Työyhteisöosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011534-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 31.07.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 30.06.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Emmanuel Querrec
- Marita Nummi-Wikström
- Kari Juhala
- Marianne Renvall
- Ryhmät
-
PLIITS18BAPLIITS18BA
- Opintojakso
- 3011534
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Työyhteisöosaamisen aiheet ( ja mahdolliset treeniaiheet), jotka toteutetaan nelivetomallin mukaisesti:
Organisational culture and organisational climate
Leadership and team management
Tiimiytyminen ja viestintä
Erilaisuuden johtaminen
Core Skills
Innovation skills
Haastavat tilanteet
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden rakenteita, tavoitteita ja toimintatapoja
- osaa kuvata organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin vaikutusta työyhteisössä
- tunnistaa työyhteisössä toimivien henkilöiden erilaisuuden voimavarana
- osaa toimia työyhteisön ja tiimin jäsenenä
- osaa toimia tavanomaisissa työyhteisön ongelmatilanteissa
- osaa toimia palavereissa ja kokouksissa erilaisissa rooleissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
Sisältö
- Yleisimmät organisaatiorakenteet
- Tyypillisiä ongelmatilanteita ja niiden ratkaiseminen
- Tiimi ja tiimiytyminen
- Kokouskäytänteet
- Esimiestyön keskeisiä välineitä
Oppimateriaalit
Schein, Edgar H.: Organizational culture and leadership. Kirjasta on painoksia sekä Suomeksi että Englanniksi. Mikä tahansa niistä sopii lukumateriaaliksi.
http://julkaisumyynti.turkuamk.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=9789522164155 Innovation compentences
Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Työtunteja on tultava vähintään100 h. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.