Finnish Language and Communication (3 cr)
Code: 1000BH89-3006
General information
- Enrollment
- 01.12.2022 - 08.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.01.2023 - 13.04.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 90 - 110
- Degree programmes
- Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kurssi järjestetään 12.1. ja 20.4. välisenä aikana kevätlukukaudella 2023.
Osallistuminen kurssin aloitustunnille on välttämätöntä. Kurssi toteutetaan hybridi-opetuksena lähi- ja verkko-opetuksena Zoomin välityksellä. Lisäksi kurssilla on videoluentoja, joiden katseluaika on rajaamaton.
Tarkempi tuntikohtainen toteutussuunnitelma on nähtävillä ITSissä aloitustunnin jälkeen. Oikeudet ITSiin tulevat automaattisesti sen jälkeen, kun ilmoittautuminen on hyväksytty.
Kurssi on integroitu sisällöllisesti ja ajallisesti Ympäristöviestintä-kurssiin. ITS-työtila täydentyy kurssin edetessä tarpeen mukaan, ja muutokset aikataulussa ovat mahdollisia myös kurssin aikana, koska mahdolliset koronaohjeistukset ym. tai tilavarauksiin liittyvät asiat voivat vaikuttaa suunnitelmiin.
Opintojaksoon sisältyy myös aloitustunnin jälkeen läsnäolopakollisia tunteja, joihin opiskelija sitoutuu ilmoittautuessaan kurssille. Opintojakso ei sovellu kokonaan itsenäisesti tai täysin verkossa suoritettavaksi.
Opintojakson aikana harjoitellaan asiatyylisen, saavutettavuusvaatimusten mukaisen raportin kirjoittamista, asiatyylistä raportointia, matemaattista raportointia sekä lähteiden käyttöä, lähdemerkintöjä, yhdessä kirjoittamista ja Turun AMK:n opintojaksoraporttipohjan käyttöä. Huomiota kiinnitetään myös tiedonhakuun ja lähteiden luotettavuuden arviointiin.
Opintojaksolla vahvistetaan esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja keskustelemalla, toteuttamalla ryhmän yhteinen esitys verkkoseminaarissa sekä pitämällä tavoitteeltaan vaikuttava, ammatillisesti argumentoitu yksilöesitys. Näiden tehtävien yhteydessä harjoitellaan myös palautteen antamista ja sen hyödyntämistä.
Objective
The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.
Content
Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism
Normal021falsefalsefalseFIX-NONEX-NONE
Materials
Oppimateriaalina on kurssin videoluennot, kirjallinen ja suullinen oppimismateriaali, raporttipohjan käyttöohjeet sekä opiskelijoiden itse valitsema lähdekirjallisuus ja tekeillä olevat oppimistehtävät.
Teaching methods
Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, keskustelu, prosessikirjoittaminen, tiimityöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Exam schedules
Kurssilla on Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, joka on tehtävissä ITSissä 3.3. ja 13.4. välisenä aikana. Tenttiin valmistaudutaan työtilassa olevan materiaalin avulla. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia tai tehdä määräajan päätyttyä. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.
Opiskelijan on saavutettava hyväksytty arviointi koko opintojaksosta puolen vuoden sisällä toteutuksen päättymispäivämäärästä lukien. Tätä kurssia voi täydentää osallistumalla seuraavalle alkavalle kurssille opettajan ohjeiden mukaisesti. Opintojakson aikana tehtyjen osasuoritusten arvostelun tulokset säilytetään vähintään 6 kk eli niin kauan kuin ne ovat käytettävissä kurssin suorittamiseksi. Kurssin aikana tehtyjä opintosuorituksia säilytetään kuitenkin enintään 1 vuosi opintojakson päättymisvuodesta.
ITS Learning -oppimisalusta arkistoituu noin 60 pv:n kuluttua kurssin päättymispäivästä, jonka jälkeen opettaja siirtää sen roskakoriin (jossa sitä säilytetään 1 vuoden ajan).
Pedagogic approaches and sustainable development
Kurssi ei sovellu kokonaan verkossa tai täysin itsenäisesti suoritettavaksi.
Ilmoittautumalla kurssille sitoudut kurssin aikatauluihin ja työskentelytapoihin, ja osallistuminen kurssin ensimmäiselle tunnille on välttämätöntä. Kurssilla on myöhemminkin läsnäolopakollisia tunteja. Mahdolliset vaihtoehtoiset suorituspäivät on ilmoitettu ITSissä.
Työskennellään kurssilla reilusti ja oikeudenmukaisesti. Oppimistehtävien palautuspäivät ovat kaikille samat ja ryhmätöihin osallistutaan tasapuolisesti.
Completion alternatives
Mikäli toteat, että sinulla on kurssin oppimistavoitteisiin sopivaa aiemmin hankittua osaamista, voit suorittaa kurssin ahot-menettelyllä. Suorituksen edellytyksenä on työkokemus tms. kurssin osaamisalueelta. Ahot-suoritus edellyttää ilmoittautumista kurssille, jonka jälkeen saat oikeuden ITS-työtilaan ja ahot-portfolion laatimisohjeet.
Ahot-portfolion laatiminen on täysin itsenäistä työskentelyä, joten siihen ei ole saatavilla ohjausta. Ahot-portfolio tulee toimittaa opettajalle viikko kurssin alkamisen jälkeen, jotta voi tarvittaessa osallistua kurssille kurssin aikataulujen mukaisesti.
Jos olet suorittanut vastaavan sisältöisen ja laajuisen kurssin aiemmissa korkeakouluopinnoissasi, voit hakea kurssista hyväksilukua tekemällä hakemuksen koulutusohjelman kt-vastaavalle. Kun saat tiedon hyväksiluvusta, peruuta ilmoittautuminen kurssille.
Student workload
Yksilötehtävät (50 tuntia)
- vaikuttava puhe
- oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti
Ryhmätehtävät 30 (tuntia)
- ympäristöviestinnän raportti (osittain integroitu) tai erillinen "miniraportti"
- ympäristöviestinnän seminaari (integroitu)
Evaluation methods and criteria
Opettaja merkitsee opintojakson arvioinnit Peppiin viimeistään 15.5.2023.
Oppimistehtävät kerryttävät pistemäärää, joka voi olla enintään 100 pistettä. Opintojakson hyväksymisehtona on, että kaikki tehtävät on tehty ja kaikkien tehtävien yhteispistemäärä on vähintään 50 pistettä. Arvosana 5 edellyttää aina, että kaikki tehtävät on tehty määräajassa.
Tehtävistä kertyneet pistemäärät oikeuttavat arvosanaan seuraavasti:
100-90 pistettä, as. 5 Edellyttää, että kurssin kaikki tehtävät on tehty määräaikoina.
89-80 pistettä, as. 4
79-70 pistettä, as. 3
69-60 pistettä, as. 2
59-50 pistettä, as. 1
49 pistettä tai vähemmän, as. 0
Arviointimenetelminä käytetään opettajan arviointia, vertaisarviointia ja itsearviointia.
.
Opettaja tallentaa ITS Learningin arviointiportfoliokoosteen kurssin lopussa opintojaksoarviointia varten ja säilyttää sitä henkilökohtaisella tietokoneellaan enintään 1 vuoden ajan kurssin päättymisen jälkeen. Opettaja tallentaa digitaalisesti Pepistä ilmoittautumislistan kurssin alussa ja ITSistä tehtävien suoritustietoja mm. tuntityöskentelytarpeisiin. Kaikki nämä tiedot säilytetään vähintään 6 kk ja enintään 1 vuosi kurssin päättymispäivästä, jonka jälkeen ne tuhotaan pysyvästi.
Failed (0)
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä määräajassa tai hyväksymisehdot eivät täyty. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn hyvin vähän tai ei ollenkaan. Pistemäärä on 49 pistettä tai vähemmän.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Arvosana 1, kun pistemäärä on 50-59.
Arvosana 2, kun pistemäärä on 60-69.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Arvosana 3, kun pistemäärä on 70-79.
Arvosana 4, kun pistemäärä on 80-89.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän (ja fysiikan) teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tieto monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn, osallistunut hyvin aktiivisesti yhteiseen työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Pistemäärä on 90-100.
Further information
Opintojaksolla viestitään ensisijaisesti tunneilla ja toissijaisesti ITSissä. Viesteistä tulee ilmetä kurssi (kurssin nimi ja koulutusala), jota asia koskee.