Skip to main content

The media as a promoter of sustainable development, freedom of expression and democracy (5 cr)

Code: KU00BZ62-3001

General information


Enrollment
03.05.2021 - 15.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.09.2021 - 17.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Teaching languages
Finnish
Seats
6 - 24
Degree programmes
Degree Programme in Media Arts
Teachers
Johanna Ailio
Teacher in charge
Johanna Ailio
Course
KU00BZ62
No reservations found for realization KU00BZ62-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso sisältää viisi luontokertaa kestävän kehityksen, demokratian ja tasa-arvon teemoista sekä toimittajan rooleista näiden toteuttamisessa. Sen jälkeen on vuorossa viisi työpajakertaa, joissa toteutetaan juttuja, joiden julkaisulaustana on Maalima.net -verkkojulkaisu.

Luennot toteutetaan keskiviikkoisin klo 15:15-17:15 Lem_B148 Kuvasalissa


8.9. Mitä kestävä kehitys tarkoittaa – ja miksi sen pitäisi kiinnostaa toimittajaa?

• Video Agenda 2030:sta (Marikki Stocchetti, pääsihteeri, Kehityspoliittinen toimikunta & Outi Hakkarainen, asiantuntija, Fingo)
• Sari Puustinen, tutkija, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto
• Mikko Pelttari, toimittaja

15.9. Miten sananvapaus ja demokratia liittyvät kestävään kehitykseen?

• Auli Starck, toiminnanjohtaja, Vikes
• Inga Saikkonen, tutkija, FutuDem / Åbo Akademi

22. 9. Vallan vahtikoiran vaikea ja tärkeä rooli

• Video Nicaraguan median tilanteesta
• Eija Ranta, lehtori, kehitystutkimus, Helsingin yliopisto
• Wali Hashi, toimittaja

29.9. Globaalit ilmiöt tuntuvat myös Suomessa

• Mikko Leino, tutkija, Eduskuntatutkimuksen keskus, Turun yliopisto
• Seble Tariku, toimittaja
• Veera Pennanen, toimittaja

6.10. Voiko samaan aikaan edistää kestävää kehitystä ja olla hyvä journalisti?

• Hanna Nikkanen, ympäristötoimittaja, Long Play
• Orna Ben Lulu, päätoimittaja, RARE Media


Luennot myös streamataan.


Työpaja toteutetaan keskiviikkoisin klo 13:15-16:15 Lem_B156 Luuppi
10.11., 17.11., 24.11. ja 8.12.2021

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• Määritellä kestävän kehityksen tavoitteet
• Tunnistaa sananvapauden ja demokratian keskeiset haasteita sekä globaalisti että Suomessa
• Eritellä toimittajan käyttämiä työtapoja sananvapauden ja demokratian edistämiseksi
• Arvioida toimittajan erilaisia rooleja yhteiskunnassa
• Osoittaa lähdekriittisyyttä toimittajan työn vaatimalla tavalla
• Ideoida ja toteuttaa julkaisukelpoisen jutun
• Toimia vuorovaikutuksessa työryhmässä
• Verkostoitua alan toimijoiden kanssa
• Arvioida omaa ja muiden toimintaa rakentavasti

Content

Opintojaksolla käydään läpi kestävän kehityksen perusteet sekä sananvapautta ja demokratiaa edistävän journalistisen toiminnan periaatteet. Opintojakso sisältää luentoja ja työpajan, jossa toteutetaan teemaan liittyviä journalistisia juttuja mahdollisesti julkaistaviksi Maailma.net -verkkojulkaisussa.

Teaching methods

Luennot, työpajat ja omaehtoinen työskentely juttujen tuottamisessa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso harjoittaa innovaatiokmpetensseista oma-aloitteisuutta, kriittistä ajattelua, luovuutta, ryhmätyötaitoja ja verkostoitumista.

Student workload

Luennot ja niihin liittyvät tehtävät 2 op.
Työpajatyöskentely sekä juttujen toteuttaminen 3 op.

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteina ovat opintojaksolla luentopäiväkirja, toteutettavat jutut sekä aktiivinen osallistuminen työpajoihin.

Failed (0)

Tehtäviä on suorittamatta tai opiskelijan toteuttama juttu ei ole julkaisukelpoinen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija kirjoittaa asiallisen luentopäiväkirjan, joka osoittaa opetussisällön ymmärtämistä. Opiskelijan juttu/jutut ovat julkaisukelpoisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden faktat on tarkistettu ja ne noudattavat tehtävänantoja.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelijan luentopäiväkirja on pohdiskeleva ja oivaltava. Hän tuottaa siihen omia ajatuksiaan. Opiskelijan juttu/jutut ovat luovia, ilmaisultaan hyviä ja vastaanottajalle kiinnostavia.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan luentopäiväkirja osoittaa asian syvällistä ymmärrystä ja pohdintaa. Sen ajatukset ovat tuoreita ja kriittisiä. Se tuottaa synteesiä käsitellystä asiasta. Opiskelijan juttu/jutut ovat erinomaisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden aihepiiri tai käsittelytapa osoittaa paneutumista ja itsensä ylittämistä.

Qualifications

Perustiedot ja -taidot journalismista.

Further information

Edeltävyysvaatimuksena on perusosaaminen journalismista ja tekstin, videon sekä audion tuottamisesta.

Go back to top of page