Media kestävän kehityksen, sananvapauden ja demokratian edistäjänä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BZ62-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 15.09.2021
Ajoitus
08.09.2021 - 17.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 24
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS19Medianomi S19
-
PMEDIS18Medianomi S18
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• Määritellä kestävän kehityksen tavoitteet
• Tunnistaa sananvapauden ja demokratian keskeiset haasteita sekä globaalisti että Suomessa
• Eritellä toimittajan käyttämiä työtapoja sananvapauden ja demokratian edistämiseksi
• Arvioida toimittajan erilaisia rooleja yhteiskunnassa
• Osoittaa lähdekriittisyyttä toimittajan työn vaatimalla tavalla
• Ideoida ja toteuttaa julkaisukelpoisen jutun
• Toimia vuorovaikutuksessa työryhmässä
• Verkostoitua alan toimijoiden kanssa
• Arvioida omaa ja muiden toimintaa rakentavasti
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi kestävän kehityksen perusteet sekä sananvapautta ja demokratiaa edistävän journalistisen toiminnan periaatteet. Opintojakso sisältää luentoja ja työpajan, jossa toteutetaan teemaan liittyviä journalistisia juttuja mahdollisesti julkaistaviksi Maailma.net -verkkojulkaisussa.
Opetusmenetelmät
Luennot, työpajat ja omaehtoinen työskentely juttujen tuottamisessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso harjoittaa innovaatiokmpetensseista oma-aloitteisuutta, kriittistä ajattelua, luovuutta, ryhmätyötaitoja ja verkostoitumista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja niihin liittyvät tehtävät 2 op.
Työpajatyöskentely sekä juttujen toteuttaminen 3 op.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää viisi luontokertaa kestävän kehityksen, demokratian ja tasa-arvon teemoista sekä toimittajan rooleista näiden toteuttamisessa. Sen jälkeen on vuorossa viisi työpajakertaa, joissa toteutetaan juttuja, joiden julkaisulaustana on Maalima.net -verkkojulkaisu.
Luennot toteutetaan keskiviikkoisin klo 15:15-17:15 Lem_B148 Kuvasalissa
8.9. Mitä kestävä kehitys tarkoittaa – ja miksi sen pitäisi kiinnostaa toimittajaa?
• Video Agenda 2030:sta (Marikki Stocchetti, pääsihteeri, Kehityspoliittinen toimikunta & Outi Hakkarainen, asiantuntija, Fingo)
• Sari Puustinen, tutkija, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto
• Mikko Pelttari, toimittaja
15.9. Miten sananvapaus ja demokratia liittyvät kestävään kehitykseen?
• Auli Starck, toiminnanjohtaja, Vikes
• Inga Saikkonen, tutkija, FutuDem / Åbo Akademi
22. 9. Vallan vahtikoiran vaikea ja tärkeä rooli
• Video Nicaraguan median tilanteesta
• Eija Ranta, lehtori, kehitystutkimus, Helsingin yliopisto
• Wali Hashi, toimittaja
29.9. Globaalit ilmiöt tuntuvat myös Suomessa
• Mikko Leino, tutkija, Eduskuntatutkimuksen keskus, Turun yliopisto
• Seble Tariku, toimittaja
• Veera Pennanen, toimittaja
6.10. Voiko samaan aikaan edistää kestävää kehitystä ja olla hyvä journalisti?
• Hanna Nikkanen, ympäristötoimittaja, Long Play
• Orna Ben Lulu, päätoimittaja, RARE Media
Luennot myös streamataan.
Työpaja toteutetaan keskiviikkoisin klo 13:15-16:15 Lem_B156 Luuppi
10.11., 17.11., 24.11. ja 8.12.2021
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysvaatimuksena on perusosaaminen journalismista ja tekstin, videon sekä audion tuottamisesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteina ovat opintojaksolla luentopäiväkirja, toteutettavat jutut sekä aktiivinen osallistuminen työpajoihin.
Hylätty (0)
Tehtäviä on suorittamatta tai opiskelijan toteuttama juttu ei ole julkaisukelpoinen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija kirjoittaa asiallisen luentopäiväkirjan, joka osoittaa opetussisällön ymmärtämistä. Opiskelijan juttu/jutut ovat julkaisukelpoisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden faktat on tarkistettu ja ne noudattavat tehtävänantoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan luentopäiväkirja on pohdiskeleva ja oivaltava. Hän tuottaa siihen omia ajatuksiaan. Opiskelijan juttu/jutut ovat luovia, ilmaisultaan hyviä ja vastaanottajalle kiinnostavia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan luentopäiväkirja osoittaa asian syvällistä ymmärrystä ja pohdintaa. Sen ajatukset ovat tuoreita ja kriittisiä. Se tuottaa synteesiä käsitellystä asiasta. Opiskelijan juttu/jutut ovat erinomaisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden aihepiiri tai käsittelytapa osoittaa paneutumista ja itsensä ylittämistä.
Esitietovaatimukset
Perustiedot ja -taidot journalismista.