Kirjasto yhteiskunnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS65-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 03.09.2021
Ajoitus
02.09.2021 - 17.10.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
DKITIS21Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa
Sisältö
kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa
Oppimateriaalit
LÄhdemateriaali tarkentuu opetuksen alussa:
Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013. (239 s.)
Mäkinen, Ilkka (toim.) Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ, 2009. (880 s.)
Muu aineisto ilmoitetaan opintojen alussa oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (opintojen ensimmäisillä lähipäivillä), verkkotapaamiset, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit ja harjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/ paritehtävät
Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Tällä opintojaksolla
Perehdytään kirjastotoiminnan kehitykseen. Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kirjastolaitosen muotoutumiseen, tämän päivän kirjastoiksi.
Tutustutaan alan järjestöihin.
Perehdytään, mikä ohjaa kirjastojen toimintaa ja miten toimintaa arvioidaan?
Pohditaan kirjaston osallistavaa roolia yhteiskunnassa
Ajoitus (opiskelijat jaetaan aamu ja iltaryhmään):
2.9. klo 13-16 (Lemminkäisenkatu, luokka Teoriatila LEM_B310)
15.9 klo 9-10 tai 17-18 Verkkotapaaminen (Zoom)
29.9. klo 9-10 tai 17-18 Verkkotapaaminen (Zoom)
6.10. klo 9-10 tai 17-18 Verkkotapaaminen (Zoom)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt.
Tehtävät ja arviointi kerrotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla.
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa