Siirry suoraan sisältöön

Kirjasto yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS65-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 11.09.2020

Ajoitus

04.09.2020 - 25.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Kati Haanpää

Ryhmät

  • MLIITS19KITI
    MLIITS19KITI
  • PLIITS19KITI
    PLIITS19kiti
  • DKITIS20
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa

Sisältö

kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa 

Oppimateriaalit

Hokkanen, Laura. Sosiaalinen kirjasto: lukemattomien mahdollisuuksien maailma. Helsinki: Avain, 2015. (205 s.)
Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013. (239 s.)
Mäkinen, Ilkka (toim.) Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ, 2009. (880 s.)
Muu aineisto ilmoitetaan opintojen alussa oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (kirjasto- ja diplomiopiskelijoilla 4.9.aloituspäivä), verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/paritehtävät

Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

4.9. - 25.10.2020
-kirjastotoiminnan kehitys
-kirjastolaki
-kirjastotoiminnan ohjaus ja arviointi
-kirjaston rooli yhteiskunnassa
-kansallinen kirjastoverkko ja kansainvälinen yhteistyö
-paikalliset sidosryhmät

Viestintäkanava ja lisätietoja

DKITIS20-ryhmän toteutuksessa lähipäivät korvautuvat verkkotapaamisilla 4.9. aloituspäivää lukuunottamatta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa ilmaisussa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.