Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 5 (1 op)
Toteutuksen tunnus: 1002358-3099
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.12.2019 - 20.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Salo IoT Campus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Anu Nousiainen
- Opintojakso
- 1002358
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kaksi kaikille yhteistä lähipäivää (13.1.2020 ja 27.4.2020). Muuten yhteinen toteutus perustuu Optimassa oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään tutor-opettajan johdolla.
***
TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (kurssin viikot 1–4, eli 13.1.–7.2.2020)
Yhteinen aloituspäivä 13.1.2020: Keynote-luennot muuttuvasta työelämästä ja osaamistarpeista, opintojakson esittely, sekä pienryhmätyöskentelyä Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• Optimassa ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• (Koulutusten itse päätettävissä ja järjestettävissä: Turun AMK:n asiantuntijoiden alustuksia esim. tulevaisuuden teknologioihin, kiertotalouteen ja kestävään tulevaisuuteen liittyvistä teemoista koulutuksen omassa lähipäivässä)
***
TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (kurssin viikot 5–8, eli 10.2.–6.3.2020)
Optimassa ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omat vaihtoehtoiset ammatilliset tulevaisuudet, palautus Optiman palautuslaatikkoon viimeistään 6.3. (tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
***
TEEMA 3: OMA ALA MUUTOKSESSA (kurssin viikot 9–12, eli 9.3.–3.4.2020)
• Lukupiirityöskentely (verkkovälitteisesti ja/tai lukupiiriryhmän itse organisoimassa tapaamisessa): oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle Optimassa (julkaisu keskustelualustalla viimeistään 3.4.).
• Tutoropettaja vastaa mahdollisen valmiin lukulistan ohjeistamisesta ja tuotoksen
arvioinnista (HYV/HYL).
***
TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (Kurssin viikot 13–16, eli 6.4–1.5.2020)
• Optimassa ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Yhteinen lähipäivä (27.4.2020): hackathon, jossa työskentelyä monialaisissa pienryhmissä todellisten työelämän ongelmien ratkaisemiseksi. Teemana kestävä tulevaisuus
• Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä, palautus Optiman palautuslaatikkoon viimeistään 1.5. (tuutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
***
Lähitapaamiset: ma 13.1.2020 (ICT-CIty/Lemminkäisenkatu) ja ma 27.4.2020 (Lemminkäisenkatu)
Tavoitteet
• Opiskelija tekee suunnitelman opintojensa loppuunsaattamiseksi.
• Opiskelija valmistautuu työnhakutilanteisiin sekä laatii työllistymis- ja urasuunnitelman.
• Opiskelija osaa arvioida omaa ammatillista osaamistaan.
Sisältö
o innovaatiokompetenssit -itsearviointi
o työhakemus ja CV
o työllistymis- ja urasuunnitelma
o kehityskeskustelu
o HOPSin päivittäminen
o monikulttuurisuus ja oma kansainvälistyminen
o valmistumisprosessi
o jatko-opiskelumahdollisuudet
Oppimateriaalit
Ohjeistetaan Optimassa
Opetusmenetelmät
Vierailuluennot, toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä (lähitapaamiset), lukupiirityöskentely pienryhmässä, itsenäinen oppimistehtävien tekeminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: Vierailuluentoja ja ryhmätyöskentelyä lähitapaamisissa: 16 h
Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 119 h
Ryhmätyöskentelyä:
1) Aloituspäivä 13.1.2020: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
2) Lukupiirityöskentely koulutuksittain jaettavissa pienryhmissä: oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi (esim. lyhyt video, Prezi, mindmap tms.) ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle Optimassa (tutoropettaja arvioi tuotoksen, HYV/HYL).
3) Hackathon 27.4.2020: työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Yksilötehtävät:
1) Tulevaisuusskenaariotehtävä (ohje ja palautus Optimassa): omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (tutoropettaja arvioi, HYV/HYL)
2) Reflektiivinen raportti (ohje ja palautus Optimassa): Miten voin hyödyntää tulevaisuustietoa ja ennakkointimenetelmiä oman osaamiseni ja ammatillisen toimintani kehittämisessä / oman organisaationi strategisessa johtamisessa. Mihin omassa sekä työyhteisöni/organisaationi tulevaisuudessa koen voivani vaikuttaa itse? (Tuutoropettaja arvioi,
HYV/HYL)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivissä.
Tutor-opettaja arvioi oppimistehtävät. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista lähipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti).