Siirry suoraan sisältöön

Kirjasto yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS65-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 03.09.2021

Ajoitus

02.09.2021 - 17.10.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Kati Haanpää

Ryhmät

  • DKITIS21
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa

Sisältö

kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa 

Oppimateriaalit

LÄhdemateriaali tarkentuu opetuksen alussa:


Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013. (239 s.)
Mäkinen, Ilkka (toim.) Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ, 2009. (880 s.)
Muu aineisto ilmoitetaan opintojen alussa oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (opintojen ensimmäisillä lähipäivillä), verkkotapaamiset, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit ja harjoitukset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/ paritehtävät

Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Tällä opintojaksolla

Perehdytään kirjastotoiminnan kehitykseen. Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kirjastolaitosen muotoutumiseen, tämän päivän kirjastoiksi.
Tutustutaan alan järjestöihin.
Perehdytään, mikä ohjaa kirjastojen toimintaa ja miten toimintaa arvioidaan?
Pohditaan kirjaston osallistavaa roolia yhteiskunnassa

Ajoitus (opiskelijat jaetaan aamu ja iltaryhmään):
2.9. klo 13-16 (Lemminkäisenkatu, luokka Teoriatila LEM_B310)
15.9 klo 9-10 tai 17-18 Verkkotapaaminen (Zoom)
29.9. klo 9-10 tai 17-18 Verkkotapaaminen (Zoom)
6.10. klo 9-10 tai 17-18 Verkkotapaaminen (Zoom)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt.
Tehtävät ja arviointi kerrotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa