Counselling and Support for Adult Clients (5 cr)
Code: 7081241-3006
General information
- Enrollment
- 01.06.2020 - 08.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2020 - 04.10.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Koko opintojakson toteutus verkon avulla.
.
1.9. 8.15-8.45 Opintojakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Noora Kumpulainen
9.00-11.30 Fin Fam / Kysy nuorelta:
klo 9.00-9.10 Tervetuloa ja avaussanat
klo 9.10-9.40 Käsitteenä nuori hoivaaja ja nuoren hoivavastuu arjessa /Alisa-projekti, Kirsi
Hokkila (http://www.alisaprojekti.fi/
Alisa-projekti | Alisa-projekti: Alisa-projekti tukee perheitä, joissa alaikäinen huolehtii vakavasti
sairaasta, vammautuneesta tai riippuvaisesta perheenjäsenestä.
www.alisaprojekti.fi
klo 9.45-10.15 Nuori mielenterveys- ja päihdeläheinen: käsitteellistä taustaa ja nuoren arjen
kuormittumisen kokemukset/Kysy nuorelta-hanke, Outi Arvola
klo 10.15-10.30 TAUKO
klo 10.30-11.00 Nuoren koululähetin kokemustarina & siihen liittyvät kysymykset/ Kysy nuorelta-
koululähetti
klo 11.00-11.30 Työkaluja ja välineitä ammattilaisille teeman tunnistamiseen, kohtaamiseen ja
ohjaamiseen.
12.30-14.00 Johdantoa elämänkaaripsykologiaan. Noora Kumpulainen
14.15-15.45. Aikuistyön asiakasryhmät, haasteet ja tavoitteet. Meeri Rusi, Noora Kumpulainen
.
8.9. 8.15-15.45 Elämänkaaripsykologia jatkuu. Mielenterveys, kriisityö. Noora Kumpulainen
15.9. 12.15-15.30 Simulaatioryhmä 1. Noora Kumpulainen
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YzA3YTk4OGMtM2ViZC00NDJlLWFhNDktZTA2ODM2YzkyZDg2%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%221dd70142-20f2-4aa8-b1cb-fc5f93ec5440%22%7d
16.9 12.15-15.30 Simulaatioryhmä 2. Noora Kumpulainen
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MGJkYTgxOGItN2E2OS00ZDFkLWJhM2UtN2FhN2JkYmRmYjYw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%221dd70142-20f2-4aa8-b1cb-fc5f93ec5440%22%7d
22.9. 12.15-15.30 Simulaatioryhmä 3. Meeri Rusi
24.9 12.15-15.30 Simulaatioryhmä 4. Meeri Rusi
29.9. 8.15-11.30 Simulaatioryhmä 5. Noora Kumpulainen
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZmM4MDgyYzItMWYxMC00MDBjLWJkN2QtODg3YzdlODVkZmFk%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%221dd70142-20f2-4aa8-b1cb-fc5f93ec5440%22%7d
29.9.12.15-15.30 Opintojakson päätös ja optimatentti Meeri Rusi
Objective
Student
- knows the different phases of the life cycle and the identity development process
- learns different ways to work with the young and adults
Content
Content
- life cycle and identity development
- crisis and mental health work
- social work with substance abusers
- work in the criminal sanctions field
- work with the seniors
Materials
Oppimistehtävän tukena:
Nurmi, J.E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös verkossa.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Helsinki: WSOY.
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A. & Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa (myös verkossa).
.
Tenttiin:
Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Exam schedules
29.9.14.30-15.30 Optimatentti
Pidennetty aika 14.30-16.00
Uusintatentit Optimassa:
3.11.2020 kello 16-17, pidennetty aika 16-17.30
19.1.2020 kello 16-17, pienetty aika 16-17.30
Student workload
Verkkoluennot ja verkkosimulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty
Eri asiakasryhmien ohjaaminen - tehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty
Kirjatentti Optimassa 2 op, 1-5, hylätty
Failed (0)
Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita.