Siirry suoraan sisältöön

Lastentanssi (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011387-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2018 - 02.11.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 12
Opettajat
Heidi Alppirinne
Opintojakso
2011387
Toteutukselle 2011387-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Lastentanssin opetusharjoittelu toteutetaan opintojen toisena syyslukukautena. Opetusharjoittelu koostuu opetusharjoittelutunneista, tuntien seuraamisesta ja kirjallisista tehtävistä. Opetusharjoittelutunnit suoritetaan 11.9.- 22.11.2018 välisenä aikana tiistai ja torstai aamupäivisin. Päiväkotiharjoittelu 11.9.-11.10. ja koulutanssiharjoittelu 23.10.- 22.11. Opetusharjoittelut toteutetaan parityönä. Harjoittelu toteutetaan päiväkotien osalta yhteistyössäTuomaansillan ja Koulukadun päivähoitoyksikön sekä L'Hexagonen ja Touhulan Vähä-Heikkilän yksikön kanssa.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• soveltaa Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa lastentanssiopetusta suunnitellessaan
• suunnitella ja toteuttaa loogisesti etenevän lastentanssikokonaisuuden
• laatia lastentanssin opetussuunnitelman parin kanssa
• laatia lastentanssin tuntisuunnitelman itsenäisesti
• valita tarkoituksenmukaisia työtapoja lastentanssitunnille
• organisoida lastentanssin opetustunnin
• johtaa lapsiryhmää
• demonstroida ja artikuloida tehtävät selkeästi tuntitilanteessa
• analysoida lastentanssiharjoituksia
• arvioida opettamiensa oppilaiden taitotasoa, edistymistä ja antaa rakentavaa palautetta oppilaille tuntitilanteessa
• toimia päiväkoti- ja kouluympäristössä
• antaa rakentavaa vertaispalautetta lastentanssin viitekehyksessä
• arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan lastentanssin opettamisen kontekstissa
• ottaa vastaan palautetta ja kehittää lastentanssin opettamistaan saadun palautteen ja omien havaintojen pohjalta
• toimia tanssikasvatuksen tavoitteiden ja opettajan eettisten periaatteiden mukaisesti

Tavoitteet

Opiskelija lisää tanssinopettajan ammattitaitoaan opetusharjoittelulla eri tanssitekniikoissa. Harjoittelu kehittää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja itsearvioida taidetanssin opintojaksoja eri kohderyhmille. Opiskelija osaa käyttää länsimaisen taidetanssin opettamisen ja oppimisen termejä ammattimaisesti. Opiskelija osaa ottaa vastuun opetettavasta ryhmästä.
Opetusharjoittelija osaa laatia asiantuntevan ja rakentavan vertaispalautteen muille opetusharjoittelijoille. Opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta ja kehittää opettamistaan saadun palautteen ja omien havaintojensa pohjalta.
Opetusharjoittelija osaa hyödyntää sujuvasti aineopintoja, tekniikkaopintoja ja pedagogisia opintoja harjoittelussaan.

Sisältö

Opetusharjoittelijat suunnittelevat ja toteuttavat lukukauden kestävän taidetanssin opintojakson. Harjoittelu koostuu opetuksen ja yhteissuunnittelun lisäksi opetustuntien seuraamisesta, kirjallisista töistä, itse- ja vertaisarvioinnista sekä opetus- ja tuntisuunnitelmien päivittämisestä.
Opetusharjoittelija suunnittelee ja toteuttaa itsenäisesti taidetanssituntinsa opetusjaksollaan ja ottaa vastuun opetettavasta ryhmästä.
Opetusharjoittelija seuraa ryhmän läsnäoloa ja opetuksen toteutusta.
Taidetanssin opetusharjoittelun neljä osaa rakentuvat seuraannollisesti lastentanssista jazziin: lastentanssin opetusharjoittelu (3 op), baletin opetusharjoittelu (3 op), nykytanssin opetusharjoittelu (3 op) sekä jazztanssin opetusharjoittelu (3 op).

Oppimateriaalit

Lastentanssin opettaminen opintojaksolla annettu ja koottu materiaali.
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma.

Opetusmenetelmät

Työelämälähtöinen opetusharjoittelu, vertaispalaute, oppimispäiväkirja, havainnointi, reflektio.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Projektityö, parityö, itsenäinen työ, tutorointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päiväkotiharjoittelu:
Harjoittelun käynnistys 2 h, yhteys päiväkotiin/tutustuminen 2 h, tuntien suunnittelu 9 h, opetussuunnitelman laatiminen 2 h, tuntisuunnitelmien laatiminen 1 h, opetus päiväkodissa 5 h, palaute opettajilta 2 h, opiskelija seuraa päiväkodissa työparinsa opetusta 5 h, palautteen anto parille suullisesti 3 tunnista, palautteen anto parille kirjallisesti 2 tunnista, palautteen vastaan otto & reflektio 2 h, pohtiva kirjoitelma omasta harjoittelusta 5 h. Yhteensä 40 h
Koulutanssiharjoittelu:
Kouluun tutustuminen 2 h, tuntien suunnittelu 9 h, opetussuunnitelman laatiminen 2 h, tuntisuunnitelmien laatiminen 1 h, opetus koulussa 5 h, palaute opettajilta 2 h, opiskelija seuraa koulussa työparinsa opetusta 5 h, palautteen anto parille suullisesti 3 tunnista, palautteen anto parille kirjallisesti 2 tunnista, palautteen vastaan otto ja reflektio 2 h, pohtiva kirjoitelma omasta harjoittelusta 5 h, harjoittelujen purku 4 h. Yhteensä 40 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opetustyötä tai opetustuntien seurantaa ei ole tehty. Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetusharjoittelun suorittaminen vastuullisella asenteella, motivaatio opettamiseen, opettajuustaidot, henkilökohtainen kehittyminen harjoittelun aikana, esseen tarkkanäköisyys ja pohtivuus, annettujen tehtävien tekeminen ja palauttaminen määräajassa ja -mitassa.

Lisätiedot

Opetusharjoittelun suorittamisen edellytyksenä on lastentanssin opettamisen opintojakson hyväksytty suoritus.
Rikosrekisteriotteen hankinta Oikeusrekisterikeskuksesta ja otteen esittäminen ohjaavalle opettajalle ennen harjoittelun alkua.
Henkilökohtainen palaute jokaiselle opetusharjoittelijalle harjoittelujakson aikana. Palauteajat sovitaan erikseen.Lisäksi jakson päätteeksi palautekeskustelu ryhmän ja vastuuopettajan kesken sekä päiväkoti- että koulutanssiharjoittelusta. Palautekeskusteluun osallistuu myös PTANSS18 ryhmän opiskelijat.

Siirry alkuun