Valokuvaus ja kuvankäsittely (5op)
Toteutuksen tunnus: 2001052-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2018 - 15.11.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 70 - 80
- Koulutus
- Media-alan koulutus
Toteutukselle Valokuvaus ja kuvankäsittely 2001052-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa
o osaa arvioida valokuvan käyttöön ja sisältöön liittyviä vakiintuneita tapoja eri yhteyksissä
o valita viestinnällisesti ja teknisesti sopivan valokuvan erilaisissa omaan ammattialaansa liittyvissä tilanteissa
o ottaa valokuvia osana muuta toimintaansa, ja käyttää valokuvaa työn dokumentoinnin välineenä
o käyttää kuvankäsittelyyn soveltuvan ohjelman perustoimintoja
o nimetä digitaalisen kuvan ja sen laiteympäristön peruskäsitteet
o muokata kuvia omaan ammattialaansa liittyviin tavanomaisiin käyttötarkoituksiin
o toimia aloitteellisesti oman osaamisensa kehittäjänä
Sisältö
Opintokokonaisuudessa opiskelijat oppivat perustiedot valokuvauksesta, digikameran käytöstä ja sen ominaisuuksista, sekä kuvankäsittelyn perusteet ja kuvankäsittelyohjelman käyttämistä. Valokuvaus-osiossa perehdytään kameran käyttämiseen, erilaisiin kuvatyyppeihin, digitaalisen valokuvan säätöihin ja tekniikkaan, kuvalliseen ideointiin, sekä ammattialakohtaisiin kuvakäytänteisiin.
Kuvankäsittelyosiossa tutuiksi tulevat häviämättömän säädön periaate, sisällön tunnistavat retusointityökalut, maskit, tasot, sekoitustilat, taustan poistaminen kuvasta, kuvayhdistelyt ja kuvamanipulaatioiden tekeminen
Opintojakso alkaa 30.10. ja päättyy 20.12.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- arvioida valokuvan käyttöön ja sisältöön liittyviä vakiintuneita tapoja eri yhteyksissä
- valita viestinnällisesti ja teknisesti sopivan valokuvan erilaisissa omaan ammattialaansa liittyvissä tilanteissa
- ottaa valokuvia osana muuta toimintaansa, ja käyttää valokuvaa työn dokumentoinnin välineenä
- käyttää kuvankäsittelyyn soveltuvan ohjelman perustoimintoja
- nimetä digitaalisen kuvan ja sen laiteympäristön peruskäsitteet
- muokata kuvia omaan ammattialaansa liittyviin tavanomaisiin käyttötarkoituksiin
- toimia aloitteellisesti oman osaamisensa kehittäjänä
Sisältö
Opintokokonaisuudessa opiskelijat oppivat perustiedot valokuvauksesta, digikameran käytöstä ja sen ominaisuuksista, sekä kuvankäsittelyn perusteet ja kuvankäsittelyohjelman käyttämistä. Valokuvaus-osiossa perehdytään kameran käyttämiseen, erilaisiin kuvatyyppeihin, digitaalisen valokuvan säätöihin ja tekniikkaan, kuvalliseen ideointiin, sekä ammattialakohtaisiin kuvakäytänteisiin.
Kuvankäsittelyosiossa tutuiksi tulevat häviämättömän säädön periaate, sisällön tunnistavat retusointityökalut, maskit, tasot, sekoitustilat, taustan poistaminen kuvasta, kuvayhdistelyt ja kuvamanipulaatioiden tekeminen.
Oppimateriaalit
Jaetaan opintojaksolla.
Suositellaan Docendo kustantamon / Petteri Paanasen laatimia Suomenkielisä oppaita.
Adobe CC-manuaalit ladattavissa verkosta.
Opettajan laatimat oppimateriaalit ja harjoitustehtävät Optimassa.
Opetusmenetelmät
Opiskelu jakaantuu työpajatyyppiseen lähiopetukseen ja itsenäisiin tehtäviin.
Kuvankäsittelyn ja valokuvan teoriaopetus tapahtuu ATK-luokissa.
Itsenäiset tehtävät opiskelija voi toteuttaa joko ATK-luokissa tai omalla koneellaan, edellyttäen että opiskelijalla on sama ohjelmistopaketti ladattuna.
Itsenäiset valoluvatehtävät opiskelija voi toteuttaa omalla tai oppilaitoksesta lainaamallaan kameralla.
Kirjallinen tai sähköinen oppimismateriaali jaetaan oppituntien aikana ja tallennetaan Optimaan.
Valmiit harjoitustyöt tallennetaan myös Optimaan.
Työpajatyöskentelyssä tärkeää on vertaisoppiminen ja keskustelu muiden opiskelijoiden kanssa harjoitustöihin liittyvästä problematiikasta.
Opettaja toimii työpajoissa tuutorina ja teknisenä tukena.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tekemällä oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja itsenäiset tehtävät 135 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteina ovat osallistumisen aktiivisuus, läsnäolo ja toimiminen ryhmässä sekä työoajoissa toteutuetut kuvankäsittelyharjoitustyöt sekä valokuvaustehtäviä annettaessa määritellyt tavoitteet.
Hylätty (0)
Harjoitustehtävät tekemättä annetussa aikataulussa. Ei näyttöä osaamisen kehittymisestä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa käyttää kameraa ja tarvittavia ATK-ohjelmia välttävästi, mutta ei osaa kuin autettuna viedä harjoitustehtäviä loppuun. Ei osoita aktiivisuutta lähiopetuksessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää kameraa ja tarvittavia ATK-ohjelmia tavoittelemaansa lopputtulokseen pyrkiessään. Huomioi myös muut opiskelijat työpajatoiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää kameraa ja tavittavia ATK-ohjelmia luovasti ja kehittävästi tavoittelemaansa lopputulokseen pyrkiessään Hän huomio myös muut opiskelijat työpajatoiminnassa. Valmis työ on teknisesti kelvollinen ja soveltuu tavoitteena olevaan mediaan.
Lisätiedot
Oppitunneilla käsitellään digikameran tekniikan lisäksi Adobe CC-ohjelmistoja soveltuvin osin.
ATK-luokissa on PC-pohjaiset tehokoneet joissa on tarvittavat ohjelmistot.
Opiskelija tarvitsee tunnukset Turun AMK:n atk-verkkoon päästäkseen työskentelemään koneilla.