Yhteiskunnallinen kehittämis- ja vaikuttamistoiminta II (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00BF86-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2018 - 21.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
03.09.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 20
- Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
- Opettajat
- Niina Vuoristo
- Opintojakso
- YH00BF86
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
YKV II on jatkoa YKV I:lle.
Opiskelija oppii vaikuttamista korkeakoulussa opiskelijaedustajana AMK-, tulosalue- tai yksikkötason toimielimissä, opiskelijakunnassa tai muissa opiskelijajärjestöissä, (esim. AMK-tason toimielimissä kuten laaturyhmässä tai koulutusalayhdistyksen puheenjohtajistossa, opiskelijakunnan hallituksessa tai edustajiston jäsenenä)
• Osallistuminen toimielimen toimintaan ja toimintatapojen kehittämiseen
• Vastuullinen viestiminen toimielimen toiminnasta muille opiskelijoille ja opiskelijoilta toimielimelle sekä keskeisille sidosryhmille
• Kehittämistehtävien suorittaminen (esim. opiskelijapalautteiden kerääminen ja analysoiminen sekä esittäminen toimielimessä/kokouksissa/työryhmissä/palautepäivässä, hakuoppaan tai OPSin tekstien kommentointi, Messin sivujen kehittäminen, verkkosivujen kehittäminen, sidosryhmäanalyysin ja viestintäsuunnitelman tekeminen)
• Toimielimen sääntöjen ja muiden toimintaa ohjaavien dokumenttien ja toimintatapojen kriittinen tarkastelu sekä toiminnan kehittäminen (päätöksenteko-organisaatio, kokousten ajat ja paikat, pöytäkirjat, dokumenttien säilytys ja saatavuus)
Tavoitteet
Opiskelija etenee YKV I –opintojaksoon verrattuna vaativampiin tehtäviin. Opiskelijan rooli on vastuullisempi ja tavoitteellisempi kuin YKV I –opintojakson toimielimessä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti yhteisön tavoitteiden mukaisesti
•toimia eettisten ja yhteiskuntavastuullisten periaatteiden mukaisesti
•toimia rakentavalla tavalla organisaation kehittämiseksi
•selittää luottamustoimensa merkityksen koulutuksen kehittämisen kannalta
•kuvata omien toimintatapojensa merkityksen toimielimen toiminnassa
•käyttää luovan ongelmaratkaisun menetelmiä kehittämistehtävissä
•esitellä suomalaisten ammattikorkeakoulujen opiskelijakunta- ja yhdistystoimintaympäristön
•toimia vaativissa toiminta-alueen tehtävissä
Sisältö
Opiskelija oppii vaikuttamista korkeakoulussa opiskelijaedustajana AMK-, tulosalue- tai yksikkötason toimielimissä, opiskelijakunnassa tai muissa opiskelijajärjestöissä, (esim. AMK-tason toimielimissä kuten laaturyhmässä tai koulutusalayhdistyksen puheenjohtajistossa, opiskelijakunnan hallituksessa tai edustajiston jäsenenä)
•Osallistuminen toimielimen toimintaan ja toimintatapojen kehittämiseen
•Vastuullinen viestiminen toimielimen toiminnasta muille opiskelijoille ja opiskelijoilta toimielimelle sekä keskeisille sidosryhmille
•Kehittämistehtävien suorittaminen (esim. opiskelijapalautteiden kerääminen ja analysoiminen sekä esittäminen toimielimessä/kokouksissa/työryhmissä/palautepäivässä, hakuoppaan tai OPSin tekstien kommentointi, Messin sivujen kehittäminen, verkkosivujen kehittäminen, sidosryhmäanalyysin ja viestintäsuunnitelman tekeminen)
•Toimielimen sääntöjen ja muiden toimintaa ohjaavien dokumenttien ja toimintatapojen kriittinen tarkastelu sekä toiminnan kehittäminen (päätöksenteko-organisaatio, kokousten ajat ja paikat, pöytäkirjat, dokumenttien säilytys ja saatavuus)
Aika ja paikka
Syksy 2018
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit määritellään tehtäväkohtaisesti. Opiskelija esittelee käytettävät oppimateriaalit itse oppimistehtäviensä suunnitelmissa.
Opetusmenetelmät
Projektityö: kirjallinen suunnitelma ja raportti toiminnasta sekä tuntikirjanpito.
Projektityöstä neuvotellaan etukäteen opettajan kanssa.
Opintojakson suorittaakseen opiskelija:
•osallistuu opiskelijakunnan järjestämään aloitustilaisuuteen sekä toiseen koulutustilaisuuteen
•laatii suunnitelman kurssin suorittamiseksi
•pitää kirjaa tehtävistään (ajankohta, käytetyt työtunnit, tehtävä, oppiminen)
•laatii oppimistehtävän (raportti, blogi tai portfolio)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Aktiivinen ja joustava oppiminen: Opiskelija voi aloittaa opintojakson milloin tahansa ottamalla yhteyttä vastuuopettajaan ja ilmoittautumalla opintojaksoon.
Opintojaksolla eteneminen on opiskelijan omalla vastuulla. Yhteisiä tapaamisia voidaan sopia noin kerran kuukaudessa. Tapaamisissa seurataan tehtävien etenemistä ja keskustellaan uusista aiheista.
Kansainvälisyys ja työelämälähtöisyys riippuu opiskelijasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 133 h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYLÄTTY: Opiskelija ei tee sovittuja tehtäviä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan suunnitellut ja oheistuksen mukaan tehdyt tehtävät sekä luotettava tuntikirjanpito.
Lisätiedot
Edeltävyysehtona on, että Yhteiskunallinen kehittämis- ja vaikuttamistoiminta I on suoritettu.