Upbringing and Child Welfare (5 cr)
Code: 7081242-3007
General information
- Enrollment
- 04.11.2019 - 28.04.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.04.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Viikko 17 Verkkotapaaminen 21.4. klo 8.00-10.00 lastensuojelu LN
Teemat:Lasten hyvinvointi ja lapsiperheiden hyvinvointia tukevat palvelut sekä lastensuojelun avohuolto / LN
*********
Viikko 18 Verkkotapaaminen 28.4. kello 8.00-10.00
Teemat: Lapsi erityisen suojelun kohteena ja lastensuojelun sijaishuolto sekä lastensuojelun työntekijän työrooli ja työssä vaadittava osaaminen /LN
*********
viikko 19 Verkkotapaaminen 5.5.2020 kello 8.00-10.00 / IU
Kasvatus perheessä ja kasvatustyylien ja kasvuilmapiirin vaikutuksista lapsen kasvuun ja kehitykseen
- varhainen vuorovaikutus & kiintymisuhde, kiintymissuhteen eri muodot
************
Viikko 21 Verkkotapaaminen 19.5.2020 kello 8.00-10.00/ IU
Teemat: Minä kasvattajana ja varhaiskasvattajana sekä lapsi varhaiskasvatuksessa IU,
-- varhaiskasvatus lapselle kasvu- ja oppimisympäristönä
-traumatisoituneiden lasten tukeminen varhaiskasvatuksessa
-varhaiskasvattajan tehtävät ja työssä vaadittava osaaminen
************
Viikko 22. Verkkotentti 26.5. 2020 kello 9.00-10.00 (yksilötentti Optimassa)
Yrityskertoja on yksi ja tentti on suoritettava kerrallaan loppuun tenttiajan puitteissa.
Uusintatentti Optimassa 9.6. kello 9.00-10.00
Objective
Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment
Content
Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work
Materials
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.
Teaching methods
- jakson toteutustavat:
- jakson Optima-työskentely
-verkko-opetuksen toteutus:
-tiimit valitsevat roolit: puheenjohtaja, sihteeri -kiertävät jakson aikana
-ennakkotehtävän käsittelyä verkkotapaamisissa
- yhteenvetoa opiskeltavista asioista opettajan johdolla