Suomen kieli ja viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 1001006-3052
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2018 - 31.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2019 - 07.06.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 35
- Koulutus
- Media-alan koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan
oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Optiman materiaalit
Kouluttajan jakama ja ohjeistama materiaali
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähitunteja ja verkko-osuuden.
Osallistuminen lähiopetukseen, kirjalliset ja suulliset harjoitukset.
Lähitunneilla perehdytään puheviestinnällisiin valmiuksiin kouluttajan opastuksella ja vertaispalautteen avulla.
Arviointi asteikolla 0-5.
yksilöosaamisen innovaatiokompetenssit, yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit, verkosto-osaamisen innovaatiokompetenssit, mediaympäristön osaaminen, teoreettinen ja analyyttinen osaaminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tunnit toteutetaan innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.
Monimuoto-opetusta. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, jossa ohjaus, tehtävänannot ja palaute tehtäviin liittyen. Lisäksi harjoituksia itsenäisenä työnä opettajan ohjeistuksen mukaisesti.
Lähitunneilla käytännön harjoitukset ja presentaatiot ovat keskeisessä asemassa. Verkko-osuudessa opiskelija perehtyy itsenäisesti asiateksteihin ja kielenhuollon harjoituksiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät seuraavilta alueilta:
kielenhuolto
kirjoittaminen
puheviestintä
3 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähiopetukseen, kirjallisen ja suullisen tehtävän arviointi sekä itsenäinen työskentely Optimassa(harjoitukset hyv./hyl.) vaikuttavat opintojakson arvosanan muodostumiseen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitounut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.