%

Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Optintojakson aikana tehdyt työt eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esitykset ovat rutiinimaisia.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on heikko.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta tunneilla.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja optintojakson aikana tehdyt työt ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiviteettia tunneilla.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on erinomaisella tasolla.