Työyhteisöosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 3011514-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2018 - 07.05.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.01.2019 - 07.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Salo IoT Campus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Mikko Niskanen
- Opintojakso
- 3011514
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Alla on lueteltu opintojakson sisältö. Opiskelija laatii oman kehittymissuunnitelmansa ja valitsee omien uratavoitteidensa suhteen relevanteimmat ja kiinnostavimmat aihepiirit, joihin syventyy.
Opintojakson sisältö
- Yleisimmät organisaatiorakenteet
- Organisaatiokulttuuri ja –ilmapiiri.
- Arvot, toiminta-ajatus, liikediea ja visio. Strategiaprosessi ja sen merkitys eri organisaatiotasoilla.
- Erilaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen organisaatiossa ja tiimeissä. Henkilön toimintatavan arviointi
- Tyypillisiä ongelmatilanteita ja niiden ratkaiseminen
- Tiimi ja tiimiytyminen, esim. erilaiset tiimit, kehitysvaiheet, toiminta tiimissä, tiimi- ja ryhmätyön ero
- Virtuaaliympäristössä toimivan organisaation erityishaasteet
- Esimiestyön keskeisiä välineitä (kehityskeskustelut, perehdyttäminen, kehittäminen jne)
- Rekrytointi ja perehdyttäminen
- Motivaatio ja palkitseminen
- Työsuhteen päättäminen
- Osaamisen kehittäminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Tuntee organisaatioiden rakenteita, tavoitteita ja toimintatapoja
- Osaa kuvata organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin vaikutusta työyhteisössä
- Tunnistaa työyhteisössä toimivien henkilöiden erilaisuuden voimavarana
- Osaa toimia työyhteisön ja tiimin jäsenenä
- Osaa toimia tavanomaisissa työyhteisön ongelmatilanteissa
- Osaa toimia palavereissa ja kokouksissa erilaisissa rooleissa
- Tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- Tuntee rekrytoinnin ja perehdyttämisen käytäntöjä
- Ymmärtää ihmisten motivoitumisen perusteet ja erilaisuuden
- Tuntee perusteet henkilön palkitsemisessa
- Osaa yhteensovittaa organisaation ja yksilön tavoitteita
- Tuntee työsuhteen päättämiseen liittyviä ongelmia
- Pystyy tukemaan organisaationsa osaamisen kehittämistä.
Sisältö
- Yleisimmät organisaatiorakenteet
- Organisaatiokulttuuri ja –ilmapiiri.
- Arvot, toiminta-ajatus, liikediea ja visio. Strategiaprosessi ja sen merkitys eri organisaatiotasoilla.
- Erilaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen organisaatiossa ja tiimeissä. Henkilön toimintatavan arviointi
- Tyypillisiä ongelmatilanteita ja niiden ratkaiseminen
- Tiimi ja tiimiytyminen, esim. erilaiset tiimit, kehitysvaiheet, toiminta tiimissä, tiimi- ja ryhmätyön ero
- Virtuaaliympäristössä toimivan organisaation erityishaasteet
- Esimiestyön keskeisiä välineitä (kehityskeskustelut, perehdyttäminen, kehittäminen jne)
- Rekrytointi ja perehdyttäminen
- Motivaatio ja palkitseminen
- Työsuhteen päättäminen
- Osaamisen kehittäminen
Oppimateriaalit
Opiskelija hakee omatoimisesti
Tukena kirjallisuus- ja linkkilistoja
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Itsenäinen työskentely
Kirjallinen raportointi
Esitykset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Poistunee Pepistä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija laatii henkilökohtaisen suoritussuunnitelmansa, jonka puitteissa suoritustapa voi olla hyvinkin erilainen. Suorituksina voi olla esim. hänen työtehtäviinsä liittyvä tuotoksia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ja henkilökohtaiset tapaamiset 20h
Itsenäinen työskentely 250h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan oman suunnitelman laatu
Käytetyn lähdemateriaalin laatu ja määrä. Esim. kirjallisuus (akateeminen/käytännön kirjallisuus)
Oman reflektoinnin määrä ja laatu.
Hylätty (0)
Työ ei täytä tyydyttävän arvosanan kriteereitä tai jokin osasuoritus puuttuu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
lisäksi opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista.