Asiakaslähtöinen myyntityö (15op)
Toteutuksen tunnus: KH00BH04-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2018 - 30.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 02.01.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 - 15
- Lähiosuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Emmanuel Querrec
- Marita Nummi-Wikström
- Maria Välivirta Havia
- Päivi Killström
- Marianne Renvall
- Ryhmät
-
PLIITS17BAPLIITS17BA
- Opintojakso
- KH00BH04
Toteutukselle Asiakaslähtöinen myyntityö KH00BH04-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Ostokäyttäytymisen perusteita
Myyntiprosessin teoria
Myyntityön suunnittelu ja toteutus, budjetointi ja seuranta
Asiakas- ja ratkaisukeskeinen myyntityö
Opiskelija toteuttaa myyntikampanjan sisäisenä tai ulkoisena projektina: sisäisesti niin, että tuotteistaa ja myy osuuskunnan omia/BA:n palveluita ja tuotteita tai ulkoisena niin, että toimeksiantajana on BA:n ulkopuolinen yritys, yhteisö, organisaatio.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä (ks. myös yllä olevia aiheita).
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita myyntityön kohderyhmät ja asettaa myynnille tavoitteet ja aikataulun
- ymmärtää asiakaskunnan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat asiat ja suunnittelee myyntityön sen mukaisesti
- hallitsee ja toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet (myös sosiaalinen myynti)
- osaa valita myyntityölleen sopivat ja kustannustehokkaat myyntikanavat
- ymmärtää asiakkaan tarpeet sekä käyttää myyntitilanteen edellyttämiä vuorovaikutustaitoja
- osaa luoda positiivista tunnelmaa osana myyntitiimiä varmistaakseen koko ryhmän myyntitavoitteen saavuttamisen
Sisältö
Ostokäyttäytymisen perusteita
Myyntiprosessin teoria
Myyntityön suunnittelu ja toteutus, budjetointi ja seuranta
Asiakas- ja ratkaisukeskeinen myyntityö
Oppimateriaalit
Opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.
Esimerkkejä materiaalista:
Oivaltava myyntityö_ Asiakkaana organisaatio. Sirpa Hänti, Liisa Kairisto-Mertanen 2016
Myy enemmän - myy paremmin. Mika D Rubanovitsch, 2012, sekä muut hänen kirjansa
Sales management : shaping future sales leaders. Joch F Tanner, 2014
Opetusmenetelmät
Yksilötaso:
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Tiimitaso:
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetovastuusta.
Treenit voidaan järjestää myös talon ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Treenit ovat aktiivinen tilaisuus, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Osaa hyödyntää Motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.
Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten projektien avulla toimintatapoja ja käsitteitä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija
organisoi ja toteuttaa myyntikampanjan
ymmärtää ostokäyttäytymisen perusteita ja hallitsee myynnin perustyökalujen käytön
huolehtii, että myyntikampanja viedään päätökseen ja arvioidaan asianmukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyvä (3-4), opiskelija
organisoi ja toteuttaa myyntikampanjan
huolehtii, että myyntikampanja viedään päätökseen ja arvioidaan asianmukaisesti
toimii itsenäisesti myyntikampanjassa projektipäällikön tai muun roolin mukaisesti
hallitsee budjetoinnin ja myynnin muut työkalut
osaa kehittää omaa ratkaisukeskeistä myyntitaitoaan asiakaspalautteen mukaisesti
saavuttaa myyntitavoitteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana kiitettävä (5), opiskelija
organisoi ja toteuttaa myyntikampanjan
huolehtii, että myyntikampanja viedään päätökseen ja arvioidaan asianmukaisesti
toimii itsenäisesti myyntikampanjassa projektipäällikön tai muun roolin mukaisesti
hallitsee budjetoinnin ja myynnin muut työkalut
osaa kehittää omaa ja muiden ratkaisukeskeistä myyntitaitoa asiakaspalautteen mukaisesti
arvioi ja kehittää asiantuntijuuttaan myynnissä monipuolisesti ja tavoitteellisesti
toimii ja tekee päätöksiä vaativissa tilanteissa
saavuttaa tai ylittää myyntitavoitteet.