Supporting Mental Health and Occupational Performance (7cr)
Code: TH00BF60-3002
General information
- Enrollment
- 05.11.2019 - 15.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Irina Katajisto-Korhonen
- Course
- TH00BF60
Unfortunately, no reservations were found for the realization Supporting Mental Health and Occupational Performance TH00BF60-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson tavoitteet: Opiskelija osaa
• vertailla kognitiivisen, analyyttisen ja oppimisterapeuttisen lähestymistavan periaatteita hoidon ja toimintaterapian taustalla
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita eri lähestymistavoista käsin
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osaksi toimintaterapiaprosessia.
Opintojakson sisältö:
Mielenterveys asiakkaan kohtaaminen ja terapiasuhteessa vaikuttavat tekijät
Kognitiivinen, analyyttinen ja oppimisterapeuttinen lähestymistapa
Mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveysongelmia ja psykiatrinen sairaus
Luovuuden merkitys ihmisen elämässä
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien lähtökohtia ja käytännön harjoituksia
Ajoitus:
7.1 12-14 Info opintojaksosta
28.1 9-16 Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen + Ennakkotehtävä (viitekehykset) (Huom. päivää varten ei tarvitse tehdä esseetä)
3.2 9-16 Teema 1: Arviointi psykososiaalisella alueella + Mikä tekee luovasta toiminnasta terapeuttisen
4.2 9-16 Teema 2: Mielialahäiriöt + Kirjallisuus
10.2 9-16 Teema 3: Ahdistuneisuushäiriöt + Musiikki
24.2 9-16 Teema 4: Psykoosi ja skitsofrenia + Tanssi / liike
2.3 9-16 Teema 5: Persoonallisuushäiriöt + Valokuva / digitaalinen tarinankerronta
10.3 9-16 Teema 6: Syömishäiriöt + Kuvallinen ilmaisu
VERKKOTEHTÄVÄ Teema 7: Päihteiden väärinkäyttö
17.3 9-16 Näyttökoe
Objective
Opiskelija osaa
• selittää mielenterveyskuntoutujan kohtaamiseen ja terapiasuhteeseen vaikuttavia tekijöitä,
• selittää mielenterveystyössä hyödynnettäviä viitekehyksiä,
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita eri lähestymistavoista käsin,
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia.
Content
Mielenterveyskuntoutujan kohtaaminen ja terapiasuhteessa vaikuttavat tekijät
Mielenterveystyössä hyödynnettävät viitekehykset
Mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveysongelmia tai psykiatrinen sairaus
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa
Materials
Tieto oppimateriaaleista löytyy Optimasta
Teaching methods
Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen lähiopetusta (tiimimuotoinen oppiminen) ja verkko-opetusta. Opiskelijatiimit suunnittelevat ja toteuttavat käytännönläheiset luovat harjoitukset. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen.
Student workload
27h opiskelijan työtä vastaa 1op.
Esseet ennen tiimitreenejä.
Tiimitreenien jälkeinen reflektio
Itsenäinen verkkotehtävä
Reflektiopaperi
Terapiaharjoitusten suunnittelu ja ohjaus
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Optimasta
Evaluation methods and criteria
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
Reflektiopaperi arvostellaan asteikolla 1-5. Reflektiopaperin vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.