Ihmisen oppimisen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD95-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Satu Takala
- Pirjo Pennanen
- Taina Vahtera
- Ajoitusryhmät
- AVOFYSIK20 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- AVOFYSIK20
- Opintojakso
- TH00BD95
realization.id
16978
realization.code
TH00BD95-3003
realization.startDate
01.01.2020
realization.endDate
31.07.2020
realization.enrollmentStart
02.12.1919
realization.enrollmentEnd
31.01.2020
realization.currentStatus
PUBLISHED
Opetuskieli
fi
realization.name
Ihmisen oppimisen tukeminen
Sisältö
Ihmiskäsitys, oppiminen käsitteenä, eri oppimisteorioita, erilaisia ja eri-ikäisiä oppijoita, motorinen kontrolli, motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen ja manuaalinen ohjaus), asiakkaan kohtaaminen, asiakaslähtöiset vuorovaikutuskeinot, asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen niin tutkiessa kuin terapiaa toteuttaessa, haastattelu tutkimismenetelmänä, erilaiset ohjausympäristöt (digitaalisuus) ja teknologian hyödyntäminen ohjauksessa.
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä,
• selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet,
• selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa,
• valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta,
• yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista,
• hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Optimaan palautetut itsenäiset tehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
- Ryhmätehtävä: motorisen taidon opettaminen. Opettajan arviointi 0-5. Arvioidaan tuotetun materiaalin kattavuus tehtävän ohjeisiin verraten. Arvioidaan esityksen ammatillisuus ja ryhmän jäsenten osallisuus. Kunkin pienryhmän sisäinen työskentelyä koskeva vertaisarviointi huomioidaan. Kaikki ryhmän jäsenet eivät aina saa samaa numeroa ryhmätyöstä. Ryhmätyö voi olla hylätty jos osallistumista työskentelyyn ei ole, tai jos työskentely haittaa / vaikeuttaa ryhmäntyöskentelyä. 50% kokonaisarvosanasta.
- Kirjallinen yksilökoe: 0-5. 50% kokonaisarvosanasta. Koe on suoritettu hyväksytysti ennen arvosanan saamista.
Arviointikriteerit:
Solo-taksonomian mukaisesti, kts. Optima.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
I uusinta DiSKUn uusintatenttipäivässä 13.5.
II uusinta sovitaan tarvittaessa erikseen Pirjo Pennasen kanssa
Arviointiasteikko
H-5
Oppimateriaalit
MOTORINEN OPPIMINEN
(Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
Liike ja liikkuminen 198-207
Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
Yhteensä n. 130 sivua.
Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
Optimassa ohjattu materiaali.
Sisällön jaksotus
Vko 4: ma 20.1. klo 12-16 / Takala
Orientaatio opintojaksoon ja siihen kuuluvien tehtävien läpikäynti.
Järjestäytyminen ryhmiin.
Luento: Oppimisen käsitteitä ja teoriaperustaa, näkökulmana ihmisen oppimisen
tukeminen fysioterapiassa. Tiedonkäsitys, erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen
vaikuttavia tekijöitä, oppimisteoriat, konstruktivistinen oppimiskäsitys.
Tuntitehtävä: sukan pukeminen.
Itsenäisen opiskelun tehtävä, palautus tunnille ma 27.1. mennessä: Opiskelijan oma tiedonkäsitys ja sen vaikutus ohjaukseen; “Minä oppijana/ohjaajana”.
Tutustuminen motorisen oppimisen materiaaliin seuraavan päivän tunneille vastaamalla 1-2 lauseella kysymykseen: “Millaisesta harjoittelusta asiakas voisi mielestäsi hyötyä parhaiten?”.
ti 21.1. klo 12-14 / Takala
Annetun kysymyksen käsittely parityönä.
Aihe/luento: Motorisen kontrollin perustaa/
Motorinen oppiminen fysioterapiassa
Tehtävä: Tee motorisen kontrollin teoriat -tehtävä diasarjan lopusta ti 4.2. mennessä,
palautus paperiversiona.
Vko 5: Ma 27.1. klo 14-16 / Takala
Motorisen oppimisen käsitteitä /teoriaperustaa
Vko 6: ti 4.2. klo 8-12./ Takala
Motorisen oppimisen käsitteitä /teoriaperustaa jatkuu
Motorisen oppimisen teoriat ja vaihemallit
Vko 7: ma 10.2. klo 12-16 / Takala
Ohjaamisessa tehtävät valinnat.
Motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen
ja manuaalinen ohjaus), asiakkaan sisäisen motivoitumisen
tukeminen. Ammatietiikka asiakkaan ohjaamisessa.
Mallintaminen ja feedback.
Oppimistehtävien teko /palautus kirjallisena ma 17.2. mennessä.
Vko 8: ma 17.2. klo 8-16/ Takala
Harjoittelun suunnittelun valinnat
+ ryhmätyön työstämistä
ti 18.2. klo 8-16 / Takala
Erilaiset ohjausympäristöt (digi) ja teknologian hyödyntäminen
erilaiset ohjausympäristöt kuten mobiili, virtuaali – ja pelisovellukset lähiohjauksessa ja etäohjauksessa sekä asiakkaan itsenäisessä harjoittelussa
+ ryhmätöiden työstämistä
Vko 9: ma 24.2. klo 14-16 / Takala
Motorisen oppimisen teoriat - itsenäisen työn purku
Vko 10: ma 2.3 klo 8-12 / Takala
Ryhmätöiden purku
Vko 11: ma 9.3 klo 8-12 / Takala
Ryhmätöiden purku jatkuu.
Yhteenveto kurssista.
Vko 13: ma 23.3. klo 8-10 / Pennanen valvojana
Tentti.
____________________________________________________________
Vuorovaikutus -osio
Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Samalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
Jokaiselle tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.
Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus
Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.
VUOROVAIKUTUS -materiaalit tunneilla käsiteltävien materiaalien lisäksi:
Oppikirja
Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Materiaali Optimassa:
Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen
Kirjaston tietokantojen kautta hae Full text – artikkeli:
Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta.
Ajankohdat:
Vuorovaikutusosio (Toteutussuunnitelman pohja: Taina Vahtera, muokannut: Satu Takala)
16.3.2020 klo 10:00 - 12:00
Orientaatio: tavoitteet, toteutustapa, viitekehys, arviointi.
Itsereflektion käsite.
Ihmisen asioille antamat merkitykset. Asiakkaan merkitykset sisäisen motivoitumisen suuntaajina.
Itsenäinen tehtävä tunnilla: Tehtävä 0.
Ennakkotehtävä 23.3. mennessä: tehtäväohjeet 1 ja 2. Optimassa. Vänskä ym. kappaleet 1-2. Fysioterapeutin erilaisten ohjaustehtävien erilaiset vuorovaikutusorientaatiot: asiakaskeskeisyys / asiakaslähtöisyys, asiantuntijakeskeisyys, dialogisuus) terapia-ammateissa, kuten fysioterapiassa.
Perehdy: motivoiva haastattelu fysioterapiassa. Motivoivan haastattelun kehittäjiä ja soveltajia esim. Miller, W., Rollnick S. & Butler C., Suomessa Koski-Jännes.
Nimityksiä: motivoiva / motivaatiota kartoittava haastattelu, motivoiva keskustelu (linkkejä Optimassa). Kerää itsellesi motivoivan haastattelutekniikan / keskustelun ydintekijät/-asiat/-laadut muistiinpanoiksi, jotka tallennat Optimaan palautuskansioon.
24.3.2020 klo 14-16
Ihmiskäsitys fysioterapiassa.
Tuntitehtävän (käsitysten muuttaminen) käsittely.
Asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen
Sisäisen motivoitumisen käsite ja asiakkaan sisäisen motivoitumisen rakentuminen: Asiakkaan omien merkitysten yhteys motivaatioon. --> Materiaalina esim. artikkeli: Piilevän motivaation jäljillä. Angle` Susanna.
Sisäisen motivoitumisen tukeminen edellyttää taitona asiakkaan ICF-rakennetason edellytysten, toiminnan, tehtävien, liikkumisen sekä hänen liikkumis- ja toimintaympäristönsä selvittämistä. Tässä käytetään tutkimisen kaikkia menetelmiä. Tällä opintojaksolla kysymisen ja kuulemisen taitoja.
Kuulemisen ja kysymisen harjoitus.
Itsenäinen tehtävä:
Ymmärrä käsitteet voimavaralähtöisyys ja ratkaisukeskeinen lähestymistapa sekä transteoreettinen muutosvaihemalli. Materiaalina: etsi asiallisesta lähteestä tietoa muutosvaihemallista ja katso muutokseen tukemisen perusteita Optimamateriaaleista. Vänskä,ym. kappale 3.
Tunne artikkelin sisältö: tavoitteiden asettamiseen liittyvä haastattelu: Materiaalina mm. artikkeli: Writing patient centered goals.
6.4.2020 klo 10:00 - 16:00
Ennakkotehtävän käsittely: flipped classroom.
Sisältö 1: Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinasiat: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus.
Sisältö 2: Motivoivan haastattelutekniikan yhdistäminen sisäisen motivoitumisen tukemisen kolmeen ydinteemaan: kts. artikkelimateriaali Angle` ja ennakkotehtävän materiaalit ja esim. Terveyskirjaston materiaalia.
Sisältö 3: Opettajajohtoisesti: Whodas -tutustuminen. Whodas 2.0
Itsenäinen tehtävä:
Toteuta Whodas toimintakykyhaastattelu jollekin ikääntyneelle tai sairastuneelle henkilölle ennen seuraavaan lähituntia. Reflektoi oma osaamisesi kuulijana ja tiedonkeruun osaajana. Mitä osaat, mitä kehität jatkossa?
20.4.2020 klo 8:00 – 10:00
Sisältö 1. Asiakkaan haastatteluharjoitus: Mihin toimintakyvyn muutokseen asiakas pyrkii / on valmis. Asiakkaan merkitykset (tavoitteiden spesifiä muokkaamista ajatellen).
Sisältö 2. Tavoitteiden laatimisharjoitus: asiakkaan haastattelutietoihin perustuva tavoitteiden laatimisharjoitus. Materiaalina esim. Vänskä ym. kpl. 3., Artikkeli: Writing Patient centered functional goals.
Ryhmätehtävä seuraavaksi kerraksi:
Transteoreettinen muutosvaihemalli: Asiakkaan elämään liittyvän muutosprosessin ymmärtäminen ja sen oikea-aikainen tukeminen. Kehittäjät Prochaska, Di Clemente, Norcross. Tutustu teoriaan (esim. linkkejä Optimassa) ja kuvaa/pohdi vaihemallin pohjalta ryhmän kanssa 1 esimerkkitapaus (oma tai tuntemasi henkilön läpikäymä) muutos. Mikä teorian perusteella olisi voinut tukea muutosta? Tallenna ryhmäpohdinta Optimaan.
Kriisin vaiheisiin tutustuminen (Terveyskirjasto, Duodecim sekä Mielenterveysseura), esim. linkkejä Optimassa.
27.4.2020 klo 8:00 - 12:00
Yhteenveto: oman oppimisen reflektio.
Whodas-kokemukset
Asiakashaastattelu / tavoitteiden laatimiskokemukset
Transteoreettisen muutosvaihemallin ja kriisin vaiheiden lyhyt kommentointi yhdessä. Nämä jäävät henkilökohtaiseksi oppimistehtäväksi.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
Opintopistemäärä
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean