Upbringing and child welfare (5 cr)
Code: 7081242-3003
General information
- Enrollment
- 23.03.2019 - 22.04.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.04.2019 - 02.06.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ilkka Uusitalo
- Laura Närvi
- Course
- 7081242
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Viikko 17 Teemat: Lasten hyvinvointi ja lapsiperheiden hyvinvointia tukevat palvelut/ IU, LN
Verkkotapaaminen 24.4.2019 16.30 -18.30
- Jakson aloitus
- jakson toteutustavat
- jakson Optima-työskentely
tiimit valitsevat roolit: puheenjohtaja, sihteeri -kiertävät jakson aikana
ennakkotehtävän käsittely
klo 16.30-17.30 A: kasvatustyö / IU, B:lastensuojelu LN
klo 17.30-18.30 B: kasvatustyö / IU, A lastensuojelu LN
itsenäisen työskentelyn yhteenveto tiimeissä ja purku opettajan johdolla
*********
Viikko 19 Verkkotapaaminen 8.5.2019 Teemat: Varhainen vuorovaikutus ja lastensuojelun avohuolto
- varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitys lapsen kehitykselle ja sosiaalistumiselle
- lastensuojelun avohuolto
klo 16.30-17.30 A: kasvatustyö / IU, B:lastensuojelu LN
klo 17.30-18.30 B: kasvatustyö / IU, A lastensuojelu LN
*********
viikko 20 Verkkotapaaminen 15.5.2019 Teemat: Lapsi varhaiskasvatuksessa ja erityisen suojelun kohteena/ IU, LN
Verkkotapaaminen 17.5.2018
klo 16.30-17.30 A: kasvatustyö / IU, B:lastensuojelu LN
klo 17.30-18.30 B: kasvatustyö / IU, A lastensuojelu LN
************
Viikko 21 Verkkotapaaminen 22.5.2019 Teemat: Minä kasvattajana varhaiskasvattajana ja/ tai lastensuojelun työntekijänä
Verkkotapaaminen 24.5.2018
klo 16.30-17.30 A: kasvatustyö / IU, B:lastensuojelu LN
klo 17.30-18.30 B: kasvatustyö / IU, A lastensuojelu LN
- lastensuojelun sijaishuolto
-kasvatustyön teoreettiset perusteet, joidentarkoituksena on laajentaa ymmärrystä käytännön kasvatustyön taustalla vaikuttavista tekijöistä ja pystyä tunnistamaan ilmiöitä teoreettisella tasolla.
************
Viikko 22. Verkkotentti 29.5. 2019 (yksilötentti Optimassa)
Vastaamisaika alkaa 31.5. klo 16.30 ja päättyy klo 17.20
Yrityskertoja on yksi ja tentti on suoritettava kerrallaan loppuun tenttiajan puitteissa.
Objective
Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment
Content
Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work
Materials
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.
Student workload
Tiimityöskentely 2 op
Lähiopetus 2 op
Tentti 1 op
Evaluation methods and criteria
T1 Opiskelija tietää
lasten ja nuorten hyvinvointiin vaikuttavien asioiden, kasvatuksen ja ohjauksen sekä lastensuojelutyön perusteita.
H3 Opiskelija osaa kuvata
lasten ja nuorten hyvinvointiin vaikuttavia asioita,kasvatusta ja ohjausta sekä lastensuojelutyötä ja varhaista vuorovaikutusta.
K5 Opiskelija osaa monipuolisesti tarkastella ja määritellä
lasten ja nuorten hyvinvointiin vaikuttavia asioita,kasvatusta ja ohjausta sekä lastensuojelutyötä ja varhaista vuorovaikutusta.
Tentti pidetään Optiman verkkotenttinä, jonka arvosana on jakson arvioinnin kohde.