Johanna Ailio
itslearning.turkuamk.com: Journalistinen kirjoittaminen
Johdantoluennot ja työelämän kaltainen toiminta, journalismin harjoittaminen käytännössä, palautteen antaminen ja saaminen.
Arviointiin vaikuttavat:
• omalla ajalla tehtävien harjoitusten saaminen valmiiksi ja harjoitustöiden laatu
• tuntiaktiivisuus ja osallistuminen oppitunneilla tehtäviin harjoituksiin
• poissaolojen määrä
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
02.07.2021 - 30.09.2021
Taideakatemia
Riitta Monto: riitta.monto@dicto.fi
Media-alan koulutus
H-5
AHOT-menettely: opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt toimittamalla portfolion, jossa on vaaditut tehtävät ja niihin liittyvä reflektointi. Missä ja miten jutut on julkaistu tai mihin kontekstiin ne on kirjoitettu? Mitä osaamista erilaiset jutut osoittavat?
Opintojaksolla harjoitellaan innovatiokompetensseja: kriittisyys, luovuus, aloitteellisuus ja yhteistyökyky.
Oppitunnille opiskelijat tuovat uutislistalle omia aiheita.
Oppitunnin uutishuoneessa aiheiden kehittely ja toteutustavan ideointi yhdessä. Jutun teko omalla ajalla.
Uutishuoneessa yhdessä haastattelun ideointia, kysymysten valmistelua ja juttutyypin valinta. Omalla ajalla yhteydenotto haastateltavaan, haastattelun teko ja jutun kirjoittaminen.
Uutishuoneessa jutun visuaalisen ilmeen suunnittelu, kuvien hankinta, kuvauksen valmistelu, tietojen hankinta infografiikkaan.
Oppitunnilla saman aiheen toteutussuunnitelma printti- ja verkkojuttuna (teksti ja kuvat). Lisäksi suunnitelma jutun somejakoon; sopivien somekanavien valinta ja saate.
Omalla ajalla juttukeikat erilaisiin tilaisuuksiin sovitusti; tiedotustilaisuudet, yksilöhaastattelut, gallupit jne.
Oppitunnilla uutistuotannon prosessin läpikäynti ja arviointi: toimittajan rooli, jutun sisältö ja rakenne, uutiskieli, ilmaisu ja visuaalinen toteutus, lähdekritiikki, toisen jutun editointi ja palaute.
1.9.-24.11.2021
Ke 1.9. Journalistisen työn perusteet, toimittajan rooli
Pe 3.9. Journalistiset uutiskriteerit ja erilaiset juttutyypit
Pe 17.9. Journalististen juttujen ideointi, haastattelutekniikka
Pe 24.9. Tiedonhankinnan perusteet, tehtävän ideointi ja toteutus
Pe 1.10. Uutiskirjoittamisen alkeet, ilmaisu ja kielenhuolto
Pe 15.10. Erilaiset journalistiset tekstit ja niiden ominaispiirteet
Ke 20.10. Monimediajuttujen suunnittelu ja toteutustehtävä
Pe 22.10. Tiedonhankinta, uutislähteet ja lähdekritiikki
Pe 29.10. Uutinen ja muut journalistiset juttutyypit, kestävä kehitys
Ke 17.11. Uutistuotannon prosessi ideoinnista tehtävänjakoon ja tiedonhankintaan
Pe 19.11. Uutistuotannon prosessi haaastattelukysymysten laadinnasta juttukeikkaan
Ti 23.11. Uutistuotannon prosessi jutun kirjoittamisesta ja editoinnista palautteeseen
Ke 24.11. Journalistiset roolit sekä uutiskieli, ilmaisu ja rakenne
Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.
Opiskelija toteuttaa ohjeiden mukaisesti harjoitukset ajallaan. Ne vastaavat tehtävänantoa ja sopivat määriteltyyn kontekstiin. Niiden kieli on kelvollista, otsikointi ja ingressi sisältävät vaaditun informaation. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.
Edellisen lisäksi opiskelijan harjoitukset käsittelevät mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia aiheita. Kielenkäyttö on luontevaa ja kuhunkin tyylilajiin sopivaa. Otsikko ja ingressi ovat napakat ja selkeät. Opiskelijan panos oppitunneilla on rakentava ja oikealla tavalla kriittinen. Opiskelijalla ei ole poissaoloja kontaktiopetuksesta.
Edellisten lisäksi opiskelijan harjoitukset osoittavat erityistä kunnianhimoa aiheen, haastateltavien tai asiaan perehtymisen osalta. Harjoitusten perusteella tehtyjä juttuja voi tarjota median julkaistaviksi. Opiskelijan käyttämä kieli on erityisen täsmällistä, luovaa tai sujuvaa. Se nostaa kunkin tekstilajin persoonalliselle tasolle. Otsikko ja ingressi houkuttelevat lukijaa. Opiskelijan osallistuminen kontaktitunneilla on erittäin aktiivista ja rakentavaa eikä poissaoloja ole lainkaan.