•   Markkinointi liiketoiminnan osana KH00CA04-3003 01.09.2022-09.12.2022  5 op  (MLIITS22) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida liiketoimintaa eri liiketoimintamallien avulla
    - tehdä liiketoimintasuunnitelmaa tukevan markkinointisuunnitelman
    - tehdä markkinointiviestintämateriaalin yrityksen valitulle palvelulle ja esittää sitä myyvästi
    Opintojakson sisältö
    -Yrityksen liiketoiminnan analysointi

    -Liiketoimintamallien analysointi

    -Markkinointisuunnitelman teko pohjautuen liiketoimintaan

    -Markkinointiviestintämateriaalin tekeminen valitulle palvelulle

    Vastuuopettaja

    Sanna Merisalo, Marianne Renvall

    Oppimateriaali

    - Alexander Osterwalder &Yves Pigneur: Business Model Generation, sivut 1-125.
    - The St. Gallen Business Model Navigator (55 Business Models).

    Oppimismenetelmät

    Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
    - kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
    - työelämälähtöiset (yrityscase) ryhmätyöt ja niiden esittelyt
    - vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Arvioitavia kohteita on neljä. Jokainen kohde on 25% kokonaisarvosanasta.

    Henkilökohtainen työ:
    1. Kirjareflektion kirjoittaminen ja toisen opiskelijan kirjareflektion kommentointi, kirjapiiri. Opettajan arviointi hyväksytty/hylätty.

    Ryhmätyöt:
    2. Yrityksen liiketoiminnan analysointi, innovointi ja esittely, vertaisarviointi ja opettajan arviointi 1-5
    3. Kirjallinen markkinointisuunnitelma, opettajan arviointi 1-5
    4. Uuden palvelun esittely messuilla, vertaisarviointi ja opettajan arviointi 1-5.

    Opiskelijan läsnäolo ja aktiivisuus lähiopetuksessa ja ryhmätyössä voivat nostaa tai laskea arvosanaa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.09.2022 - 09.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.06.2022 - 30.08.2022

    Ryhmä(t)
    • MLIITS22
    Vastuuyksikkö

    Tekniikka ja liiketoiminta

    Ohjausvastuut

    Ryhmä A: Marianne Renvall
    Ryhmä B. Sanna Merisalo

    Koulutus

    Liiketalouden koulutus

    Toimipiste

    Lemminkäisenkatu

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Ei valinnaisia suoritustapoja.

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttejä.

    Pedagogiset toimintatavat

    Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu
    seuraavista osioista:
    Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen ja arviointi sekä toisen opiskelijan reflektion kommentointi.
    Lähiopetus: lukupiiri, opettajan tietoiskut, ryhmätöiden työstäminen ja esittelyt sekä näiden
    vertaisarviointi.
    Itsenäiset ryhmätyöt.

    Sisältö ja ajoitus

    Liiketoimintamallien analysointi (Business Model Generation, UN goals)
    Yrityksen nykyisen liiketoiminnan analysointi ja uuden innovointi sekä näiden esittely (Business Model Canvas, New Business Exploration Canvas)
    Markkinointisuunnitelman teko pohjautuen liiketoimintaan (STDP-prosessi)
    Messuständin suunnittelu ja esittely.
    Ennakkotehtävä alkaa viikolla 35 +5 lähiopetuskertaa, itsenäiset tehtävät, ryhmätöitä.
    Oppimisympäristö: It´s Learning.

    Ryhmä A: 16.9. klo 13-16, 7.10. klo 13-16, 3.11. klo 9.15-12.00, 25.11. klo 10.30-12.30, 9.12. klo 9.15-12.00

    Ryhmä B: 16.9. klo 9.15-12.00, 7.10. klo 9.15-12.00, 3.11. 13-16, 25.11. klo 13-16, 9.12. klo 9.15-12.00

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Mikäli jokin arvioinnin kohde eli kirjareflektio, liiketoiminnan esittely, markkinointisuunnitelma tai
    messuesittely hylätään, opintojakson suoritus on hylätty.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija:
    -palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
    -ymmärtää liiketoimintamallien analysoinnin ja markkinoinnin suunnittelun perusteita
    -osaa tuottaa markkinointiviestintämateriaalia
    -osaa reflektoida luettua materiaalia
    -toimii osana ryhmää ryhmätöissä.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Arvosana hyväksytty (3-4), opiskelija:
    -palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
    -reflektoi kriittisesti ja itsenäisesti luettua materiaalia
    -analysoi liiketoimintamalleja perusteellisesti ja kehittää markkinointia
    -tuottaa brändin mukaista markkinointiviestintämateriaalia
    -toimii hyvin ryhmässä ja arvioi omaa roolia siinä.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Arvosana hyväksytty (5), opiskelija täyttää edelliset mainitut kriteerit (arvosana 1-4) sekä osaa:
    -reflektoida kriittisesti teoriaa ja tuo uusia näkökulmia
    -analysoi ja kehittää tavoitteellisesti ja asiakaslähtöisesti liiketoimintamalleja ja markkinointia
    -osaa tuottaa iskevää ja myyntiä tehostavaa markkinointiviestintämateriaalia.