Skip to main content

Supporting Mental Health and Occupational Performance (7cr)

Code: TH00BF60-3002

General information


Enrollment
05.11.2019 - 15.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
7 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Teachers
Irina Katajisto-Korhonen
Course
TH00BF60

Unfortunately, no reservations were found for the realization Supporting Mental Health and Occupational Performance TH00BF60-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson tavoitteet: Opiskelija osaa
• vertailla kognitiivisen, analyyttisen ja oppimisterapeuttisen lähestymistavan periaatteita hoidon ja toimintaterapian taustalla
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita eri lähestymistavoista käsin
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osaksi toimintaterapiaprosessia.

Opintojakson sisältö:
Mielenterveys asiakkaan kohtaaminen ja terapiasuhteessa vaikuttavat tekijät
Kognitiivinen, analyyttinen ja oppimisterapeuttinen lähestymistapa
Mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveysongelmia ja psykiatrinen sairaus
Luovuuden merkitys ihmisen elämässä
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien lähtökohtia ja käytännön harjoituksia

Ajoitus:

7.1 12-14 Info opintojaksosta



28.1 9-16 Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen + Ennakkotehtävä (viitekehykset) (Huom. päivää varten ei tarvitse tehdä esseetä)



3.2 9-16 Teema 1: Arviointi psykososiaalisella alueella + Mikä tekee luovasta toiminnasta terapeuttisen



4.2 9-16 Teema 2: Mielialahäiriöt + Kirjallisuus



10.2 9-16 Teema 3: Ahdistuneisuushäiriöt + Musiikki



24.2 9-16 Teema 4: Psykoosi ja skitsofrenia + Tanssi / liike



2.3 9-16 Teema 5: Persoonallisuushäiriöt + Valokuva / digitaalinen tarinankerronta



10.3 9-16 Teema 6: Syömishäiriöt + Kuvallinen ilmaisu



VERKKOTEHTÄVÄ Teema 7: Päihteiden väärinkäyttö



17.3 9-16 Näyttökoe

Objective

Opiskelija osaa
• selittää mielenterveyskuntoutujan kohtaamiseen ja terapiasuhteeseen vaikuttavia tekijöitä,
• selittää mielenterveystyössä hyödynnettäviä viitekehyksiä,
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita eri lähestymistavoista käsin,
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia.

Content

Mielenterveyskuntoutujan kohtaaminen ja terapiasuhteessa vaikuttavat tekijät
Mielenterveystyössä hyödynnettävät viitekehykset
Mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveysongelmia tai psykiatrinen sairaus
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa

Materials

Tieto oppimateriaaleista löytyy Optimasta

Teaching methods

Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen lähiopetusta (tiimimuotoinen oppiminen) ja verkko-opetusta. Opiskelijatiimit suunnittelevat ja toteuttavat käytännönläheiset luovat harjoitukset. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen.

Student workload

27h opiskelijan työtä vastaa 1op.
Esseet ennen tiimitreenejä.
Tiimitreenien jälkeinen reflektio
Itsenäinen verkkotehtävä
Reflektiopaperi
Terapiaharjoitusten suunnittelu ja ohjaus
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Optimasta

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
Reflektiopaperi arvostellaan asteikolla 1-5. Reflektiopaperin vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Failed (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.

Go back to top of page