Johanna Ailio
Itslearning Journalismin työpaja 2022.
Journalistinen toimitustyö ja sen reflektointi.
Opintojakso harjaannuttaa kaikkia innovaatiokompetensseja eli työelämätaitoja: luovuus, aloitteellisuus, ryhmätyö, verkostoituminen ja kriittinen ajattelu.
Arvioinnissa huomioidaan sekä työprosessi että sen tuottama lopputulos eli juttu tai juttusarja.
Suomi
11.01.2022 - 14.03.2022
22.11.2021 - 18.01.2022
10 - 20
Taideakatemia
Johanna Ailio, johanna.ailio@turkuamk.fi, 0400723161
Samuel Raunio, samuel.raunio@turkuamk.fi
Media-alan koulutus
H-5
Kukin opiskelija määrittelee itselleen oppimistavoitteet, joihin tähtää. Opintojaksolla on mahdollisuus joko keskittyä yhteen suureen kokonaisuuteen tai sitten toteuttaa useampia pieniä juttuja sarjallisessa muodossa. Myös välineen valinta vaikuttaa kokonaisuuden työmäärään.
Juttuja on edelleen mahdollista tarjota Maailma.net -julkaisuun palkkiota vastaan.
Työpaja jatkaa syksyn luentosarjasta tuttujen aiheiden parissa. Jokainen työpajaan osallistuva suunnittelee ja totauttaa haluamalleen välineelle (teksti, audio, video) syventävän journalistisen jutun tai juttusarjan.
Opintojakso alkaa yhteisellä tapaamisella 11.1.2022, jossa sovitaan toteutuksen käytännöistä.
Opiskelija ei ole toteuttanut yhtään juttua.
Opiskelijan journalistinen tuotos on kohderyhmää kiinnostava ja julkaisukelpoinen. Opiskelija on toiminut aktiivisesti ja aloitteellisesti osana toimitustyöskentelyä.
Opiskelijan journalistinen tuotos paneutuu mielenkiintoisesti siihen valittuun aiheeseen, joka on yleistä kiinnostusta herättävä ja yhteiskunnallisesti merkittävä. Sen toteutus on hyvä niin teknisesti kuin ilmaisullisesti. Opiskelija on aktiivinen toimitustyöskentelyssä ja osoittaa aloitteellisuutta niin tiedonhankinnassa kuin oman journalistisen tuotoksensa toteutuksessa. Hänen lähdekritiikkinsä on perusteltua ja journalistisesti kestävää.
Opiskelijan journalistinen tuotos on erinomainen ja herättää syvää kiinnostusta. Sen aihepiiri on merkityksellinen ja/tai tiedonhankinta työlästä. Kokonaisuuden ilmaisu ja sisältö ovat aivan ammattimaisia. Opiskelija verkostoituu aiemmin itselleen uusille alueille. Opiskelija osoittaa erityistä kykyä ryhmässä auttamalla muita ja luovuutta sekä kriittisyyttä myös muiden toimitustyöskentelyyn osallistuvien aiheissa.