Osallistavat menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: 7081169-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2019 - 04.10.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.10.2019 - 25.10.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Liisa Pirinen
- Meeri Rusi
- Outi Kivinen
- Opintojakso
- 7081169
Toteutukselle Osallistavat menetelmät 7081169-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Vko 40-45
Tästä jaksosta opiskelijat saavat 5 op kv-pisteitä. Toteutus englanniksi mikäli jaksolle osallistuu vaihto-opiskelijoita. Kansainvälisyys on läpileikkaavana teemanan kaikissa aihepiireissä
.
Osa luennoista pidetään englanniksi siinä tapauksessa, että lähiopetukseen osallistuu vaihto-opiskelijoita. Lähiopetuksesta tehdään jokaisen kerran jälkeen reflektiivinen ja kooste niistä tallennetaan Optimaan.
.
Opiskelija osallistuu vähintään yhteen TKI- hankeseminaariin, Riece-seminaari 3.10.; Oman elämän nainen-seminaari Matkalla työelämään 6.11. tai Polulla hankkeen seminaari 11.11. Lisätietoa ja tarkempi aikataulut löytyvät Optimasta.
4.10.2019 klo 8.15-14 (MR) Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän kertaus. Orientaatio osallisuuden käsitteeseen. Syrjäytyminen ja syrjäyttäminen. Osatyökykyisyys. 4.10. puretaan aik.sos. menetelmien oppimistehtävä (n. 2 tuntia päivän lopuksi. Osallistuminen välttämätöntä)
11.10.102019 10-15.(OK) Osallistava ryhmätoiminta sosiaalisessa kuntoutuksessa: Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. in English
18.10. 2019 8.15-14 (MR) Yhteiskehittäminen ja asiakasturvallisuus aikuissosiaalityössä
25.10.2019 klo 8.15-16 Ryhmäohjaustehtävien purku ja toteutetun toiminnan esittely in English. Raportti palautetaan 1.11.2019. Raportin toinen palautuspäivä 15.11.2019.
Tavoitteet
Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.
Sisältö
- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät
Oppimateriaalit
J. Helminen (Toim.) 2016: Sosiaaliohjaus Lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos)
Osallisuuteen liittyvä vieraskielinen materiaali täydennetään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jaksoon liittyvän oppimistehtävän palautus 1.11.2019 ja toinen palautuspäivä 15.11.2019.
.
Lähiopetuksen reflektiivinen-kooste tallennetaan Optimaan 15.11. mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op. Lähiopetuksesta tehdään jokaisen kerran jälkeen reflektiivinen kooste, joka tallennetaan Optimaan hyväksytty/ hylätty
Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetus 1 op, hyväksytty/ hylätty
Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
Lähiopetuksesta tehdään jokaisen kerran jälkeen reflektiivinen kooste, joka tallennetaan Optimaan.
Hylätty (0)
Hylätyssä suorituksessa jákson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi ´toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. ´Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää toiminnassaan osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön kehittämiseen tai tiedottamiseeni. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää toiminnassaan osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön kehittämiseen tai tiedottamiseen aktiivisesti. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää toiminnassaan asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu aikuissosiaalityön kehittämiseen tai tiedottamiseen innovatiivisesti. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti.