Skip to main content

Management of Future Competence (5 cr)

Code: 7321009-3006

General information


Enrollment
25.11.2019 - 13.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 50
Teachers
Pia Suvivuo
Raija Nurminen
Course
7321009
No reservations found for realization 7321009-3006!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tulevaisuuden osaamisvaatimukset
Palvelumuotoilun, palvelujen tuottamisen, palveluohjauksen sekä talous- ja liiketoiminta-ajattelun edellyttämä tulevaisuuden osaaminen
Osaamisen arviointi, kehittäminen ja järjestelmät sekä toiminnan arviointi
Lähipäivä (pakolliset):

Ma 20.1 kello 10.00 - 14.00 Oj osaamisvaatimukset, tehtävä, asiantuntijaluento Osaamisen hallinnan ja johtamisen perusprosessi, tila C3044
Ti 25.2 kello 8.15 - 14.00 Work-shop (tehtävä 1a), asiantuntijaluento, tila C1033
Ke 25.3 kello 8.15 - 14.00 seminaari (tehtävä 1b), seminaarityöskentelyn ohjeet Optima - oppimisympäristössä, asiantuntijaluento, tila C3044

Objective

Students will learn to
- Determine future competence visions and profiles
- Assess and develop visionary and strategy-based future competence
- Assess trends in operations

Content

- Future competence requirements
- Competence required in future service design, service provision, service guidance and financial and business approaches
- Competence assessment, development and systems, as well as assessment of operations

Location and time

Seuraavat läjiopetukset ovat pakolliset suoritusvaihtoehdon 1 valinneille:
Ti 28.8 kello 10.00 - 15.00, tila B2043 Asiantuntija-alustukset, tehtävät
Ma 22.10 kello 8.00 - 14.00, tila B2043 Work-shop (pakolinen) ja asiantuntija-alustukset
Ma 26.11 kello 8 - 16, tila B2043 Seminaari (pakollinen)

Materials

Tehtävän materiaalit perustuvat tekijän sovelluksiin.

Teaching methods

Opintojakson lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opintojakson, joka integroidaan kehittämisprojektiin perustuu Innopeda - oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojaksolla oppiminen ja soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda - pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.

Completion alternatives

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa. Tehtävä itsessään mahdollistaa valinnaisuuden sovelluksen kautta.

Student workload

On tarkoitus, että osaat

1) soveltaa osaamisen johtamisen teoreettista käsitteistöä, osaamisen johtamisen perusprosessin osatekijöitä ja osaamisstrategiaa kliiniseen hoitotyöhön
2) tunnistaa ja määrittää tutkimustiedon, muun tiedon ja kokemustieto/hiljainen tiedon avulla yksi merkittävä työn osaamisalue (=kriittinen osaamisalue)
3) määrittää valitun osaamisalueen konkreettiset osaamiset osaamiskarttana
4) suunnitella ydinosaamisalueen ja sen konkreettisten osaamisten osaamiskartoitus
5) suunnitella osaamisen kehittäminen osaamisen kehittämissuunnitelmana
6) määrittää minkälaiseen osaamisen johtamiseen kuvattu toiminta perustuu

Tehtävän taustalla on ja sovelletaan osaamisen hallinnan ja johtamisen perusprosessia ja strategiaa, osaamisstrategiaa (mm. www.eOsmo.f i) sekä omavalintaista tutkimustietoa ja muita relevantteja lähteitä. Tehtävä on yksilötyö (opiskelija). Sovellukseen osallistetaan työyhteisön henkilöstöä muodostaen tiimi.

TEHTÄVÄT:
Vaihe 1) Muodosta neljän hengen tiimi valitsemaasi työyhteisöön (YAMK - opiskelija + kolme jäsentä). Toimit itse tiimin asiantuntijana ja sen vetäjänä/johdat tiimiä. Kaikki vaiheet toteutuvat tiimissä johdollasi. Tiimin koko voi vaihdella tarpeen mukaan. Mikäli sinulla ei juuri nyt ole työyhteisöä, ole yhteydessä vastuuopettajaan (Raija Nurminen).

Vaihe 2) Kirjallinen suunnitelma (laajuus yksi A4).

Sisältö: 1) tiimin jäsenten ammattinimikkeet ja oma nimesi, 2) tehtävän 1 kuvaus pääkohdittain, 3) tehtävän 2 kuvaus pääkohdittain ja 3) haastateltavan asiantuntijan ammattinimike (asema, vastuutehtävät ja toimialakuvaus, ei nimeä). Palauta kirjallinen suunnitelma Optiman palautuslaatikkoon pe 31.1.2020 mennessä.

Vaihe 3) Osaamisen johtamisen käsitteistö ja osaamisstrategia

Tutustu ja tutustuta tiimisi eOsmo – hankkeen verkkomateriaaliin eOsmo.fi
Kuvatkaa, mistä eri osatekijöistä osaamisen hallinnan ja johtamisen kokonaisuus muodostuu. Materiaali: eOsmo.fi -> Osaamisen hallinnan työkirja
Kuvatkaa osaamisen hallinnan dynaamista palapeliä hyödyntäen seuraavat 1/6 – 6/6 vaiheet. Materiaali: eOsmo.fi -> Osaamisen hallinnan dynaaminen palapeli (verkkotyöskentely).

Tee kuvauksestasi artikkeli nimellä Osaamisen johtamisen käsitteistö ja osaamisstrategia. Olet artikkelin ensimmäinen kirjoittaja. Artikkelin laajuus 5-7 sivua. Artikkelin ohjeita löydät Optimasta. Palauta artikkeli Optiman palautuslaatikkoon pe14.2.2020 mennessä.

Vaihe 4) Toteuta sovellus seuraavin vaihein:
Sovella osaamisen johtamisen teoreettista käsitteistöä, osaamisen johtamisen perusprosessin osatekijät ja osaamisstrategiaa työhön

Tunnista ja määritä tutkimustiedon, muun tiedon ja kokemustieto/hiljainen tiedon avulla yksi merkittävä työn osaamisalue (=kriittinen osaamisalue)

Määritä valitun osaamisalueen konkreettiset osaamiset osaamiskarttana

Suunnittele ydinosaamisalueen ja sen konkreettisten osaamisten osaamiskartoitus

Suunnittele osaamisen kehittäminen osaamisen kehittämissuunnitelmana

Määritä minkälaiseen osaamisen johtamiseen kuvattu toiminta perustuu

Tee kuvauksestasi artikkeli nimellä xxx osaamisen johtaminen. Olet artikkelin ensimmäinen kirjoittaja. Artikkelin laajuus 5-7 sivua. Artikkelin ohjeita löydät Optimasta. Palauta artikkeli Optiman palautuslaatikkoon pe 20.3.2020 mennessä.

Valmistele ke 25.3.2020 lähipäivään seminaariesitys (esitysmuoto valintasi mukaan). Seminaariohjelma valmistuu maaliskuun alussa.

Lähipäivä- ja seminaaripäivät 0.5 op (17h), Opintojakson suoritusvaatimusten/tehtävien laadinta annettujen ohjeiden mukaan Optiman työtila) 4.5 op (116 h).

Evaluation methods and criteria

Kirjallisen suunnitelman laadinta, kahden artikkelin sekä seminaariesityksen laadinta ja pitäminen, tiimityön johtaminen, aktiivinen lähipäiviin osallistuminen (ei korvaavia tehtäviä).

Artikkelit osoittvaat, että opiskelija osaa

1) soveltaa osaamisen johtamisen teoreettista käsitteistöä, osaamisen johtamisen perusprosessin osatekijöitä ja osaamisstrategiaa työhön

2) tunnistaa ja määrittää tutkimustiedon, muun tiedon ja kokemustieto/hiljainen tiedon avulla yksi merkittävä työn osaamisalue (=kriittinen osaamisalue)

3) määrittää valitun osaamisalueen konkreettiset osaamiset osaamiskarttana

4) suunnitella ydinosaamisalueen ja sen konkreettisten osaamisten osaamiskartoitus

5) suunnitella osaamisen kehittäminen osaamisen kehittämissuunnitelmana

6) määrittää minkälaiseen osaamisen johtamiseen kuvattu toiminta perustuu

Tehtävän taustalla on ja sovelletaan osaamisen hallinnan ja johtamisen perusprosessia ja strategiaa, osaamisstrategiaa (mm. www.eOsmo.f i) sekä omavalintaista tutkimustietoa ja muita relevantteja lähteitä. Tehtävä on yksilötyö (opiskelija). Sovellukseen osallistetaan työyhteisön henkilöstöä muodostaen tiimi.

Tasokuvaukset valmistuvat tammikuun 15 päivään mennessä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa jäsentää valittua sovellusta teoreettisella tietoaineksella seuraavista näkökulmista
· vision ja strategian liittymäkohdat henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· työyhteisön kulttuurin ja sen ominaispiirteiden merkitys henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· oppivan organisaation teoria henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen arviointi
· yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmät ja prosessit sekä arvioida toiminnan kehittymistä.
Opiskelijan laatima sovellus palvelee omaan kehittämisprojektiin/opinnäytetyöhön liittyvää tai valittua työyhteisöä palvelevaa yhtä osaamisen hallinnan ja johtamisen osatekijää. Sovellusarvo ei tule esille kuvauksessa.
Työn laadinnassa on käytetty osaa tehtäväksi annossa annettuja lähteitä, mutta ei 5-7 omavalintaista teosta/tutkimusta. Tehtävässä on kuvattu teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto), mutta se on irrallaan sovelluksesta ja näin kirjallinen raportti muodostaa erillisen teoreettisen osan ja erillisen sovellusosan. Tiedon kriittinen ja analyyttinen hyödyntäminen eivät tule esille. Kuvaus on toteavaa. Työssä ei näy tekijöiden omaleimaisuutta. Osaamisen ja sen hallinnan kuvaus on tehty palvelemaan työyhteisöä ja sen osaamistarpeita, mutta sovellus jää epäselväksi. Itse-, ja vertaisarvioinnit ovat realistiset. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitys perustuu kirjalliseen työhön. Se on selkeä, jäsentynyt ja olennaiseen keskittyvä.

Further information

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin

Go back to top of page