Siirry suoraan sisältöön

Potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7031506-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2020 - 22.02.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2020 - 11.09.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Maarit Munkki-Utunen
Anna-Maija Karapuu
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
7031506
Toteutukselle 7031506-3028 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Teema 1 ( 1op)
- Ihmisen kohtaaminen
- vuorovaikutus
- hyvän tutkimisen edellytykset
- potilaan haastattelu, anamneesi
- ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät

Teema 3 ( 1op)
- potilaan kiininen tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunnantaso, aisti- ja neurologiset toiminnot,kurkku-, nenä- ja korva)

Tavoitteet

Potilaan kliinisen tutkimisen prekliininen harjoittelu 2 opPOTHOP
Tavoitteet:
- Osaa kohdata potilaan ja hänen omaisensa
- Osaa haastatella potilasta, tehdä havaintoja ja dokumentoida ne asianmukaisesti
- Osaa tarkkailla potilaan yleistilaa ja peruselintoimintoja
- Osaa potilaan peruselintoimintojen kliinisen tutkimisen perusperiaatteet
- Hallitsee kliinisessä tutkimisessa käytettävän välineistön
- Osaa tehdä johtopäätöksiä potilaan kliinisen tutkimisen perusteella
- Osaa hyödyntää kliinisen tutkimuksen löydöksiä potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa
- Ymmärtää potilasturvallisuuden tärkeyden ja osaa toimia sen mukaisesti

Sisältö

Sisältö:
- Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (verenkierto, hengittäminen, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
- Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
- Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
- Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö

Oppimateriaalit

ITPE :
Sama materiaali kuin ihmisen tutkimisen perusteissa
Tenttisivut: · Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.
s. 10-62 ( ei EKG),
64-79.

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A.; Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S. 2019 (tai vastaavat sivut muista painoksista). Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tajunnantason seuranta s. 101-103 ·
Verenkierto s. 348-372 (ei sydämen rytmin seuranta s. 354-357)
Hengitys s. 316-347

Opetusmenetelmät

• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Harjoittelu luokassa, simulaatiot
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
* Tekemällä oppiminen
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, hoidon tarpeet ja voimavaraistava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teema 1 / 1 op
- lähiopetus 15h
- itsenäinen työskentely 12 h

Teema 3/ 1 op
- lähiopetus 15h
- itsenäinen työskentely 12 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY:
- kaikki prekliiniset tunnit ovat pakollisia ja edellytys simulaatioon osallistumiselle
• on tehnyt etukäteistehtävät ennen prekliinistä tuntia ja pystyy esittämään tehtävänsä

Ammatillinen käyttäytyminen
saapuu tunnille ajoissa, asianmukaisessa asussa
toimii aktiivisesti, vastuullisesti ja muut huomioiden
toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
vuorovaikutus on ammatillista

Toiminnan perusteleminen
kykenee opiskeluvaiheen mukaiseen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
hankkinut tietoa toimintansa perustaksi
tietää hoitoprosessin eri vaiheet ja osaa toteuttaa niitä

Hoitotoimintojen suunnitelmallinen ja turvallinen toteuttaminen
kykenee ohjatusti toteuttamaan opintojakson keskeisiä auttamismenetelmiä
osaa toimia suunnitelmallisesti ja taloudellisesti
osaa toimia potilasturvallisuuden periaatteiden mukaan huomioiden työturvallisuuden
osaa toimia aseptisesti ja ergonomisesti

Työelämätaidot/ Innovaatiokompetenssit
kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
osaa toimia oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti ryhmässä
vastaa harjoittelutilan siisteydestä ja välineistä
osaa ottaa ja antaa palautetta myönteisesti ja arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Siirry alkuun