Siirry suoraan sisältöön

Talousmatematiikkaa soveltaen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011656-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2018 - 18.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Virpi Raivonen
Pia Lindman
Ajoitusryhmät
PLIITS18 toteutus 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
PLIITS18 toteutus 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
PLIITS18 toteutus 1
PLIITS18 toteutus 2
Opintojakso
3011656
Toteutukselle 3011656-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä yrityksen päivittäisiin toimintoihin liittyviä laskelmia taulukkolaskentaohjelmaa apuna käyttäen
- arvioida eri rahoitusvaihtoehtojen todellisia kustannuksia
- esittää ja raportoida laskelmien tuloksia selkeästi sovellusohjelmia käyttäen.

Sisältö

- Prosentti-, korko- ja koronkorkolaskelmat
- Rahoitusvaihtoehtolaskemat
- Investointilaskelmat
- Excelin hyödyntäminen datan muokkaamisessa, analysoimisessa ja esittämisessä

Oppimateriaalit

Oppimisalustana Ville
Tukimateriaalina voi käyttää mm. koulun kirjastosta löytyviä talousmatematiikan oppikirjoja:
1) Liike-elämän matematiikka/Saaranen, Pirjo, kirjoittaja. ; Kolttola, Eliisa, kirjoittaja. ; Pösö, Jarmo, kirjoittaja.
Edita [2016] 11. uudistettu painos
Tämä löytyy myös e-kirjana (68 kpl)
2)Talous- ja rahoitusmatematiikka/Pulkkinen, Pekka ; Holopainen, Martti ; Keinänen, Kalevi ; Könönen, Pekka
WSOY 2001.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat oppimismenetelmät; (K-W-L-H)
Omien oppimistavoitteiden ja -tavan määrittäminen
Aloitustestit
Vertaisoppiminen
Käänteinen oppiminen
Tiimioppiminen
Summatiivinen testi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijakeskeinen pedagogiikka; opiskelijat asettavat omat tavoitteensa /valitsevat kurssin tavoitteista ne, mitkä kokevat itselleen ja omalle oppimiselleen tärkeimmiksi
Ongelmakeskeinen pedagogiikka; käytännön esimerkkien kautta haetaan talouselämän ilmiöistä matematiikkaan tekemistä/osaamista
Vastavuoroinen opettaminen; diagnostisen testin tekeminen ensin itsenäisesti, sitten parin kanssa. Oppiminen toisen tehtävistä. Samalla tarkoitus kasvattaa luottamusta omaan tekemiseen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäyttö
Raportin kirjoittaminen ja tiedonhaku (Laina) 10 h
Raportin kirjoittaminen (Sijoitus) 25
Vertaisarviointi 4 h
Itsearviointi 2 h
Lähitunnit 19 h
Tukitunnit 12 h
Viikkotehtävät 14 h
Viikkotestit 10 h
Itsenäinen työ 30 h

Lisätiedot

Toteutustavat

Lähitoteutus

1.Viikkotehtävät tiimeissä - paitsi laina itsenäisesti
2. Viikkotesti itsenäisesti
3. Luennot, tukitunnit


Osatoteutus

1. Viikkotehtävät (Excel : funktioit, funktiot ja sarjantäyttö, kuvaajat, Pivot),sijoitus tiimeissä ja vain laina itsenäisesti.
2. Viikkotestit itsenäisesti

luennot + tukitunnit oman tarpeen mukaan

AHOT-toteutus

1. Viikkotehtävät (Excel) + Lainatehtävä (yksin)

Siirry alkuun