Siirry suoraan sisältöön

Strategia, laatu ja arviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7321007-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 27.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 30.06.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 60
Opettajat
Pia Suvivuo
Raija Nurminen
Opintojakso
7321007
Toteutukselle 7321007-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Lähipäivät ovat pakolliset

30.01.2020 12.30 - 14.00 ICT_B2026
27.02.2020 12.30 - 14.00 ICT_C3044
28.02.2020 12.30 - 15.45 ICT_C3044
23.03.2020 12.30 - 14.00 ICT_C3044

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
- päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa

Sisältö

Sisältö
- Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
- Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
- Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
- Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
- Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
- Johdettu strategia ja muutosprosessi

Aika ja paikka

Ke 29.8.2018 kello 10.00 - 14.00, tila LEM A306 (Lemminkäisenkatu)
Ti 27.11.2018 kello 12.30 - 14.00, tila SEP C15 (Sepänkatu)
Ti 4.12.2018 kello 10.00 - 14.00, tila C1035 (ICT) - Seminaari

Opetusmenetelmät

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opintojakso integroidaan palvelemaan kehittämisprojektia ja se perustuu Innopeda - oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksossa oppiminen ja soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda - pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kuvattu oppimistehtävät - kohdassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Muodostakaa kolmen (3) hengen tiimi. Kaikki tehtävät toteutetaan muodostamassanne tiimissä.


Kirjallinen suunnitelma (laajuus yksi A4).

Sisältö: 1) tiimin jäsenten nimet, 2) tehtävän 1 kuvaus, 3) tehtävän 2 vaihtoehtovalinnan nimeäminen ja yksityiskohtainen kuvaus ja haastateltava johtaja (asema, vastuutehtävät ja toimialakuvaus, ei nimeä).

Tehtävä 1 Näkökulma johtamiseen – lopputuloksena kaksi artikkelia


a) Tehkää Google - kuvahaku käsitteellä leadership styles ja strategic management. Valitkaa osumista kuvat aiheesta ”leadership styles” ja kuvat aiheesta strategic management. Tutustukaa kuviin ja valitkaa niistä yksi parhaiten sinun omaa/teidän omaa ”leadership stylesianne” määrittävä kuva sekä yksi parhaiten teidän omaa ”strategic mangementtianne” parhaiten määrittävä kuva.

Tuotoksena: Suullinen esitys (esitysmuoto vapaa) pe 28.2 lähipäivällä. Esityksen palautus Optimaan 28.2.


b) Tutustukaa seuraaviin johtamissisältöihin:

· Leadership Styles, Choosing the Right Approach for the Situation, Situational Leadership® is a registered trademark of the Center for Leadership Studies. http://www.mindtools.com/pages/article/newLDR_84.htm

· Leadership Skills. Become an Exceptional Leader http://www.mindtools.com/pages/main/newMN_LDR.htm

· Team Management Skills. The Skills You Need to be a Great Boss. http://www.mindtools.com/pages/main/newMN_TMM.htm · Communication Skills http://www.mindtools.com/page8.html

Kirjoittakaa artikkeli Näkemysjohtaja strategisena lähijohtajana (noin viisi – seitsemän sivua) hyödyntämällä edellisiä johtamissisältöjä sekä omavalintaisia artikkeleita. Artikkeli päättyy conclusion – osioon sekä johtamisesta määrittämiinne 4-6 kriittiseen kysymykseen. Huomaathan, että artikkeli täydentyy johtajan haastattelun jälkeen.

Tuotoksena: Artikkeli, mikä täydentyy valitsemanne johtajan haastattelusisällön kautta.


c) Valitkaa haastateltava johtaja. Hyödyntäkää laatimianne kriittisiä kysymyksiä haastatellessanne valitsemaanne johtajaa. Huomioittehan, että valitsemanne johtaja täydentää sisällöllisesti teitä ja artikkelianne.


d) Täydentäkää kohdan b artikkeli johtajahaastattelun sisällöllä. Palauttakaa artikkeli ma 20.3.2020 Optimaan.


ALLA OLEVA ARTIKKELI ON HYVÄ ESIMERKKI HYVÄSTÄ ARTIKKELISTA. LÄHDEVIITTEET MERKITÄÄN TURKUAMK OHJEIDEN MUKAAN.

Kuusipalo, J. 2012 Johtamiskoulutuksella lisää luovuutta – irti suunnittelusta ja kohti epävarmuuden sietämistä. http://www.oamk.fi/epooki/2012/johtamiskoulutuksella-lisaa-luovuutta-irti-suunnittelusta-ja/

…………………………………………………………………………………………………………


Tehtävä 2 Lähistrategian toiminnallistaminen BSC – tuloskortilla ja Laadun itsearviointi CAF - menetelmällä


Valitkaa yksi seuraavista tehtävistä:

1. Lähistrategian toiminnallistaminen ja BSC – tuloskortti osana toiminnan suunnittelua, toteutusta ja arviointia.

Optimassa on erillisenä dokumenttina ”tyhjä” BSC – tuloskortti. Dokumentti toimii tehtävän laadinnan pohjana – tallenna ja täydennä se molempien sivujen osalta. Laatikaa kysymykset, jotka esitätte valitsemallenne johtajalle. Tehtävän laadinta edellyttää BSC – tuloskortin laadinnan materiaaleihin/lähteisiin tutustumista.

Valitkaa haastateltava johtaja. Hyödyntäkää laatimianne kysymyksiä haastatellessanne valitsemaanne johtajaa. Huomioittehan, että saatte syvennettyä ja laajennettua sekä tarkennettua valitsemanne johtajan haastattelun avulla BSC - tuloskorttianne.

TAI

2. Strategisen toiminnan ja päätöksenteon laatu ja vaikuttavuus CAF – yhteisen arviointimallin mukaisesti arvioituna.

Laadunhallinta CAF – tehtävän yksilöinti:

Materiaali on laadittu tukemaan esimiestä laadunhallinnan johtamisessa, mutta materiaali toimii myös silloin, kun olet asiantuntijatehtävissä. Valitkaa itsellenne rooli (mistä näkökulmasta asioita tarkastelette).

Käytämme Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla julkaisua ja linkki on: file:///C:/Users/Raija%20Nurminen/Downloads/CAF%202013%20suomeksi.pdf

1. Lukekaa aluksi materiaali kokonaan ja miettikää erityisesti laadunhallinnan viitekehystä ja sen eri vaiheita. Materiaalia on laajasti - keskittykää Laadunhallinnan viitekehykseen ja sen eri vaiheisiin.

2. Keskittykää sen jälkeen sivulla 51–52 (julkaisun web-sivun numero on 51–52, julkaisun sivunumerot ovat 57–58) oleviin Pisteytystaulukoihin. Käytämme tässä perinteistä pisteytystaulukkoa. Taulukon löydät Optiman tehtävät kohdasta.

3. Valitkaa työyhteisö – ei nimiä, vain alakuvaus. Valitkaa myös työyhteisön lähijohtaja, jota haastattelette. Laatikaa kysymykset, jotka esitätte valitsemallenne johtajalle. Minkälaiset laatupisteet antaisit työyhteisölle?

4. Laatikaa artikkeli – itsearvioinnin pisteytytaulukko on osa artikkelin sisältöä. Otattehan huomioon, että hyödynnätte laatimianne kysymyksiä haastatellessanne valitsemaanne johtajaa. Huomioittehan, että saatte täydennettyä ja laajennettua tiedollisesti valitsemanne johtajan tuottaman tiedon avulla itseänne ja artikkelianne.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimateriaali muodostuu suoritusvaihtoehdon 1 ja 2 osalta:

Arviointimateriaali muodostuu työryhmän osallistavasta työskentelystä, suunnitelman laadinnasta, tehtävän annon linjassa julkaistuista artikkeleista sekä seminaariesityksistä ja siihen liittyvän esitysmateriaalin laadinnasta

Hylätty (0)

Tiimi on perustettu, mutta toiminnassa ja tuotoksissa tai esityksissä ei ole osoitettavissa kaikkien vastuullinen työskentely. Suunnitelma on epärelevantti, selkiytymätön yleiskuvaus - osittain ohjeen mukainen. Palautteen kautta suunnitelma ei ole jäsentynyt. Valitussa suoritusvaihtoehdossa on kuvattu johtamista ja strategian/laadun osa-alueita yleisellä tasolla, mutta ei tehtäväksi annon mukaisesti. Tuotettu suullinen esitys ja artikkelit (= tuotettu BSC- tuloskortti tai Laadun itsearviointi CAF - itsearvioinnilla artikkelina tehtäväksi annon mukaan) ovat epärelevantit ja jäsentymättömät. Työn laadinnassa ei ole käytetty vaatimusten mukaisia lähteitä tai niitä on käytetty toteavasti ja sisältöä suoran lainauksen omaisesti. Omavalintaisia lähteitä ja/tai haastatteluja ei ole hyödynnetty. Tehtävässä ei ole kriittisesti (=relevantit lähdevalinnat) sovellettu teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto, kokemustieto, haastattelutieto). Kuvattu tietoperusta on yleistason kuvausta, ei yksilöivää ja aiheeseen fokusoivaa. Työssä ei ole havaittavissa tekijöiden omaleimaisuutta ja innovatiivisuutta, jotka ilmentävät soveltamisosaamista. Teoria ja sovellus kuvataan toisistaan erillisinä. Ne eivät muodosta ehyttä ja loogisesti etenevää toisiaan integroivaa tietoa. Siten teoria on irrallaan sovelluksesta (irrallaan olevuus = teoriatieto on artikkelissa erikseen kuvattuna ja sovellus on kuvattu erikseen). Kokonaisuus ei palvele valittua strategiaprosessin osa-aluetta ja johtamista. Työssä ei noudateta Turun ammattikorkeakoulun lähdeviitteiden ja lähdeluettelon merkitsemiskäytäntöä. Esitykset eivät perustu kirjalliseen työhön. Suunnitelmavaiheen kuvaukseen ja seminaarityöskentelyyn sekä artikkelien laadintaan ei ole valmistauduttu ja toteutuksessa ei ilmenee asiantuntijuudessa kehittyminen (selkeys, jäsentyneisyys, olennaiseen keskittyvä, asiakokonaisuuksien teoreettinen hallinta sekä sovellusosaaminen eli teoreettisen tietoaineksen, haastattelun kautta saadun tiedon yhdistäminen sovellukseen).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiimi on perustettu, toiminut ja tuotoksissa sekä esityksissä on osoitettavissa osittain kaikkien vastuullinen työskentely. Suunnitelma on osittain epärelevantti, selkiytymätön yleiskuvaus ja osittain ohjeen mukainen. Palautteen kautta suunnitelma on jäsentynyt. Valitussa suoritusvaihtoehdossa on kuvattu johtamista ja strategian/laadun osa-alueita tehtäväksi annon mukaisesti sekä tuotettu suullinen esitys ja artikkelit (= tuotettu BSC- tuloskortti tai Laadun itsearviointi CAF - itsearvioinnilla artikkelina tehtäväksi annon mukaan). Työn laadinnassa on käytetty osittain vaatimusten mukaisia lähteitä. Omavalintaisia lähteitä ja/tai haastatteluja ei ole hyödynnetty tai hyödyntäminen jää niukaksi. Tehtävässä on kriittisesti (=relevantit lähdevalinnat) sovellettu teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto, kokemustieto, haastattelutieto). Kuvattu tietoperusta on yleistason kuvausta, ei yksilöivää ja aiheeseen fokusoivaa. Työssä ei ole havaittavissa tekijöiden omaleimaisuutta ja innovatiivisuutta, jotka ilmentävät soveltamisosaamista. Teoria ja sovellus kuvataan pääosin toisistaan erillisinä. Ne eivät muodosta ehyttä ja loogisesti etenevää toisiaan integroivaa tietoa. Siten teoria on irrallaan sovelluksesta (irrallaan olevuus = teoriatieto on artikkelissa erikseen kuvattuna ja sovellus on kuvattu erikseen). Kokonaisuus palvelee niukasti valittua strategiaprosessin osa-aluetta ja johtamista. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun lähdeviitteiden ja lähdeluettelon merkitsemiskäytäntöä. Esitykset perustuvat kirjalliseen työhön. Suunnitelmavaiheen kuvaukseen ja seminaarityöskentelyyn sekä artikkelien laadintaan on valmistauduttu ja toteutuksessa ilmenee asiantuntijuudessa kehittyminen (selkeys, jäsentyneisyys, olennaiseen keskittyvä, asiakokonaisuuksien teoreettinen hallinta sekä sovellusosaaminen eli teoreettisen tietoaineksen, haastattelun kautta saadun tiedon yhdistäminen sovellukseen).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiimi on perustettu, toiminut ja tuotoksissa sekä esityksissä on osoitettavissa kaikkien vastuullinen työskentely. Suunnitelma on relevantti ja ohjeen mukainen. Valitussa suoritusvaihtoehdossa on analyyttisesti kuvattu johtamista tehtäväksi annon mukaisesti sekä tuotettu suullinen esitys ja artikkelit (= tuotettu BSC- tuloskortti tai Laadun itsearviointi CAF - itsearvioinnilla artikkelina tehtäväksi annon mukaan). Työn laadinnassa on käytetty vaatimusten mukaisia lähteitä, sekä myös omavalintaisia lähteitä sekä haastatteluja. Tehtävässä on kriittisesti (=relevantit lähdevalinnat) ja analyyttisesti sovellettu teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto, kokemustieto, haastattelutieto). Työssä näkyy osittainen tekijän/tekijöiden omaleimaisuus ja innovatiivisuus, jotka ilmentävät soveltamisosaamista. Teoria ja sovellus eivät ole erillisinä kuvattuja asioita, vaan muodostavat ehyesti ja loogisesti etenevän toisiaan integroivan tiedon. Siten teoria ei ole irrallaan sovelluksesta (irrallaan olevuus = teoriatieto on artikkelissa erikseen kuvattuna ja sovellus on kuvattu erikseen). Kokonaisuus palvelee osittain valittua strategiaprosessin osa-aluetta ja johtamista. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun lähdeviitteiden ja lähdeluettelon merkitsemiskäytäntöä. Esitykset perustuvat kirjalliseen työhön. Suunnitelmavaiheen kuvaukseen ja seminaarityöskentelyyn sekä artikkelien laadintaan on valmistauduttu ja toteutuksessa ilmenee asiantuntijuudessa kehittyminen (selkeys, jäsentyneisyys, olennaiseen keskittyvä, asiakokonaisuuksien teoreettinen hallinta sekä sovellusosaaminen eli teoreettisen tietoaineksen, haastattelun kautta saadun tiedon yhdistäminen sovellukseen).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiimi on perustettu, toiminut ja tuotoksissa sekä esityksissä on osoitettavissa kaikkien vastuullinen työskentely. Suunnitelma on relevantti ja ohjeen mukainen. Valitussa suoritusvaihtoehdossa on analyyttisesti ja synteesiä tehden kuvattu johtamista tehtäväksi annon mukaisesti sekä tuotettu suullinen esitys ja artikkelit (= tuotettu BSC- tuloskortti tai Laadun itsearviointi CAF - itsearvioinnilla artikkelina tehtäväksi annon mukaan). Työn laadinnassa on käytetty vaatimusten mukaisia lähteitä, sekä myös omavalintaisia lähteitä. Lähdevalinnat on perusteltu. Tehtävässä on kriittisesti (=relevantit lähdevalinnat) ja analyyttisesti sovellettu teoreettista tietoa (kirjallisuus, tutkimustieto, kokemustieto, haastattelutieto) sekä osattu muodostaa tiedon integraatiota eli synteesiä. Työssä näkyy tekijän/tekijöiden omaleimaisuus ja innovatiivisuus, jotka ilmentävät soveltamisosaamista. Teoria ja sovellus eivät ole erillisinä kuvattuja asioita, vaan muodostavat ehyesti ja loogisesti etenevän toisiaan integroivan tiedon. Siten teoria ei ole irrallaan sovelluksesta (irrallaan olevuus = teoriatieto on kuvattu artikkelissa erikseen ja sovellus on kuvattu erikseen). Tiedolla perustellaan sovelluksen ratkaisuja. Kokonaisuus on tehty palvelemaan valittua strategiaprosessin osa-aluetta ja johtamista. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun lähdeviitteiden ja lähdeluettelon merkitsemiskäytäntöä. Esitykset perustuvat kirjalliseen työhön. Suunnitelmavaiheen kuvaukseen ja seminaarityöskentelyyn sekä artikkelien laadintaan on valmistauduttu ja toteutuksessa ilmenee asiantuntijuudessa kehittyminen (selkeys, jäsentyneisyys, olennaiseen keskittyvä, asiakokonaisuuksien teoreettinen hallinta sekä sovellusosaaminen eli teoreettisen tietoaineksen, haastattelun kautta saadun tiedon yhdistäminen sovellukseen).

Lisätiedot

Soveltuu YAMK - opintoihin, ei AMK - opintoihin

Siirry alkuun