Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3011514-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2018 - 07.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.01.2019 - 07.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Mikko Niskanen
Opintojakso
3011514
Toteutukselle 3011514-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Alla on lueteltu opintojakson sisältö. Opiskelija laatii oman kehittymissuunnitelmansa ja valitsee omien uratavoitteidensa suhteen relevanteimmat ja kiinnostavimmat aihepiirit, joihin syventyy.
Opintojakson sisältö
- Yleisimmät organisaatiorakenteet
- Organisaatiokulttuuri ja –ilmapiiri.
- Arvot, toiminta-ajatus, liikediea ja visio. Strategiaprosessi ja sen merkitys eri organisaatiotasoilla.
- Erilaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen organisaatiossa ja tiimeissä. Henkilön toimintatavan arviointi
- Tyypillisiä ongelmatilanteita ja niiden ratkaiseminen
- Tiimi ja tiimiytyminen, esim. erilaiset tiimit, kehitysvaiheet, toiminta tiimissä, tiimi- ja ryhmätyön ero
- Virtuaaliympäristössä toimivan organisaation erityishaasteet
- Esimiestyön keskeisiä välineitä (kehityskeskustelut, perehdyttäminen, kehittäminen jne)
- Rekrytointi ja perehdyttäminen
- Motivaatio ja palkitseminen
- Työsuhteen päättäminen
- Osaamisen kehittäminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Tuntee organisaatioiden rakenteita, tavoitteita ja toimintatapoja
- Osaa kuvata organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin vaikutusta työyhteisössä
- Tunnistaa työyhteisössä toimivien henkilöiden erilaisuuden voimavarana
- Osaa toimia työyhteisön ja tiimin jäsenenä
- Osaa toimia tavanomaisissa työyhteisön ongelmatilanteissa
- Osaa toimia palavereissa ja kokouksissa erilaisissa rooleissa
- Tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- Tuntee rekrytoinnin ja perehdyttämisen käytäntöjä
- Ymmärtää ihmisten motivoitumisen perusteet ja erilaisuuden
- Tuntee perusteet henkilön palkitsemisessa
- Osaa yhteensovittaa organisaation ja yksilön tavoitteita
- Tuntee työsuhteen päättämiseen liittyviä ongelmia
- Pystyy tukemaan organisaationsa osaamisen kehittämistä.

Sisältö

- Yleisimmät organisaatiorakenteet
- Organisaatiokulttuuri ja –ilmapiiri.
- Arvot, toiminta-ajatus, liikediea ja visio. Strategiaprosessi ja sen merkitys eri organisaatiotasoilla.
- Erilaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen organisaatiossa ja tiimeissä. Henkilön toimintatavan arviointi
- Tyypillisiä ongelmatilanteita ja niiden ratkaiseminen
- Tiimi ja tiimiytyminen, esim. erilaiset tiimit, kehitysvaiheet, toiminta tiimissä, tiimi- ja ryhmätyön ero
- Virtuaaliympäristössä toimivan organisaation erityishaasteet
- Esimiestyön keskeisiä välineitä (kehityskeskustelut, perehdyttäminen, kehittäminen jne)
- Rekrytointi ja perehdyttäminen
- Motivaatio ja palkitseminen
- Työsuhteen päättäminen
- Osaamisen kehittäminen

Oppimateriaalit

Opiskelija hakee omatoimisesti
Tukena kirjallisuus- ja linkkilistoja

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus
Itsenäinen työskentely
Kirjallinen raportointi
Esitykset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Poistunee Pepistä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija laatii henkilökohtaisen suoritussuunnitelmansa, jonka puitteissa suoritustapa voi olla hyvinkin erilainen. Suorituksina voi olla esim. hänen työtehtäviinsä liittyvä tuotoksia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja henkilökohtaiset tapaamiset 20h
Itsenäinen työskentely 250h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan oman suunnitelman laatu
Käytetyn lähdemateriaalin laatu ja määrä. Esim. kirjallisuus (akateeminen/käytännön kirjallisuus)
Oman reflektoinnin määrä ja laatu.

Hylätty (0)

Työ ei täytä tyydyttävän arvosanan kriteereitä tai jokin osasuoritus puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

lisäksi opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista.

Siirry alkuun