Finnish Language and Communication (3 cr)
Code: 1001006-3095
General information
- Enrollment
-
24.11.2019 - 28.01.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
15.01.2020 - 09.03.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Fine Arts
- Teachers
- Jaana Kivivuori
- Course
- 1001006
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tavoitteena on, että opintojensa jälkeen opiskelija osaa
• toimia oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiaan
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältöalueet:
• oman ammattialan tekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Objective
The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.
Content
Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism
Location and time
mo 12.11.2018 klo 13 - 16 H212
mo 19.11.2018 klo 13 - 16 H212
mo 26.11.2018 klo 13 - 16 H212
mo 10.12.2018 klo 13 - 16 H217
mo 17.12.2018 klo 13 - 16 H212 ja H217
Materials
In Optima
Teaching methods
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdytään oma ammattialan asiantuntija- ja työyhteisöviestintään sekä harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opintojaksolla opiskellaan työlähtöisesti, työelämän viestintätilanteisiin ja tekstilajeihin liittyviä asioita. Opiskelu tapahtuu tehtäväperusteisesti. Lähiopetuksessa ammattialaan liittyviä viestintätilanteita tarkastellaan yhdessä keskustellen ja harjoitellen.
Exam schedules
Opintojakso on tehtäväperusteinen eikä erillistä tenttiä järjestetä. Suoriudut opintojaksosta, kun kaikki sovitun aikataulun mukaisesti palautetut tehtäväsi on hyväksytty. Aseta tavoitteeksesi kunkin tehtävän ensimmäinen palautuspäivä.
Tehtävien palautuspäivät ovat Optimassa.
Tehtäville on kolme palautuspäivää, joiden jälkeen palautettuja tehtäviä ei enää hyväksytä. Palauta tehtävät viimeistään viimeisenä palautuspäivänä. Mikäli tehtäväsi eivät ehdi siihen, saat osallistua seuraavaan toteutukseen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Pedagogisena otteena on innovaatiopedagogiikka. Työskentely sisältää monimuotoisia viestinnän ja vuorovaikutuksen tapoja, myös digitaalisia viestintävälineitä.
Completion alternatives
Valittavana on lähiopetusta sisältävä toteutus ja itsenäisen opiskelun toteutus. Lähiopetuksessa prosessoidaan oppimistehtäviä yhdessä. Itsenäinen toteutus tarkoittaa sitä, että opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti Optimasta löytyvien aineistojen perusteella.
Student workload
In Optima
Evaluation methods and criteria
Arvosanasi muodostuu harjoitustehtäviesi, osallistumisaktiivisuutesi, itsearviointisi ja vertaispalautteesi perusteella. Tehtävien arviointitaulukot ovat Optimassa.
Opintojakson aikana harjoitellaan taitoja, joita tarvitset sekä opiskelussa että työelämässä. Lähiopetus on vuorovaikutusta, jossa sinulla on mahdollisuus pyytää palautetta ja saada vinkkiä taitojesi kehittämiseen.
Kiitettävään arvosanaan edellytetään tehtävien palauttamista ensimmäiseen sovittuun palautuspäivään mennessä.
Failed (0)
Opiskelijan suoritus puuttuu tai se ei vastaa tehtävänantoa. Jokainen osasuoritus on suoritettava hyväksytysti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa osallistua yhteisön vuorovaikutustilanteisiin, vastaanottaa ja antaa palautetta.
Opiskelija osaa laatia viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan.
Opiskelija osaa hankkia ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osaa itsenäisesti arvioida omaa viestintäosaamistaan ja muodostaa viestinnällisiä kehittämistavoitteita osana ammatillista toimintaansa.
Opiskelija osaa kuunnella ja reagoida viesteihin oman alan tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija osaa perustella näkemyksensä.
Opiskelija osaa hankkia alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija osaa hyödyntää tehtävässä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa noudattaa viestinnän eettisiä periaatteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelija argumentoi taitavasti. Opiskelija osaa osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntemusta yhteisössä.
Opiskelija osaa hankkia tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää kieltä omaperäisesti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa tukea muita viestintätilanteen osapuolia ja luoda rohkaisevan, luottamusta herättävän ja kannustavan viestinnän ilmapiirin.
Opiskelija osaa laatia tilanteenmukaisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle harkitusti ja tavoitteellisesti aikataulun mukaisesti.
Further information
In Optima