Diverse Interaction in Palliative Care (5 cr)
Code: TH00BN75-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 20
- Teachers
- Virpi Sulosaari
- Course
- TH00BN75
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson sisällölliset pääteemat ovat
• Erityistä tukea tarvitsevat henkilöt ja heitä edustavat yhteisöt, järjestöt ja verkostot (esim. kolmas sektori, uskonnolliset yhteisöt, vapaaehtoiset, erityistyöntekijät/-asiantuntijat)
• Eksistentiaalinen kärsimys, toivo ja suru elämänkaaren eri vaiheissa (menetelminä mm. taide, kulttuuri, leikki ja yhteistyö kirkon sairaalasielunhoidon kanssa).
• Dialoginen ja kumppanuuteen perustuva vuorovaikutus (partnership relationship)
• Kommunikointi ja sen mahdollistaminen: kommunikoinnin muutokset puhutussa tai viitotussa kielessä, puhetta tukevan tai korvaavan kommunikointimenetelmän tai kommunikoinnin apuvälineen käytön muutokset ja tarpeet, kommunikaatio-ohjaus
• Tulkin käyttö ja kommunikointi toista kieltä puhuvan potilaan ja hänen läheistensä kanssa
• Hoitotahdon ja itsemääräämisoikeuden erityiskysymykset elämän loppuvaiheessa
Info 11.2 klo 16.30-18.30 (online)
Webinaari 10.3 klo 16-20
Webinaari 21.4 klo 16-20
Kirjallisen yksilöesseen palautus 19.5 mennessä
Objective
The student
- evaluates, develops and leads person?centred (people?centred) palliative care based on an equal and
- reciprocal partnership in interaction, which requires special competence.
- ensures the patient's and his/her next of kin's right to culturally sensitive care which respects their conviction,
- advance directive, own language and communication methods.
- evaluates and analyses special needs of the communication of the patient and his/her next of kin and
- improves people?centred solutions for them in collaboration with a multiprofessional team.
- supports and encourages professionals in the use of art and culture as a method in handling and relieving
- existential suffering in the end?of?life care.
- consults and acts as a consulting expert in handling the existential suffering and hope of the patient and
- his/her next of kin by ensuring individual linguistic, diverse and cultural viewpoints.
- evaluates, applies and develops interventions related to existential suffering and diverse interaction in
- national and international multiprofessional networks.
Content
People who need special support and who are represented by the communities, organisations and networks
(for example the third sector, religious parishes / communities, volunteers, senior advisers / specialists)
- Existential suffering, hope and sorrow at different stages of the life cycle (among others, art, culture and play
as methods)
- Interaction based on dialogical partnership
- Facilitating communication: changes in the communication in a spoken or sign language, and needs and
changes in the augmentative and alternative communication methods or in communication aids,
communication guidance
- The use of interpreting services, communication with the patient and his/her next of kin across language and
cultures
- Special questions on the advance directive and autonomy in the end?of?life care
Teaching methods
Verkko-opetus (luennot)
Webinaari x 2
Simulaatioharjoitus (yhteistoteutus toisen opintojakson kanssa, päivä vahvistetaan myöhemmin)
Pedagogic approaches and sustainable development
Verkkopedagogiset menetelmät
Simulaatio-oppiminen
Student workload
Ennakkotehtävät kahteen webinaariin
Essee
(Matkapäiväkirja)
Evaluation methods and criteria
Essee
Failed (0)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus jää ohueksi.
Esseessä on mainintoja aihepiirin käsitteistä, mutta käsitteiden käytössä on epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä.
Ennakkotehtävissä käytettyä ja/tai tiedonhaun avulla saatua materiaali ei ole hyödynnetty esseessä. Yleiset ammattieettiset periaatteet eivät juurikaan ole havaittavissa esseestä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi.
Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä.
Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä.
Assessment criteria, good (3-4)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua.
Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa.
Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Assessment criteria, excellent (5)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti.
Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa.
Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.