Suomen kieli ja viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 1001006-3036
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2018 - 17.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.01.2019 - 15.03.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
- Opettajat
- Ilona Tanskanen
- Opintojakso
- 1001006
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tavoitteena on, että opintojensa jälkeen opiskelija osaa
• toimia oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiaan
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältöalueet:
• oman ammattialan tekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Aika ja paikka
ma 12.11.2018 klo 13 - 16 H212
ma 19.11.2018 klo 13 - 16 H212
ma 26.11.2018 klo 13 - 16 H212
ma 10.12.2018 klo 13 - 16 H217
ma 17.12.2018 klo 13 - 16 H212 ja H217
Oppimateriaalit
Optimassa
Opetusmenetelmät
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdytään oma ammattialan asiantuntija- ja työyhteisöviestintään sekä harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opintojaksolla opiskellaan työlähtöisesti, työelämän viestintätilanteisiin ja tekstilajeihin liittyviä asioita. Opiskelu tapahtuu tehtäväperusteisesti. Lähiopetuksessa ammattialaan liittyviä viestintätilanteita tarkastellaan yhdessä keskustellen ja harjoitellen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä vaan perustuu oppimistehtävien hyväksyttyyn suorittamiseen. Arviointi perustuu teoksessa AHOT korkekouluissa. Kielet ja viestintä (2013 toim. Sisko Mällinen & Eeva Piirainen) esitettyihin kulttuurialan suomen kielen ja viestinnän arviointikriteereihin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogisena otteena on innovaatiopedagogiikka. Työskentely sisältää monimuotoisia viestinnän ja vuorovaikutuksen tapoja, myös digitaalisia viestintävälineitä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valittavana on lähiopetusta sisältävä toteutus ja itsenäisen opiskelun toteutus. Lähiopetuksessa prosessoidaan oppimistehtäviä yhdessä. Itsenäinen toteutus tarkoittaa sitä, että opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti Optimasta löytyvien aineistojen perusteella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Optimassa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin ja työskentelyyn lähiopetustunneilla - mikäli opiskelija on valinnut lähiopetusta sisältävän toteutustavan.
Hylätty (0)
Jossakin tai joissakin oppimistehtävissä osoitettu osaaminen jää alle arvosanan yksi osaamistason.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Omien viestintätaitojen kehittäminen: Opiskelija pystyy nimeämään ja arvioimaan oman viestintänsä ominaispiirteitä ja omia taitojaan saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella. Opiskelija osaa vastaanottaa saamaansa palautetta ja muuttaa omaa viestintäänsä palautteen huomioiden. Opiskelija tunnistaa viestinnän roolin osana ammattitaitoa ja viestintäprosessiin vaikuttavat seikat, esim. kanavan ja häiriöiden vaikutukset.
Työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen: Opiskelija osaa laatia työyhteisönsä tekstit saamiensa ohjeiden ja mallien mukaisesti. Opiskelija osaa nimetä työkeskustelujen keskeiset menettelytavat ja toimia keskustelun osallistujana niiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa keskustelutaidon piirteitä. Opiskelija osaa esittää ja perustella näkemyksensä sekä antaa ja ottaa vastaan palautetta.
Asiantuntijana viestiminen: Opiskelija osaa suunnitella, esittää jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti omaa tulevaa tai jo päättynyttä työskentelyään saamiensa ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osaa ohjatusti hankkia alansa tietoa ja tuoda esiin keskeiset asiat ymmärrettävästi ja perustellen teksti- ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Tekstuaalinen osaaminen: Opiskelija osaa hankkia ohjatusti alansa tietoa ja käyttää sitä tehtävänannon mukaisesti. Opiskelija tuntee työelämän ja alansa keskeisiä tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen.
Eettinen ja kulttuurinen osaaminen: Opiskelija toimii annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti ja laatii tekstejä vuorovaikutuskumppaninsa huomioiden. Opiskelija tuntee plagioinnin, siteeraamisen ja referoinnin erot. Hän ilmoittaa käyttämänsä tietolähteet. Opiskelija kykenee yhteistyöhön myös kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Omien viestintätaitojen kehittäminen: Opiskelija pystyy analysoimaan viestintäänsä, arvioimaan omaa viestintäosaamistaan ja muodostamaan tämän pohjalta viestinnällisiä kehittämistavoitteita. Opiskelija osaa hyödyntää palautteessa osoitettuja vahvuusalueitaan ja kehittää muita osaamisalueitaan uusissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa pyytää palautetta omasta vuorovaikutuksestaan. Opiskelija ymmärtää viestintätaitojen merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen: Opiskelija osaa soveltaa alansa tekstimalleja ja ohjeita tilanteisiin sopivalla tavalla. Opiskelija kuuntelee, havainnoi ja tulkitsee viestejä analyyttisesti ja muuttaa toimintatapojaan joustavasti kuullun ja havaitun perusteella. Opiskelija osaa toimia viestinnässään dialogisesti ja rakentaa osallistujien välille vuorovaikutusta esim. puheenvuoroja siirtämällä. Opiskelija hyödyntää viestintäkanavia, tekstilajeja ja medioita tarkoituksenmukaisesti.
Asiantuntijana viestiminen: Opiskelija osaa hankkia alansa tietoa kriittisesti, tulkita erilaisia viestintätilanteita sekä tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen. Opiskelija osaa esittää asiat eri viestintäkumppaneiden kanssa toimiessaan eri tavoin, tilanteen ja vastaanottajan mukaisesti. Opiskelija osaa laatia projektin asiakirjat itsenäisesti.
Tekstuaalinen osaaminen: Opiskelija hankkii alansa tietoa ja soveltaa sitä kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen, visuaalisen tai multimodaalisen esityksen kohdeyleisölle ja hyödyntää erilaisia ilmaisutapoja esityksessään. Opiskelija käyttää viesteissään hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä, tyyliä ja rakenteita.
Eettinen ja kulttuurinen osaaminen: Opiskelija soveltaa teksteissään kulttuurisesti vaihtelevia viestinnän keinoja. Opiskelija ilmaisee käyttämänsä lähteet ja erottaa hankitun tiedon omista ajatuksistaan. Hän osaa arvioida lähteidensä luotettavuutta ja soveltuvuutta. Opiskelija ottaa eri kulttuurien piirteet huomioon ja osaa luoda yhteistyöhön myönteisen ilmapiirin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Omien viestintätaitojen kehittäminen: Opiskelija hankkii sellaista viestinnän tukea, koulutusta ja tätä kautta osaamista, jota hän saamansa palautteen perusteella tarvitsee ammatillisessa viestinnässään. Opiskelija osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti.
Työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen: Opiskelija osaa etsiä erilaisia viestintätapoja ja viestinnällisiä ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia viestinnän toimintamalleja. Opiskelija käyttää viestintätapoja luovasti ja dialogisesti sekä hyödyntää viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti yhteisöjen sisäisissä ja ulkoisissa vuorovaikutustilanteissa.
Asiantuntijana viestiminen: Opiskelija osaa ennakoida viestintätilannetta ja viestintäprosessia omassa viestinnässään. Opiskelija osaa hankkia tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija osaa soveltaa ja yhdistelee erilaisia viestintävälineitä ja keinoja luovasti alansa viestintätilanteissa sekä sopeuttaa kielenkäyttönsä valittuun välineeseen.
Tekstuaalinen osaaminen: Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä ja visuaalisia ilmaisutapoja luovasti sekä alansa käytänteiden ja suositusten mukaisesti.
Lisätiedot
Optimassa