Finnish Language and Communication (3 cr)
Code: 1001006-3019
General information
- Enrollment
-
11.08.2018 - 29.10.2018
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
10.09.2018 - 29.10.2018
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Salo IoT Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master of Social Services
- Teachers
- Päivi Myllymäki
- Course
- 1001006
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Omien viestintätaitojen analyysi ja arviointi
Kirjoittaminen ja ohjeistukset,; asiatyyli
Työelämän tekstilajit ja vakioasettelu
Sosiaalialan viestintä
Asiantuntijaesityksen valmistelu ja toteutus
Objective
The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.
Content
Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism
Location and time
Opintojakson lähiopetus toteutuu Salossa 10.9. - 29.10.
Materials
Hirsjärvi, S; Remes, P. & Sajavaara, P. 2018. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas 2013. Helsinki: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. Ks. myös http://www.kotus.fi
Mattila, H.; Ruusunen, T. & Uola, K. 2009. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle. Helsinki: WSOY.
Murtola, K. & Kortetjärvi-Nurmi, S. 2015. Areena.Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Edita.
Mäkisalo-Ropponen 2011: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Tammi.
Niemi, T; Nietosvuori, L. & Virikko, H. 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, M. & Karjalainen, A. 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Teaching methods
Lähi- ja verkko-opetus
Pedagogic approaches and sustainable development
Kaikki oppimistehtävät ovat työelämälähtöisiä, ammattialaan liittyviä.
Verkkotehtävät
Student workload
3 op. = 3 x 27 tuntia opiskelijan työtä
Lähiopetus 18 t.
oheiskirjallisuuteen tutustuminen 6 t.
ryhmän blogiin kirjoittaminen 7 t.
lähdemerkintäharjoitus 5 t.
oman viestintätaidon analyysi 4 t.
teemaesitys 15 t.
viestintäraportti 25 t.
Evaluation methods and criteria
ryhmän blogiin kirjoittaminen: hyl/hks
lähdemerkintäharjoitus: hyl/hks
oman viestintätaidon analyysi hyl/hks
teemaesitys: 0 - 5
viestintäraportti: 0 - 5