Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 (1 op)
Toteutuksen tunnus: 1002355-3096
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Sirpa Nikunen
- Tiina Pelander
- Opintojakso
- 1002355
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Korkeakouluopiskelun taidot
- Opiskelutaitojen ohjaus ja tukeminen verkkototeutuksessa
- Opiskelu- ja työelämätaitoja koskeva materiaali Messissä sekä opiskelutaitomateriaali verkossa
- Ajankäytön suunnittelu ja kalenterin käyttö
- Asiantuntijuus - millaisista taidoista koostuu asiantuntijan toiminta
- Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot verkko- ja kampustapaamisissa
- Opiskeluryhmän pelisäännöt, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen ja työroolissa toimiminen
- Opiskelijan palauteväylät
- Palautetaitojen harjoittelu
- Kehityskeskustelut opiskelu- ja työelämätaitona
- HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
- Opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
- Harjoittelupaikan varaaminen - Jobiili
Tavoitteet
Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.
Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
Sisältö
Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus
Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Arviointi
hyväksytty / hylätty
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Verkko- ja kampustapaamiset sekä kehityskeskustelut opettajatutoreiden kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkkopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h, josta kampustapaamisia 1t ja verkkotapaamisia 2t sekä jokaisen kanssa käyty kehityskeskustelu n. 30min.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen verkko- ja kampustapaamisiin sekä kehityskeskusteluun: hyväksytty/ hylätty