Siirry suoraan sisältöön

Jazztanssi IIIb (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011353-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2019 - 03.03.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2019 - 12.06.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 11
Opettajat
Heidi Alppirinne
Katja Korpi
Ryhmät
PTANSS16
Tanssinopettaja
Opintojakso
2011353
Toteutukselle 2011353-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka -ja tuntiharjoitteiden, improvisaation, kompositioiden ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa. Tämän lisäksi opiskelijat tuottavat omaa liikemateriaalia ja tanssiharjoitteita, sekä harjoittelevat omien sarjojen ja kompositioiden luomista ja opettamista kanssaopiskelijoille.
Opintojakson teemoina ovat: jazztanssin lajikohtainen tanssitekniikka, voima suhteessa venyvyyteen, liikelaadut ja aksentit, maadoittuminen vs. kannatus, selän ja keskustan käyttäminen liikkeessä, napakkuus ja nopeus liikkeessä, hallittu liike/päästäminen, liikkeen virtaaminen läpi koko kehon, tiputuksen, bouncen ja rentouden käyttäminen apuna liikkeessä, rytmitaju ja musikaalisuus, oman ilmaisun ja liikkeen kehittäminen kohti omaa tyyliä, tanssillisuus, ilmaisu, tanssijuus, isot piruetit ja hypyt, koonnot pirueteissa, piruetit eri kehonosa lähtöisesti, ammattimainen opiskelu ja vastuun ottaminen tanssitunneilla, oman oppimisen työstäminen ja pohtiminen, kokonaisuuksien hahmottaminen, itsearviointi ja reflektio.
Jazztanssin IIIb -opintojakso toteutetaan kolmannen vuoden keväällä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, repertuaarista, improvisaatioharjoituksista, opiskelijoiden luomasta liikemateriaalista.

Opetusmenetelmät

Opetus on lähiopetusta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Jazztanssin -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus on kansainvälistä, opetus tapahtuu osittain englanniksi ja jazztanssin termistö koostuu englannista, ranskasta ja suomesta. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, oman liikemateriaalin tuottamista ja opettamista, vertaispalautetta, itsereflektointia ja itsearviointia, jazztanssikilpailun seuraamista ja kirjallisen esseen työstämistä. Kevätlukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta, jota on yhteensä 22 x 90 minuuttia. Loput ajasta on varattu henkilökohtaiseen työskentelyyn ja oppilaan omaan reflektointiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
- kykenee toimimaan työryhmässä yhteisten tavoitteiden mukaan
- soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
- käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellisessa toiminnassa
- hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä
- Osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä tavoitteellisesti.
- Osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin.
- Asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti.
- Edistää osaamisellaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista. Osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan.
- Analysoi työkäytäntöjä ja niiden tulevaa kehitystä.
- Kykenee toimimaan monialaisessa työryhmässä yhteisten tavoitteiden mukaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
- tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
- itsearvioi perustellusti taidollista ja taiteellista ammatillista osaamistaan
- yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään
- kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
- analysoi ja kehittää taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaansa
- Osaa arvioida työn vaatiman ajan ja aikatauluttaa työskentelynsä.
- Osaa suunnitella ja kehittää omaa työskentelyprosessiaan.
- Osoittaa hallitsevansa alansa tietoperustan.
- Kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään omalta osaltaan työskentelyä kohti yhteistä päämäärää.
- Kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn.
- Tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden mukaan.
- Kykenee sovittelemaan ristiriitoja yhteiseen päämäärään pääsemiseksi.
- etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
- hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti
- analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
- analysoi ja edistää taiteenalansa kehitystä
- työskentelee ammatillisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
- Osaa analysoida työskentelyprosessinsa vaiheet.
- Osaa soveltaa työssään teoreettista tietoa ja omia käytännön kokemuksiaan sekä kehittää erilaisia ratkaisumalleja.
- Toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä.
- Kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin.
- Kehittää osaamistaan ammattialan verkostoissa.
- Osaa ideoida ja toteuttaa luovia ratkaisuja ammatillisissa tehtävissä ja tilanteissa.
- Osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisuja ja työelämän käytäntöjä.
- Osaa toimia vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon ottaen.

Lisätiedot

Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.

Siirry alkuun