Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysala ja suomi toisena kielenä 1 (B1) (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BH17-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.01.2019 - 19.04.2019

Ajoitus

01.05.2019 - 31.05.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Opettaja

  • Tiina Hirard

Vastuuopettaja

Tiina Hirard

Ryhmät

  • VALMEK19
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus

Tavoitteet

Opiskelija tietää perusasioita sosiaali- ja terveysalan työstä Suomessa. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää yleisimpiä käsitteitä ja tuntee ammatillisia tehtäväalueita osana sosiaali- ja terveydenhuoltoalaa. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.

Sisältö

Opintojaksolla opiskellaan sosiaali- ja terveysalan käsitteitä ja palvelujärjestelmää, hoitamisen perusteita sekä hoitotyön viitekehyksiä ja tiedonhakua. Opintojaksolla opiskellaan ammatillista sanastoa sekä vahvistetaan kieliopin keskeisten rakenteiden hallintaa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö Moodlesta. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Sosiaali- ja terveysalan ammattien osaamisvaatimukset
- Sosiaali- ja terveysalan eettiset suositukset
- Muut verkkosivut (esim. sosiaali- ja terveyspalvelut)
- Asiantuntijahaastattelu
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelija toimii pääasiassa Moodle-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelijat ovat yhteydessä myös alan asiantuntijaan joko verkossa tai vierailemalla asiantuntijan työpaikalla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu suomen kielen opettajien ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, ja opiskelijaa ohjataan tutustumaan alaan ja sen toimijoihin esim. asiantuntijavideoiden ja -haastattelun kautta. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1, vko 18–19
Sosiaali- ja terveysalan ammatilliset tehtäväalueet ja osaamisvaatimukset:

Yhteensä n. 40 h, joista verkkotapaamisia n. 16 h
- Blogipostaus ja videon jakaminen
- Osaamisvaatimuksiin liittyvien käsitteiden määritteleminen
- Kielioppiharjoitus nesessiivirakenteista
- Kirjoitelma osaamisvaatimuksista
- Asiantuntijan haastattelu ja tulosten esittely

TEEMA 2, vko 20
Potilaan ja asiakkaan ohjaus:

Yhteensä n. 31 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Oppimispäiväkirja
- Sanasto- ja kielioppiharjoituksia sosiaali- ja terveysalan palveluista ja työvälineistä
- Potilaan/asiakkaan ohjaustilanteen ideointi, käsikirjoittaminen ja esitys

TEEMA 3, vko 21
Etiikka ja eettiset suositukset sosiaali- ja terveysalalla:

Yhteensä n. 31 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Tiedonhankinta- ja ongelmanratkaisutehtävä eettisistä suosituksista ja ristiriidoista
- Lauseenmuodostusharjoitus (eettisessä keskustelussa tärkeitä verbejä)
- Oppimispäiväkirja
- Kirjoitelma ja keskustelu eettisistä suosituksista ja ristiriidoista

TEEMA 4, vko 22
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä:

Yhteensä n. 31 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Visuaalinen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista
- Case-potilaan/-asiakkaan hoitopolun ideointi ja esitys
- Tiedonhankintatehtävä sosiaali- ja terveydenhuollon sektoreista ja asiakaslähtöisyydestä
- Keskustelu sosiaali- ja terveydenhuollon sektoreista ja asiakaslähtöisyydestä

Sisällön jaksotus

Perehdytään sosiaali- ja terveysalan käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä.

VKO 18–19: Sosiaali- ja terveysalan ammatilliset tehtäväalueet ja osaamisvaatimukset
VKO 20: Potilaan ja asiakkaan ohjaus
VKO 21: Etiikka ja eettiset suositukset sosiaali- ja terveysalalla
VKO 22: Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- VKO 19: Kirjoitelma osaamisvaatimuksista; itse- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 19: Keskustelu asiantuntijahaastatteluista; vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 20: Oppimispäiväkirja; itsearviointi
- VKO 20: Kirjallinen ohjaustilanne; itse- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 20: Suullinen ohjaustilanne; vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 21: Kirjoitelma 'Minä eettisenä toimijana'; itse- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 21: Keskustelu eettisistä suosituksista ja ristiriidoista; vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 21: Oppimispäiväkirja; itsearviointi
- VKO 22: Esitys case-potilaan/-asiakkaan palvelupolusta; vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 22: Keskustelu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja asiakaslähtöisyydestä; vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. alla), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 16 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–12 p = 3;
13–14 p = 4;
15–16 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Esitietovaatimukset

Vähintään suomen kielen taitotaso B1.