Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 1001006-3064

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Heidi Kalve
Sirpa Rajala
Opintojakso
1001006
Toteutukselle 1001006-3064 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
• Oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.

Tavoitteet

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.

Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.

Sisältö

• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna.
Materiaalit ovat saatavissa MOT-kirjoina:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin)
- Kirjoita kiinnostavasti (tukea kirjoittamiseen)
- Taitoa tekijälle, tehoa teksteihin. Opas tiedottavaan kirjoittamiseen (tukea tekstityötaitoihin)
- Asiantuntija viestii. Ajatuksesta vaikutukseen > luku Asiantuntija esiintyy (tukea esiintymistaitojen harjoitteluun ja asiantuntijaesityksen laatimiseen)
Lisäksi:
Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin)
Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin)
Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus)

Opetusmenetelmät

Tehtäväperustainen oppiminen perustuu lähiopetukseen, itsenäiseen etäopiskeluun, verkko-oppimiseen ja toiminnallisuuteen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toimintatapoina tehtävien kokoamiseen ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu haastattelutehtävässä ja opetusvideossa. Asiantuntijaesitys toteutetaan opetusvideona integroidusti ammattiopintoihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op. = 80 tuntia opiskelijan työtä.
- lähitunnit, tuntitehtävät ja esitykset, 20 h.
- kurssimateriaaliin perehtyminen ja Optima-työskentely, 8 h.
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h
- kirjallinen viestinnän teemaan liittyvä tehtävä, 20 h
- suullinen esitys ja opetusvideo (integroitu tehtävä), 20 h
- viestijäkuva-tehtävä, 4 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Kirjallinen viestinnän tehtävä: 0 - 5
- Asiantuntijaesitys (opetusvideo ja sen esittely): 0 - 5.
- Kielenhuoltotehtävät, viestijäkuva: hyväksytty (1) / hylätty (0).
- Läsnäolo ja tuntitehtävät: tehty / hylätty.
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviontina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (tehtävät kokonaisuutena ja asiantuntijaesitys).

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.

Lisätiedot

Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle: 1 op sl. 2019 ja 2 op. kl. 2020

Siirry alkuun