•   Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3001 01.08.2021-31.12.2021  5 op +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    - journalismin keskeiset ammattieettiset periaatteet
    - keskeiset journalistiset uutiskriteerit
    - journalististen juttujen ideoimisen alkeet
    - laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen tiedonhankinnan
    - uutiskirjoittamisen alkeet
    - tunnistaa erilaisten journalististen tekstien ydinasiat ja ominaispiirteet
    - suunnitella ja kirjoittaa monimediajournalistiseen ympäristöön soveltuvia tekstityyppejä
    - uutistuotannon toimituksellisen prosessin ja toimituksellisen roolituksen
    - käsitellä kestävän kehityksen teemoja journalistisessa työssä
    Opintojakson sisältö
    Opiskelijat ottavat haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen ja rakenteen sekä perehtyvät myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Opiskelijat perehtyvät tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin sekä haastattelutekniikkaan journalistin keskeisinä välineinä. Opettajan johdolla opiskelijat ideoivat uutisjuttuja ja antavat toisilleen palautetta näistä. Uutisjutun yhtenä teemana on kestävä kehitys.

    Vastuuopettaja

    Johanna Ailio

    Oppimateriaali

    itslearning.turkuamk.com: Journalistinen kirjoittaminen

    Oppimismenetelmät

    Johdantoluennot ja työelämän kaltainen toiminta, journalismin harjoittaminen käytännössä, palautteen antaminen ja saaminen.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Arviointiin vaikuttavat:
    • omalla ajalla tehtävien harjoitusten saaminen valmiiksi ja harjoitustöiden laatu
    • tuntiaktiivisuus ja osallistuminen oppitunneilla tehtäviin harjoituksiin
    • poissaolojen määrä

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 30.09.2021

    Vastuuyksikkö

    Taideakatemia

    Ohjausvastuut

    Riitta Monto: riitta.monto@dicto.fi

    Koulutus

    Media-alan koulutus

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    AHOT-menettely: opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt toimittamalla portfolion, jossa on vaaditut tehtävät ja niihin liittyvä reflektointi. Missä ja miten jutut on julkaistu tai mihin kontekstiin ne on kirjoitettu? Mitä osaamista erilaiset jutut osoittavat?

    Pedagogiset toimintatavat

    Opintojaksolla harjoitellaan innovatiokompetensseja: kriittisyys, luovuus, aloitteellisuus ja yhteistyökyky.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Oppitunnille opiskelijat tuovat uutislistalle omia aiheita.
    Oppitunnin uutishuoneessa aiheiden kehittely ja toteutustavan ideointi yhdessä. Jutun teko omalla ajalla.
    Uutishuoneessa yhdessä haastattelun ideointia, kysymysten valmistelua ja juttutyypin valinta. Omalla ajalla yhteydenotto haastateltavaan, haastattelun teko ja jutun kirjoittaminen.
    Uutishuoneessa jutun visuaalisen ilmeen suunnittelu, kuvien hankinta, kuvauksen valmistelu, tietojen hankinta infografiikkaan.
    Oppitunnilla saman aiheen toteutussuunnitelma printti- ja verkkojuttuna (teksti ja kuvat). Lisäksi suunnitelma jutun somejakoon; sopivien somekanavien valinta ja saate.
    Omalla ajalla juttukeikat erilaisiin tilaisuuksiin sovitusti; tiedotustilaisuudet, yksilöhaastattelut, gallupit jne.
    Oppitunnilla uutistuotannon prosessin läpikäynti ja arviointi: toimittajan rooli, jutun sisältö ja rakenne, uutiskieli, ilmaisu ja visuaalinen toteutus, lähdekritiikki, toisen jutun editointi ja palaute.

    Sisältö ja ajoitus

    1.9.-24.11.2021
    Ke 1.9. Journalistisen työn perusteet, toimittajan rooli
    Pe 3.9. Journalistiset uutiskriteerit ja erilaiset juttutyypit
    Pe 17.9. Journalististen juttujen ideointi, haastattelutekniikka
    Pe 24.9. Tiedonhankinnan perusteet, tehtävän ideointi ja toteutus
    Pe 1.10. Uutiskirjoittamisen alkeet, ilmaisu ja kielenhuolto
    Pe 15.10. Erilaiset journalistiset tekstit ja niiden ominaispiirteet
    Ke 20.10. Monimediajuttujen suunnittelu ja toteutustehtävä
    Pe 22.10. Tiedonhankinta, uutislähteet ja lähdekritiikki
    Pe 29.10. Uutinen ja muut journalistiset juttutyypit, kestävä kehitys
    Ke 17.11. Uutistuotannon prosessi ideoinnista tehtävänjakoon ja tiedonhankintaan
    Pe 19.11. Uutistuotannon prosessi haaastattelukysymysten laadinnasta juttukeikkaan
    Ti 23.11. Uutistuotannon prosessi jutun kirjoittamisesta ja editoinnista palautteeseen
    Ke 24.11. Journalistiset roolit sekä uutiskieli, ilmaisu ja rakenne

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Opiskelija toteuttaa ohjeiden mukaisesti harjoitukset ajallaan. Ne vastaavat tehtävänantoa ja sopivat määriteltyyn kontekstiin. Niiden kieli on kelvollista, otsikointi ja ingressi sisältävät vaaditun informaation. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Edellisen lisäksi opiskelijan harjoitukset käsittelevät mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia aiheita. Kielenkäyttö on luontevaa ja kuhunkin tyylilajiin sopivaa. Otsikko ja ingressi ovat napakat ja selkeät. Opiskelijan panos oppitunneilla on rakentava ja oikealla tavalla kriittinen. Opiskelijalla ei ole poissaoloja kontaktiopetuksesta.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Edellisten lisäksi opiskelijan harjoitukset osoittavat erityistä kunnianhimoa aiheen, haastateltavien tai asiaan perehtymisen osalta. Harjoitusten perusteella tehtyjä juttuja voi tarjota median julkaistaviksi. Opiskelijan käyttämä kieli on erityisen täsmällistä, luovaa tai sujuvaa. Se nostaa kunkin tekstilajin persoonalliselle tasolle. Otsikko ja ingressi houkuttelevat lukijaa. Opiskelijan osallistuminen kontaktitunneilla on erittäin aktiivista ja rakentavaa eikä poissaoloja ole lainkaan.