Lastentanssi (3 op)
Toteutuksen tunnus: 2011387-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
26.08.2019 - 31.10.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
30.08.2019 - 30.11.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 7
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
- Opettajat
- Heidi Alppirinne
- Katja Korpi
- David Yoken
- Opintojakso
- 2011387
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Lastentanssin opetusharjoittelu koostuu kahdesta eri osasta, lastentanssin opetusharjoittelusta päiväkodeissa ja lastentanssin opetusharjoittelusta kouluissa. Lastentanssin opetusharjoittelu päiväkodeissa järjestetään tiistaisin ja torstaisin 10.9.-10.10.2019 ja opetusharjoittelu kouluissa taas tiistaisin ja torstaisin 22.10.-21.11.2019. Jokainen opiskelija opettaa päiväkodissa 5 x 45 minuuttia ja koulussa 5 x 45 minuuttia lastentanssia
.
Opintojaksolla opiskelija harjoittelee lastentanssin opettamista ja lastentanssituntien suunnittelua, pohtien erityisesti lasten kehityskaarta ja motorisia taitoja, ryhmää ja ryhmän taitotasoa, lastentanssin sisältöjä ja tavoitteita eri ikäryhmät huomioon ottaen. Päiväkodeissa lastentanssin harjoitteluun osallistuvat lapset ovat iältään 4-6-vuotiaita. Koulutanssin harjoitteluun taas osallistuu 1.-4.-luokkalaisia.
Sekä päiväkoti että kouluopetus sisältää 5 x 45 minuuttia omaa opetusta ja 5 x 45 minuuttia lastentanssituntien seuraamista. Tämän lisäksi oppilaat laativat harjoittelusta opetussuunnitelman ja jokaisesta tunnista erillisen tuntisuunnitelman. Opiskelijat antavat toisilleen sekä suullista että kirjallista palautetta seuraamistaan tanssitunneista. Opetusharjoittelun lopuksi opiskelija kirjoittaa raportin omasta opetusharjoittelustaan. Muu harjoitteluun liittyvä työ koostuu harjoittelun suunnittelusta, musiikkien hakemisesta, palautekeskusteluista, sekä kirjallisten töiden laatimisesta.
Opiskelija saa palautetta päiväkodin henkilökunnalta/luokan opettajalta ja Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian opettajilta. Harjoittelu tapahtuu päiväkodin/koulun henkilökunnan valvonnassa.
Tavoitteet
Opiskelija lisää tanssinopettajan ammattitaitoaan opetusharjoittelulla eri tanssitekniikoissa. Harjoittelu kehittää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja itsearvioida taidetanssin opintojaksoja eri kohderyhmille. Opiskelija osaa käyttää länsimaisen taidetanssin opettamisen ja oppimisen termejä ammattimaisesti. Opiskelija osaa ottaa vastuun opetettavasta ryhmästä.
Opetusharjoittelija osaa laatia asiantuntevan ja rakentavan vertaispalautteen muille opetusharjoittelijoille. Opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta ja kehittää opettamistaan saadun palautteen ja omien havaintojensa pohjalta.
Opetusharjoittelija osaa hyödyntää sujuvasti aineopintoja, tekniikkaopintoja ja pedagogisia opintoja harjoittelussaan.
Sisältö
Opetusharjoittelijat suunnittelevat ja toteuttavat lukukauden kestävän taidetanssin opintojakson. Harjoittelu koostuu opetuksen ja yhteissuunnittelun lisäksi opetustuntien seuraamisesta, kirjallisista töistä, itse- ja vertaisarvioinnista sekä opetus- ja tuntisuunnitelmien päivittämisestä.
Opetusharjoittelija suunnittelee ja toteuttaa itsenäisesti taidetanssituntinsa opetusjaksollaan ja ottaa vastuun opetettavasta ryhmästä.
Opetusharjoittelija seuraa ryhmän läsnäoloa ja opetuksen toteutusta.
Taidetanssin opetusharjoittelun neljä osaa rakentuvat seuraannollisesti lastentanssista jazziin: lastentanssin opetusharjoittelu (3 op), baletin opetusharjoittelu (3 op), nykytanssin opetusharjoittelu (3 op) sekä jazztanssin opetusharjoittelu (3 op).
Oppimateriaalit
Lastentanssin opetusharjoittelun ohjeistus, lastentanssin metodiikkaopinnot.
Opetusmenetelmät
Tanssin opetuksen harjoittelu työelämää vastaavissa puitteissa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lastentanssin opetusharjoittelu järjestetään lähiopetuksena päiväkodin/koulun liikuntasalissa. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, oppilaiden osallistamista, oppimispäiväkirjan pitämistä, opetussuunnitelman laatimista, kirjallisten töiden työstämistä, itsearviointia ja vertaispalautetta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opetusta ei ole mahdollista suorittaa muilla tavoilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu opetusharjoittelusta (yht. 10 x 45 min.) ja tanssituntien seuraamisesta (yht. 10x45 min). Muu aika on varattu lastentanssituntien suunnitteluun, musiikkien etsimiseen, suullisen ja kirjallisen vertaispalautteen antamiseen, opetussuunnitelman ja tuntisuunnitelmien, oppimispäiväkirjan, itsearvioinnin ja reflektoinnin, sekä harjoitteluraportin kirjoittamiseen.
Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa muilla tavoin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut opetusharjoittelua ja palauttanut lastentanssin opetusharjoittelun ohjeistuksessa kirjattuja tehtäviä määräajan sisällä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opetusharjoittelun toteuttamista, tuntien seuraamista ja lastentanssin opetusharjoittelun ohjeistuksessa mainittujen tehtävien palauttamista määräajan puitteissa.
Arviointi asteikolla hyväksytty - hylätty.