Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutus ja kuntoutuspalvelut (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD92-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2018 - 13.01.2019

Ajoitus

01.01.2019 - 31.07.2019

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 60

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Hanna Hännikäinen
  • Mary-Ann Kaukinen

Ryhmät

  • PFYSIS18B
    PFYSIS18B
  • PFYSIS18A
    PFYSIS18A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• nimetä keskeisen omaa ammatillista toimintaa ohjaavan kuntoutuksen lainsäädännön,
• kuvailla kuntoutuksen järjestämistavat sekä sen ohjauksen ja valvonnan,
• kuvailla erilaisia kuntoutuspalveluita,
• selittää asiakkaan ja potilaan oikeudet kuntoutuspalveluissa,
• kuvailla eri kuntoutusta toteuttavan henkilöstön osaamisalueet,
• toimia yhteistyössä moniammatillisesti asiakkaan terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä ylläpitääkseen ja/tai edistääkseen,
• kuvailla ajantasaisen kuntoutuksen sähköisiä tiedonhallintajärjestelmiä.

Sisältö

Kuntoutus ja kuntoutuksen paradigma sekä kuntoutusta ohjaava lainsäädäntö, kuntoutuksen osa-alueet, kuntoutusjärjestelmät ja vastuut, kuntoutuspalvelut, kuntoutujan oikeudet, kuntoutusta toteuttava henkilöstö ja moniammatillinen työskentely, kuntoutuksen tiedonhallinta, terveys ja toimintakyky ICF:n mukaan sekä terveyden ja osallisuuden edistäminen.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisalustalta

Opetusmenetelmät

Opiskelu tapahtuu sekä verkossa että seminaareina.Seminaareista poissolot korvataan opettajan kanssa sovituin yksilöllisin tehtävin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

vko 21 pienryhmäkohtainen osaamisen näyttö: kysymykset kohdentuvat koko opintojakson materiaaleihin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu pienryhmissä moniammatillisesti ja seminaarikeskusteluihin osallistumalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1 op

Sisällön jaksotus

vko 14 2h johdanto opintojakson toteutukseen
verkkotyöskentely teemana
vko 17 6h seminaari - näkökulma "kuntoutus ja siihen vaikuttavat tekijät"
verkkotyöskentelyä
vko 19 6h seminaari - ICF kuntoutuksessa
vko 21 näyttökoe opiskelutiimeittäin

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn ( vertaisarviointi)
Opiskelijan aktiivisuus ja osaaminen näyttökokeessa

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävä tasoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen