Siirry suoraan sisältöön

Fyysinen ilmaisu 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011395-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2018 - 02.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 12
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Marja Susi
Ryhmät
PTEATS18
Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2018
Opintojakso
2011395
Toteutukselle 2011395-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija tutustuu kehon mahdollisuuksiin ilmaista itseään erilaisten tanssi-ja liikeimprovisaatioiden avulla. Opintojaksolla lisäämme kehotietoisuutta kosketuksen ja kontaktin avulla käyttäen kontakti-improvisaatiota mm. nostojen ja painon jakamisen, liikeimpulssin ja yhteisen vuorovaikutuksen kautta. Opiskelija kehittyy fyysisessä ilmaisussa suhteessa itseensä, aikaan, tilaan ja liikkuessa muiden kanssa. Opiskelija osaa käyttää hyväkseen teoriaa ja materiaalia perustellessaan omaa oppimistaan teatteri-ilmaisun ohjaajana. Opiskelija oppii helppoja kompositioharjoituksia ja saa monipuolisia valmiuksia toteuttaa fyysistä ilmaisua erilaisten ryhmien kanssa. Tutkimme kehoa ja liikettä Laban liikeanalyysin avulla ja tutustumme liikelaatuihin. Käytämme myös somaattisia menetelmiä kuten Bartenieff Fundamentalssia kehon ja liikkeen integroitumiseen. Opiskelija omaa kyvyn monipuoliseen liikeilmaisuun hyvän kehollisen integraation ymmärtämisen kautta.

Tavoitteet

Opiskelija osaa fyysisen ilmaisun perusteet.

Sisältö

Luennot, työpajat, harjoitteet,harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Opetusmenetelmät

Tunneilla tapahtuvat soolo-ja ryhmätehtävät sekä niiden reflektointi ja keskustelu.
Opettajajohtoiset keskustelut ja teoria
Itsenäisesti kirjallisuuteen/videomateriaaliin perehtyminen, kehollisen oppimispäiväkirjanpitäminen sekä siitä tiivistelmän kirjoittaminen.
Observaatioparin haastattelu, havainnointi sekä opintojakson lopussa lyhyen tiivistelmän kirjoittaminen.
Opintojakson lopussa mahdollinen ryhmäkompositiotehtävä sekä lyhyt sooloteos.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentely käytännönharjoitteiden kautta
Pari -ja ryhmäkeskustelut sekä oman työn reflektointi
Teoriaoppiminen ja kirjallinen tiivistelmä
Videointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksessa tapahtuvat soolo-, pari- ja ryhmätehtävät. Itsenäisesti kirjallisuuteen/videomateriaaliin perehtyminen, kehollisen oppimispäiväkirjan pitäminen sekä siitä tiivistelmän kirjoittaminen. Observaatioparin haastattelu, havainnointi sekä opintojakson lopussa lyhyen tiivistelmän kirjoittaminen. Opintojakson lopussa lyhyet mahdolliset demot; ryhmäkompositiotehtävä sekä sooloteos. Opintojaksolla on lähitehtäviä sekä omalla ajalle annettavia kotitehtäviä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo sekä osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) pienryhmässä tehty ryhmäkompositio
3) lyhyt sooloteos
4) oppimispäiväkirjatiivistelmä sekä observaatioparin tiivistelmä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset fyysisen ilmaisun ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät. Oppilas ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta oppimisympäristössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä kehollisesti, kirjallisesti sekä suullisesti. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Oppilas omaa taidon monipuoliseen kokonaisvaltaiseen liiketyöskentelyyn ja hallitsee parityöskentelyn perusteita yhteisentilan sekä jaetun painon kautta. Ymmärtää kehollisen vuorovaikutuksen potentiaalin teatterin ja tanssin tekemiselle. Oppilas osaa käsitellä liikettä suhteessa aikaan, henkilökohtaiseen kinesfääriin sekä liikkeen tilaan. Lisäksi osaa tutkia kehollisuuttaan somaattisten menetelmien avulla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Oppilas osaa tarkastella, arvioida sekä omaa että observaatioparinsa oppimista. Osaa myös soveltaa tunneilla opittua materiaalia soolo -ja ryhmätyössään. Opiskelijalla on monipuolinen sekä avartunut näkemys tanssitaiteesta ja liikkeestä. Osaa ottaa vastuuta ryhmän myönteisestä ilmapiiristä ja kehittyy myös vuorovaikutuksessa toisiin opiskelijoihin. Opiskelijalla on selkeä käsitys kehollisuudesta ja uskaltaa rohkeasti tutkia liikettä niin yksin kuin toistenkin opiskelijoiden kanssa. Oppilas osaa käyttää tanssi/liiketeoksen valmistamiseen tarvittavia taitoja sekä ammentaa omaa luovuutta osana oppimaansa. Oppilas on motivoitunut tutkimaan ja havainnoimaan liikettä, kehollista artikulaatiota sekä ymmärtää liikelaatuja.

Siirry alkuun