Kirjasto yhteiskunnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS65-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 11.09.2020
Ajoitus
04.09.2020 - 25.10.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MLIITS19KITIMLIITS19KITI
-
PLIITS19KITIPLIITS19kiti
-
DKITIS20Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa
Sisältö
kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa
Oppimateriaalit
Hokkanen, Laura. Sosiaalinen kirjasto: lukemattomien mahdollisuuksien maailma. Helsinki: Avain, 2015. (205 s.)
Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013. (239 s.)
Mäkinen, Ilkka (toim.) Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ, 2009. (880 s.)
Muu aineisto ilmoitetaan opintojen alussa oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (kirjasto- ja diplomiopiskelijoilla 4.9.aloituspäivä), verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/paritehtävät
Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
4.9. - 25.10.2020
-kirjastotoiminnan kehitys
-kirjastolaki
-kirjastotoiminnan ohjaus ja arviointi
-kirjaston rooli yhteiskunnassa
-kansallinen kirjastoverkko ja kansainvälinen yhteistyö
-paikalliset sidosryhmät
Viestintäkanava ja lisätietoja
DKITIS20-ryhmän toteutuksessa lähipäivät korvautuvat verkkotapaamisilla 4.9. aloituspäivää lukuunottamatta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa ilmaisussa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.