Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (3 op)

Toteutuksen tunnus: 100117-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2018 - 02.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 60
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Leena Hämölä-Glorioso
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Pirjo Kavander-Agge
Ajoitusryhmät
Ruotsi 1. (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Ruotsi 2. (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PTIVIS17A
PTIVIS17A
PTIVIS17B
PTIVIS17B
PTIVIS17C
PTIVIS17C
PTIVIS17D
PTIVIS17D
PTIVIS17E
PTIVIS17E
Pienryhmät
Ruotsi 1.
Ruotsi 2.
Opintojakso
100117
Toteutukselle 100117-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja -tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Opintojakso alkaa viikolla 36 lukujärjestyksen mukaan omissa ammattimoduuleissa, 3 tuntia/viikossa.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Aika ja paikka

Joukahaisenkadun toimipiste
viikot 36-50

Oppimateriaalit

Ledtråd till teknisk svenska. Maskin, bil, el, elektronik, IT. Edita 2010. Kirsi Lehtoviita, Anna-Maija Pietilä, Jörgen Svensson. Kirjasta käsitellään kappaleet 1,2,3,4,5,6,7,9,14 (elektroniikka), 15 (muut osaamispolut)

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, Optima, suulliset ja kirjalliset pari- ja ryhmätehtävät, kielioppiharjoitukset.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen lopputentti viikolla 48 lukujärjestyksen mukaisesti.
Suullinen lopputentti pienryhmissä viikoilla 49-50 lukujärjestyksen mukaisesti.
Uusintatentin ajankohdista keskustellaan ja sovitaan opettajan kanssa erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöinen lähestyminen, jossa ammattisanastoa opiskellaan viestinnällisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Lähiopetuksessa painotetaan suullista kielen käyttöä. Digitaaliset oppimisvälineet käytössä. Ryhmätyöskentely, oman oppimisen reflektointi, vertaisarviointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallinen viestintä (3 op) ja suullinen viestintä (2 op) = 133 tuntia opiskelijan työtä jakaantuu seuraavasti:
Kontaktiopetus 30 tuntia, luennoille valmisteltavat tehtävät 30 tuntia, valmistautuminen kirjalliseen kokeeseen 15 tuntia, kirjallinen koe 2 tuntia, opintojakson oppimistehtävien suorittaminen: itsensä esittely 3 tuntia, Europassi + video-CV sekä oman alan työpaikkailmoitus 13 tuntia, yritysesitys 7 tuntia, IT-alan tekstien käännös 13 tuntia, työelämän viestintä (s-posti, puhelin) 5 tuntia, alan tekstin referointi 6 tuntia, tuote-esitys/projektityön esittely 6 tuntia, valmistautuminen suulliseen kokeeseen + suullinen koe 3 tuntia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Hyväksytyt kirjalliset ja suulliset tehtävät opintojakson aikana. Kirjallisina tehtävinä opintojaksolla on itsensä esittely Optimassa, Europassin laadinta sekä oman alan työpaikkailmoituksen käännös, IT-alan tekstien (3 kpl) käännökset kirjan kappaleista 15 tai 14 (elektroniikka), työelämän sähköpostiviestintä, tuote-esityksen/projektityön käsikirjoitus.
Hyväksytty kirjallinen koe opintojakson lopussa sekä hyväksytyt suulliset tehtävät.
Arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (eistellään Opimasta).
Opintojakson lopussa annetan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista viestintätilanteista hyväksytysti, poissaoloja kertyy yli sallitun (75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämista, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavaraston niukkuun ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston ja käyttää sitä monipuolisesti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin. Satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston ja käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija osaa käyttää tarvittaessa kiertoilmaisuja.

Lisätiedot

Edeltävyysehtona aikaisemmat ruotsin kielen opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opintojaksolla käytetään Optimassa olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla. Kustannukset opiskelijalle: kirjan kustannukset.
Palaute kerätään opintojakson aikana ja siitä keskustellaan opintojakson lopussa.

Siirry alkuun