Siirry suoraan sisältöön

Media kestävän kehityksen, sananvapauden ja demokratian edistäjänä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BZ62-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 15.09.2021

Ajoitus

08.09.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 24

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS19
    Medianomi S19
  • PMEDIS18
    Medianomi S18

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• Määritellä kestävän kehityksen tavoitteet
• Tunnistaa sananvapauden ja demokratian keskeiset haasteita sekä globaalisti että Suomessa
• Eritellä toimittajan käyttämiä työtapoja sananvapauden ja demokratian edistämiseksi
• Arvioida toimittajan erilaisia rooleja yhteiskunnassa
• Osoittaa lähdekriittisyyttä toimittajan työn vaatimalla tavalla
• Ideoida ja toteuttaa julkaisukelpoisen jutun
• Toimia vuorovaikutuksessa työryhmässä
• Verkostoitua alan toimijoiden kanssa
• Arvioida omaa ja muiden toimintaa rakentavasti

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi kestävän kehityksen perusteet sekä sananvapautta ja demokratiaa edistävän journalistisen toiminnan periaatteet. Opintojakso sisältää luentoja ja työpajan, jossa toteutetaan teemaan liittyviä journalistisia juttuja mahdollisesti julkaistaviksi Maailma.net -verkkojulkaisussa.

Opetusmenetelmät

Luennot, työpajat ja omaehtoinen työskentely juttujen tuottamisessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso harjoittaa innovaatiokmpetensseista oma-aloitteisuutta, kriittistä ajattelua, luovuutta, ryhmätyötaitoja ja verkostoitumista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja niihin liittyvät tehtävät 2 op.
Työpajatyöskentely sekä juttujen toteuttaminen 3 op.

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää viisi luontokertaa kestävän kehityksen, demokratian ja tasa-arvon teemoista sekä toimittajan rooleista näiden toteuttamisessa. Sen jälkeen on vuorossa viisi työpajakertaa, joissa toteutetaan juttuja, joiden julkaisulaustana on Maalima.net -verkkojulkaisu.

Luennot toteutetaan keskiviikkoisin klo 15:15-17:15 Lem_B148 Kuvasalissa


8.9. Mitä kestävä kehitys tarkoittaa – ja miksi sen pitäisi kiinnostaa toimittajaa?

• Video Agenda 2030:sta (Marikki Stocchetti, pääsihteeri, Kehityspoliittinen toimikunta & Outi Hakkarainen, asiantuntija, Fingo)
• Sari Puustinen, tutkija, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto
• Mikko Pelttari, toimittaja

15.9. Miten sananvapaus ja demokratia liittyvät kestävään kehitykseen?

• Auli Starck, toiminnanjohtaja, Vikes
• Inga Saikkonen, tutkija, FutuDem / Åbo Akademi

22. 9. Vallan vahtikoiran vaikea ja tärkeä rooli

• Video Nicaraguan median tilanteesta
• Eija Ranta, lehtori, kehitystutkimus, Helsingin yliopisto
• Wali Hashi, toimittaja

29.9. Globaalit ilmiöt tuntuvat myös Suomessa

• Mikko Leino, tutkija, Eduskuntatutkimuksen keskus, Turun yliopisto
• Seble Tariku, toimittaja
• Veera Pennanen, toimittaja

6.10. Voiko samaan aikaan edistää kestävää kehitystä ja olla hyvä journalisti?

• Hanna Nikkanen, ympäristötoimittaja, Long Play
• Orna Ben Lulu, päätoimittaja, RARE Media


Luennot myös streamataan.


Työpaja toteutetaan keskiviikkoisin klo 13:15-16:15 Lem_B156 Luuppi
10.11., 17.11., 24.11. ja 8.12.2021

Viestintäkanava ja lisätietoja

Edeltävyysvaatimuksena on perusosaaminen journalismista ja tekstin, videon sekä audion tuottamisesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteina ovat opintojaksolla luentopäiväkirja, toteutettavat jutut sekä aktiivinen osallistuminen työpajoihin.

Hylätty (0)

Tehtäviä on suorittamatta tai opiskelijan toteuttama juttu ei ole julkaisukelpoinen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kirjoittaa asiallisen luentopäiväkirjan, joka osoittaa opetussisällön ymmärtämistä. Opiskelijan juttu/jutut ovat julkaisukelpoisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden faktat on tarkistettu ja ne noudattavat tehtävänantoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan luentopäiväkirja on pohdiskeleva ja oivaltava. Hän tuottaa siihen omia ajatuksiaan. Opiskelijan juttu/jutut ovat luovia, ilmaisultaan hyviä ja vastaanottajalle kiinnostavia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan luentopäiväkirja osoittaa asian syvällistä ymmärrystä ja pohdintaa. Sen ajatukset ovat tuoreita ja kriittisiä. Se tuottaa synteesiä käsitellystä asiasta. Opiskelijan juttu/jutut ovat erinomaisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden aihepiiri tai käsittelytapa osoittaa paneutumista ja itsensä ylittämistä.

Esitietovaatimukset

Perustiedot ja -taidot journalismista.