Upbringing and Child Welfare (5 cr)
Code: 7081242-3008
General information
- Enrollment
-
11.11.2019 - 12.05.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
05.05.2020 - 26.05.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Salo IoT Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
5.5. klo 8.15-14 Jakson aloitus; Lastensuojelu: Lasten hyvinvointi ja perheiden palvelut sekä systeeminen työote(LN & KV)
*********************************************************************************************************
12.5. klo 8.15-14 Kasvatustyön teoreettinen perusta; Varhainen vuorovaikutus (IU) *********************************************************************************************************
19.5. klo 8.15-14 Lastensuojelu: Lastensuojeluprosessi ja rajoitustoimenpiteet sijaishuollossa(LN & KV)
********************************************************************************************************
26.5. klo 8.15-11.30 Varhaiskasvatuksen perusteet; Kouluikäisen kasvun tukeminen (IU);
klo 12.30-15.30 Tentti
Objective
Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment
Content
Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work
Materials
TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
**************************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
**************************************************************************************************************
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.
Teaching methods
- lähiopiskelu
- ryhmätyöskentely
- itsenäiset oppimistehtävät
Exam schedules
Tentti pidetään 26.5.2020. Se sisältää pienryhmissä tehtävän esseen, joka perustuu
tilaisuudessa katsottavaan videoon. Sen lisäksi jokainen tekee yksilötentin.
Tentin voi uusia syksyllä 2020.
Pedagogic approaches and sustainable development
- keskusteluluennot
- yhteistoiminnallinen oppiminen
Student workload
Lähiopetus 1op
Tentti 2op
Välitehtävät 2op
Evaluation methods and criteria
Jakson arvosana tulee esseen ja tentin perusteella siten, että esseen osuus arvosanasta on 1/3, kasvatustyön osuus 1/3 ja lastensuojelun osuus 1/3. Jokaisesta osuudesta opiskelijan tulee saada hyväksytty suoritus.
Jaksosta annetaan numeerinen arvosana hyl./T1-K5.
Further information
Jaksolla on läsnäolopakko 100% kummassakin opetuskokonaisuudessa.
Poissaoloista on sovittava korvaustehtävä. Korvaustehtävillä voi korvata enintään 50%.