Skip to main content

Preclinical Training in Patient Examination (2 cr)

Code: 7031506-3027

General information


Enrollment
02.12.2019 - 31.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Isa Öhberg
Maarit Munkki-Utunen
Raili Hölttä
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Course
7031506
No reservations found for realization 7031506-3027!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Teema 1 ( 1op)
- Ihmisen kohtaaminen
- vuorovaikutus
- hyvän tutkimisen edellytykset
- potilaan haastattelu, anamneesi
- ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät

Teema 3 ( 1op)
- potilaan kiininen tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunnantaso, aisti- ja neurologiset toiminnot,kurkku-, nenä- ja korva)

Objective

Preclinical Training in Patient Examination 2 crASLUP
Objectives
- Students will know how to interact with patients and their families
- Students will know how to interview patients, carry out observations and document them appropriately.
- Students will know how to observe the patient’s general condition and vital functions.
- Students will become familiar with the principles of the clinical examination of patients’ vital functions.
- Students will master the instruments used in clinical examination.
- Students will know how to draw conclusions from the clinical examination of patients.
- Students will know how to use clinical examination findings to assess patients’ need for care.
- Students will understand the importance of patient safety and will act accordingly.

Content

Contents
- Identification and examination of the vital functions of a healthy individual (circulation, respiration, consciousness, metabolism/excretion)
- Interviewing patients and surveying their general condition
- Customer-driven approach in interacting with patients and their family members
- Instruments used in clinical examination.

Materials

ITPE :
Sama materiaali kuin ihmisen tutkimisen perusteissa
Tenttisivut: · Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro. o
s. 10-62 ( ei EKG),
64-79.

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A.; Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S. 2019 (tai vastaavat sivut muista painoksista). Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tajunnantason seuranta s. 101-103 ·
Verenkierto s. 348-372 (ei sydämen rytmin seuranta s. 354-357)
Hengitys s. 316-347

Teaching methods

• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Harjoittelu luokassa, simulaatiot
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi

Pedagogic approaches and sustainable development

• Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
* Tekemällä oppiminen
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, hoidon tarpeet ja voimavaraistava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi

Student workload

Teema 1 / 1 op
- lähiopetus 15h
- itsenäinen työskentely 12 h

Teema 3/ 1 op
- lähiopetus 15h
- itsenäinen työskentely 12 h

Assessment criteria, approved/failed

HYVÄKSYTTY:
- kaikki prekliiniset tunnit ovat pakollisia ja edellytys simulaatioon osallistumiselle
• on tehnyt etukäteistehtävät ennen prekliinistä tuntia ja pystyy esittämään tehtävänsä

Ammatillinen käyttäytyminen
saapuu tunnille ajoissa, asianmukaisessa asussa
toimii aktiivisesti, vastuullisesti ja muut huomioiden
toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
vuorovaikutus on ammatillista

Toiminnan perusteleminen
kykenee opiskeluvaiheen mukaiseen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
hankkinut tietoa toimintansa perustaksi
tietää hoitoprosessin eri vaiheet ja osaa toteuttaa niitä

Hoitotoimintojen suunnitelmallinen ja turvallinen toteuttaminen
kykenee ohjatusti toteuttamaan opintojakson keskeisiä auttamismenetelmiä
osaa toimia suunnitelmallisesti ja taloudellisesti
osaa toimia potilasturvallisuuden periaatteiden mukaan huomioiden työturvallisuuden
osaa toimia aseptisesti ja ergonomisesti

Työelämätaidot/ Innovaatiokompetenssit
kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
osaa toimia oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti ryhmässä
vastaa harjoittelutilan siisteydestä ja välineistä
osaa ottaa ja antaa palautetta myönteisesti ja arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Go back to top of page