Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (2 cr)
Code: 100116-3005
General information
- Enrollment
-
04.08.2018 - 02.09.2018
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
03.09.2018 - 31.12.2018
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Information and Communication Technology
- Teachers
- Leena Hämölä-Glorioso
- Ann-Katrin Tyni-Nummelin
- Pirjo Kavander-Agge
- Scheduling groups
- Ruotsi 1 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Ruotsi 2 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Ruotsi 1
- Ruotsi 2
- Course
- 100116
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja -tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Opintojakso alkaa viikolla 36 lukujärjestyksen mukaan omissa ammattimoduuleissa, 3 tuntia/viikossa.
Objective
The student can communicate orally in different work-life situations.
Content
The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field
Location and time
Joukahaisenkadun toimipiste
viikot 36-50
Materials
Ledtråd till teknisk svenska. Maskin, bil, el, elektronik, IT. Edita 2010. Kirsi Lehtoviita, Anna-Maija Pietilä, Jörgen Svensson. Kirjasta käsitellään kappaleet 1,2,3,4,5,6,7,9,14 (elektroniikka), 15 (muut osaamispolut)
Teaching methods
Kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, Optima, suulliset ja kirjalliset pari- ja ryhmätehtävät, kielioppiharjoitukset.
Exam schedules
Suullinen lopputentti pienryhmissä viikoilla 49-50 lukujärjestyksen mukaisesti.
Uusintatentin ajankohdista keskustellaan ja sovitaan opettajan kanssa erikseen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Työelämälähtöinen lähestyminen, jossa ammattisanastoa opiskellaan viestinnällisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Lähiopetuksessa painotetaan suullista kielen käyttöä. Digitaaliset oppimisvälineet käytössä. Ryhmätyöskentely, oman oppimisen reflektointi, vertaisarviointi.
Student workload
Kirjallinen viestintä (3 op) ja suullinen viestintä (2 op) = 133 tuntia opiskelijan työtä jakaantuu seuraavasti:
Kontaktiopetus 30 tuntia, luennoille valmisteltavat tehtävät 30 tuntia, valmistautuminen kirjalliseen kokeeseen 15 tuntia, kirjallinen koe 2 tuntia, opintojakson oppimistehtävien suorittaminen: itsensä esittely 3 tuntia, Europassi + video-CV sekä oman alan työpaikkailmoitus 13 tuntia, yritysesitys 7 tuntia, IT-alan tekstien käännös 13 tuntia, työelämän viestintä (s-posti, puhelin) 5 tuntia, alan tekstin referointi 6 tuntia, tuote-esitys/projektityön esittely 6 tuntia, valmistautuminen suulliseen kokeeseen + suullinen koe 3 tuntia.
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Hyväksytyt kirjalliset ja suulliset tehtävät opintojakson aikana. Kirjallisina tehtävinä opintojaksolla on itsensä esittely Optimassa, Europassin laadinta sekä oman alan työpaikkailmoituksen käännös, IT-alan tekstien (3 kpl) käännökset kirjan kappaleista 15 tai 14 (elektroniikka), työelämän sähköpostiviestintä, tuote-esityksen/projektityön käsikirjoitus.
Hyväksytty kirjallinen koe opintojakson lopussa sekä hyväksytyt suulliset tehtävät.
Arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (eistellään Opimasta).
Opintojakson lopussa annetan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.
Failed (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista. Tuotos on liian niukkaa ja puheen sekä ääntämisen ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon kohteliaasti keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja.
Further information
Edeltävyysehtona aikaisemmat ruotsin kielen opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opintojaksolla käytetään Optimassa olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla. Kustannukset opiskelijalle: kirjan kustannukset.
Palaute kerätään opintojakson aikana ja siitä keskustellaan opintojakson lopussa.