Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemus fysioterapian tukena (3op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD89-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Johanna Kurtti
Ajoitusryhmät
PFYSIS19A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
PFYSIS19B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PFYSIS19A
PFYSIS19A
PFYSIS19B
PFYSIS19B
Pienryhmät
PFYSIS19A
PFYSIS19B
Opintojakso
TH00BD89

Toteutukselle Ravitsemus fysioterapian tukena TH00BD89-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

3 op - keväällä 2020 2 op ja syksyllä 2020 1 op.
Sisältö: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä. Lisäksi ravintoaineet ja niiden tehtävät sekä ravitsemus eri ikäkausina.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata ravinnon merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa eri ikäisissä väestöryhmissä,
• hyödyntää ravitsemukseen liittyvää tietouttaan osana kuntoutustyötä,
• tukea asiakasta tekemään toimintakykyään tukevia ravitsemuksellisia valintoja suomalaisia ravitsemussuosituksia soveltaen,
• kuvata ravitsemuksen ja ravintofysiologian perusteet,
• kuvata ravitsemuksen merkityksen mm. vajaaravitsemuksen sekä kansansairauksien ehkäisyssä,
• tunnistaa asiakkaan sairauksien vaatimat ravitsemukselliset erityistarpeet.

Sisältö

Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä, ravintoaineet ja niiden tehtävät, ravitsemus eri ikäkausina.

Oppimateriaalit

Kevät 2020: Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä lähiopetustunnilla.
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014.

Syksy 2020: Oppimateriaali ja tenttimateriaali Optimassa, käsitellään tarkemmin ensimmäisellä etäopetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä sekä oppimistehtävinä.

Syksy 2020: Toteutetaan etäopetuksena ja ryhmätehtävänä. Keskeisinä teemoina ovat mm. sydänterveyden edistäminen ja vajaaravitsemuksen huomioiminen kuntoutustyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Syksy 2020: Etätentti viikolla 38. Uusintatenttikerrat sovitaan yhdessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op, 81 tuntia opiskelijan työtä
Keväällä 2020 opintojaksosta toteutuu 2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä.

Syksyllä toteutuu 1 op = opiskelijan työtä 27 h; josta etätunteja 7 h, tentti 1 h; itsenäinen työskentely 19 h (ryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu). Tentti viikolla 38.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi: HYL-K5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.

Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.

Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.

Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Siirry alkuun