Assessment and Measurement of Health Related Fitness and Physiotherapy for Supporting the Health and Functional Ability of Clients at Different Ages (7 cr)
Code: TH00BD98-3002
General information
- Enrollment
-
19.08.2019 - 08.09.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
02.09.2019 - 31.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Anu Granberg
- Annukka Myllymäki
- Satu Takala
- Juho Korpi
- Taina Vahtera
- Kirsi Karlsson
- Pirjo Pennanen
- Scheduling groups
- PFYSIS19A (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- PFYSIS19B (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
PFYSIS19APFYSIS19A
-
PFYSIS19BPFYSIS19B
- Small groups
- PFYSIS19A
- PFYSIS19B
- Course
- TH00BD98
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso jakautuu kahteen osaan. 5op toteutuu syksyllä 2019 ja 2 op keväällä 2020. Syksyn osiossa opiskellaan opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaiset asiat. Kevään toteutus on harjoittelua, jossa opintojaksolla opittuja asioita harjoitellaan asiakastyössä.
_____________________________________________________________________
Syksyn toteutussuunnitelma: HUOM! Alustava, täydentyy vielä / 2.9. PP
Vko 36 2h JH Orientaatio opintojaksolle. ICF, ft –tutkimisen elementit, terveyskunto ilmiönä
vko 38 6h PP Voima ja venyvyys ilmiöinä. Tutkiminen fysioterapiassa, esimerkkeinä voiman ja venyvyyden tutkiminen. Voiman ja venyvyyden harjoittamisen periaatteet; harjoittelun tavoitteenmukaisuus, toiminnallisuus, ICT -tasot, erilaiset menetelmät ja välineet (periaate), annostelu, progressio, ohjaaminen asiakkaan motorista oppimista tukien, ominaisuutena voiman ja venyvyyden kehityskaari ikäsidonnaisesti (herkkyyskaudet) Case-tapauksien tehtävänanto.
vko 38 4h JH Testaamisen teoria: testaaminen, luotettavuus, testaamisprosessi, Terveyskunnon testaus: eri testien luotettavuus ja turvallisuus konkretian tasolla. Johtopäätöksien tekeminen testien perusteella, tavoitteet.
Ennen opetusta: Lue Terveyskunnon testaus –kirjasta s. 13–94
vko 39 4h JH Yleiskestävyyden teoria
Ennen opetusta: Lue Terveyskunnon testaus s. 239–260, Liikuntafysiologian Perusteet s. 119–143, Therapeutic Exercise s. 246–263 & 173-182, Fyysisen kunnon mittaaminen s. 64-78
vko 40 8h JH A ja B -ryhmät erikseen Epäsuoran rasitusergometritestin demonstraatio, 2km kävelytesti pareittain, Alpha-fit käytännön harjoittelu + tulosten tulkinta
Ennen opetusta: Lue terveyskunnon testaus s. 225-236, Fyysisen kunnon mittaaminen s. 79-132, Alpha-Fit Testaajan opas kokonaan. Perehdy Testeihin UKK-instituutin nettisivuilla.
vko 41 4h JH A ja B -ryhmät erikseen Alpha-fit käytännön harjoittelu + tulosten tulkinta
Ennen opetusta: lue Alpha-Fit Testaajan opas kokonaan. Perehdy Testeihin UKK-instituutin nettisivuilla.
vko 43 6h/ryhmä JH Käytännön koe. Erikseen tulevan aikataulun mukaan.
vko 44 2h A ja B-ryhmät yhdessä: Liikehallinta terveyskunnon osa-alueena. Ikääntyneet: testaaminen ja kaatumisen ehkäisy. Keskusteleva lähiopetus. AG
vko 45 4h AG A ja B ryhmät erikseen: testaamisen käytännön harjoittelu (ikääntyneiden testejä: TUG, SPPB)
vko 47 2h AG A ja B -ryhmä yhdessä. Palautuminen. Kuormittumisen ja palautumisen tasapaino. Firstbeat -mittari välineenä, case-esimerkin tulkinta. Keskusteleva lähiopetus.
vko 47 2h PP A- ja B -ryhmät erikseen. Voiman ja venyvyyden harjoittamisen case-työskentelemisen purku; progressio voiman ja venyvyyden harjoittamisessa, harjoitteiden varioinnin periaatteet (helpottaminen ja vaikeuttaminen), harjoitteiden fysioterapeuttinen ohjaaminen.
vko 48 4h PP ed. jatkuu
vko 49 6h PP ed. jatkuu
vko 50 2h A ja B -ryhmät erikseen: viiden hengen ryhmien Case -videoiden purku. AG
Ennakkotehtävä seuraavalle tunnille: case -tapaukseen tutustuminen ja siitä esitettyihin kysymyksiin vastaaminen.
vko 50 2h A ja B erikseen / PP. Kliininen päättely (tulosten tulkinta ja johtopäätökset + terapiasuunnitelman suuntaviivat; terveysliikuntasuositukset). Case -työskentelyä pienryhmissä
______________________________________________________________________
Kevät 2020 toteutussuunnitelma.
vko xxxx 4h Orientaatio Karlsson
4h Orientaatio Vahtera
vko xxxx 10h Asiakkaan tutkimissuunnitelman laatiminen
vko xxxx 4h Asiakkaan mittauksien toteutus
vko xxxx 8h Mittauksen raportointi
vko xxxx 6h Terapiasuunnitelman laatiminen
vko xxxx 4h Asiakkaan harjoitteluohjelman ohjaus
vko xxxx 6h Reflektioi
Objective
The student is able to
• explain the means of physiotherapeutic examination and the factors affecting their reliable use,
• explain the phenomena of muscle strength, aerobic condition, flexibility and elasticity,
• name factors affecting on muscle strength, aerobic condition, flexibility and elasticity,
• examine muscle strength, aerobic condition and elasticity reliably from the health point of view as well as draw up conclusions and form goals based on examination,
• apply the principles of exercising muscle strength, aerobic condition and elasticity for promoting well-being and health taking into account clients’ resources,
• indentify the significance of client’s recovery as a part of exercising health related condition.
Content
Examination and documentation in physiotherapy: observation, interviewing, palpation and measurement, principles of reliable measurement and testing, factors affecting realibility
Muscle strength and its subareas, the principles of measuring and exercising muscle strength, RM, the principles of measuring and exercising muscle elasticity, the principles of measuring and exercising aerobic condition.
Materials
Taulaniemi A. & Suni J. (Toim.) 2012. Terveyskunnon testaus. 1. Painos.
- notkeuden arvioiminen s. 128-138
Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
- Tuki- ja liikuntaelimistön kunnon osa-alueista eri voiman lajit ja niiden mittaaminen s. 168-182 ja 189-196
Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2012/2018. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 7. Painos.
- Chapter 1 Therapeutic exercise, foundational concepts (s. 1-27)
- Chapter 4 ?? (s. 72-100)
- Chapter 6. Resistance Exercise... (s. 157-198)
- Chapter 7. Principles of aerobic exercise s. 246–263
Juhon osuus:
Taulaniemi A. & Suni J. (Toim.) 2012. Terveyskunnon testaus. 1. Painos.
Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2018. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 7. Painos.
Chapter 7. Principles of aerobic exercise s. 246–263
Langinkoski A. & Lappalainen J. 2016. Liikuntafysiologian perusteet. 1. painos.
Kappale 8. Aerobinen harjoittelu s. 119–143
Kappale 12. Progressiivisuus s. 173-182
Suni ym. 2010. Kuntoa terveydeksi: Aikuisten ALPHA-FIT terveyskuntotestistö 18-69-vuotiaille - Testaajan opas
UKK-instituutin verkkosivut
+Muu materiaali Optimassa
Teaching methods
Opintojaksolla hyödynnetään monimuotoisesti erilaisia oppimismenetelmiä. Peruslogiikkana on, että opiskelija valmistautuu itsenäisesti jokaiseen tapaamiseen opiskelemalla materiaalia, pohtimalla annettuja tehtäviä jne.
Tapaamiset ovat tekemiseen painottuvia mutta mukana on myös jonkin verran luento -tyyppistä opiskelua. Tapaamisten jälkeen opiskelija kertaa / harjoittelee asioita erilaisten oppimistehtävien avulla. Oppimistehtävät voivat olla käytännön tekemiseen liittyviä harjoituksia ja/ tai kirjallisia tuotoksia.
Poissaoloista ja niihin liittyvistä oppimistehtävistä sovitaan erikseen opettajan kanssa. Lähtökohtaisesti tapaamisiin osallistutaan.
Evaluation methods and criteria
Syksyllä 2019 opintojakson arviointi muodostuu
- yksilöllisesti tehdystä käytännön kokeesta joka arvioidaan numeerisesti hylätty - 1-5
- Voiman ja venyvyyden harjoittamisen case -ryhmätehtävästä; arviointi hyväksytty - hylätty
- Ikääntyneiden testaaminen, ryhmätehtävä: arviointi hyväksytty - hylätty
Qualifications
No preceding knowledge